اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

با حضور استاندار سمنان

کاشت گیاه باریجه در 600 هکتار از اراضی سمنان آغاز شد

کاشت گیاه دارویی باریجه در 600 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی منطقه آهوان شهرستان سمنان آغاز شد.

کاشت گیاه باریجه در 600 هکتار از اراضی سمنان آغاز شد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس استان سمنان به نقل از منابع طبیعی سمنان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در حاشیه این آیین در ارتفاعات منطقه حسن‌آباد آهوان سمنان بیان داشت: تا پایان فروردین‌ماه سال 97، گیاه باریجه در 40 سامانه و 10 هزار هکتار از اراضی این استان کشت می‌شود.

علی‌نقی حیدریان افزود: در تیرماه سالجاری مباحث آموزش کاشت باریجه، انتخاب سامانه و پیمانکاری برنامه‌ریزی و از اول ماه آبان سال 95 تاکنون در بیش از پنج هزار هکتار از اراضی استان سمنان گیاه باریجه کشت شد.

وی یادآور شد: تشکیل شرکت‌های تعاونی باریجه کاران به‌منظور بازاریابی، فرآوری و دانش‌بنیانی کردن باریجه از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: در شهرستان آرادان تعاونی باریجه کاران در مرحله ثبت نهایی قرار دارد و با ایجاد تعاونی‌ها باریجه کاران در آینده‌ای نزدیک شاهد ساماندهی و برنامه‌ریزی‌های مؤثر به‌منظور افزایش اشتغال و تولید این گیاه دارویی خواهیم بود.

حیدریان تصریح کرد: همزمان با شروع کاشت گیاه باریجه برای بیش از 10 هزار نفر ساعت اشتغال موقت ایجاد شد که با برنامه‌ریزی‌های هدفمند با برداشت گیاه باریجه نیز 10 هزار نفر ساعت اشتغال موقت دیگر در استان سمنان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهای فرانسه و ایتالیا از کشورهای هدف به‌منظور فروش باریجه و گیاهان دارویی است، گفت: می‌توان با فراهم کردن زیرساخت فرآوری و بسته‌بندی گیاه باریجه، این گیاه ارزآور را با قیمت‌های چند برابر صادر کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان داشت: کاشت گیاهان دارویی در جلوگیری از فرسایش خاک و تبخیر آب در ارتفاعات و مناطق کوهستانی تأثیرگذار است.

در این آیین، محمدرضا خباز استاندار سمنان، احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسؤولان استانی و اقشار مردم حضور داشتند.

شیره باریجه و کتیرا کاربردهای متعدد دارویی، بهداشتی و صنعتی دارد که به‌صورت خام و بدون فرآوری به کشورهای خارجی صادر می‌شود.
این محصولات جزو گونه‌های مجاز مشروط بوده که بهره‌برداری و حمل آن فقط به‌صورت طرح بهره‌برداری مصوب و با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری امکان‌پذیر است.

از 9/7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38/5 درصد مراتع، دو درصد اراضی کشاورزی و 3/6 درصد جنگل است.

انتهای پیام/3402/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول