اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بهترین باریجه کشور در اختیار سمنانی‌ها / خام‌فروشی؛ بلای جان گیاهان دارویی

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: گرچه بهترین باریجه کشور در اختیار سمنانی‌ها قرار دارد؛ اما خام‌فروشی بلای جان گیاهان دارویی در این استان شده است.

بهترین باریجه کشور در اختیار سمنانی‌ها / خام‌فروشی؛ بلای جان گیاهان دارویی

سیدابوالفضل ولیئی، رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: بهترین باریجه کشور در شهرستان گرمسار و آرادان کشت می‌شود و با توجه به نبود تکنولوژی و زیرساخت موجود در استان برای فرآوری این گونه گیاهی ارزشمند، بخش اعظمی از آن به شکل خام به فروش رسیده و صادر می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه مرتع‌داران استان برای کشت و استفاده از گیاهان دارویی در مراتع استان در اولویت هستند، نیاز است جهت شناساندن لزوم و اهمیت کشت این گیاهان هم از جهت ایجاد پوشش گیاهی و هم از نظر بهره‌وری اقتصادی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر از طریق رسانه‌های جمعی و اجتماعی صورت گیرد.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در چندین سال گذشته، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کارگروهی را برای بررسی و ساماندهی مراحل تولید تا مصرف گیاهان دارویی تشکیل داد تا با همکاری و مساعدت وزارت بهداشت و وزارت صنعت و سایر بخش‌های مربوطه در حوزه فرآوری گیاهان دارویی توانمند شویم.

ولیئی اظهار کرد: متأسفانه به علت نبود دستورالعمل و سازوکار مناسب برای همکاری بخش‌های ذکرشده، کار به سرانجام نرسید و امیدواریم سیاست‌گذاری در دولت جدید به‌گونه‌ای باشد که به اهمیت گیاهان دارویی توجه ویژه شده و تصمیمات مناسبی در این باره اخذ شود.

ولیئی با بیان این‌که گیاهانی چون گون کتیرایی، آنغوزه، وشق و گونه‌های مختلف دیگر در استان به‌طور عمده کشت می‌شود، افزود: در استان سمنان، حدود ۱۳۰ گونه دارویی و صنعتی موجود است که با توجه به پهناور بودن استان سمنان و تنوع اقلیم‌های موجود در آن، کشاورزان هریک از شهرستان‌های استان انواع خاصی از گیاهان دارویی را به‌طور عمده کشت می‌کنند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: استان سمنان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در کاشت گیاهان دارویی از سال ۹۵ با سطح زیر کشت پنج هزار هکتار، کشت گیاهان دارویی را شروع کرده و تا امروز سطح زیر کشت به حدود ۲۰ هزار هکتار رسیده و از آنجایی‌که روش کشت گیاهان دارویی در استان به‌صورت دیم است.

وی تصریح کرد: میزان آب بری این دسته از گیاهان برای رشد و نمو کاملاً متناسب با اقلیم غالب استان سمنان است.

ولیئی خاطرنشان کرد: فرآوری هرچه بیشتر و باکیفیت‌تر محصولات گیاهی تولیدی در سطح استان سمنان و جلوگیری از خام‌فروشی، کمک مؤثری به تولید ثروت، ارتقای شاخص‌های اقتصادی خصوصاً در بخش کشاورزی استان خواهد شد.

انتهای پیام/74002/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول