اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

هگمتانه؛ کهن‌شهری در دل هگمتان

هگمتان؛ کهن شهری در دیار هگمتانه که تاریخ مادها را در دل جای داده و هویت این دیار را فریاد می‌زند، هویتی 3 هزار ساله که هنوز زیر خاک مدفون است.

هگمتانه؛ کهن‌شهری در دل هگمتان

خبرگزاری فارس - همدان: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، همان کهن‌شهری که روزگاران زیادی را به خود دیده و امروز آثار و بقایای زیادی از آنها به یادگار مانده است.

آثار باستانی به جای مانده از تاریخ گذشتگان امروز هویتی برای دیار هگمتانه است، هویتی  ماندگار و ابدی که نسل‌های متمادی بر آن صحه گذارده‌اند.

تپه هگمتانه همدان که ارثیه مادها بر سرزمین هگمتانه، مادستان و اکباتان است، این روزها در اندیشه جهانی شدن است، این تپه تاریخی که شهری از مادها را در درون خود جای داده است، ۳۰ هکتار از گوشه شهر همدان را به خود اختصاص داده که تاکنون آثار زیادی از درون آن بیرون کشیده شده و شاید یادگاری‌های زیادی را هنوز در دل خود دارد.

تپه باستانی هگمتانه که قدمت آن به دوره مادها بازمی‌گردد، آثار و بناهای تاریخی بسیاری را که حتی متعلق به دوران قبل از ظهور میلاد هستند را در خود جای داده که در نوع خود واقعا بی‌نظیر است.

از پیاده‌راه اکباتان که وارد عرصه تاریخی هگمتانه می‌شوی، معابر هگمتانه با سنگفرش و آجرهای مربع شکل و منظم مزین شده‌اند که گردشگر را به نقاط مختلفی از این کهن شهر می‌برند، در سمت چپ تپه هگمتانه یک حصار طویل به ارتفاع ۹ متر بوده و دو برج عظیم درون آن است و خشت خام، آجر و چوب، مصالحی هستند که در ساخت بناهای هگمتانه به کار می‌رفتند.


 

هر چه بیشتر قدم میزنی‌، بیشتر در عمق تاریخ فرو می‌روی، دو کلیسا در قسمت شرقی تپه هگمتانه همدان وجود دارد، کلیسای گریگوری استپان متعلق به مذهب ارتدکس و کلیسای حضرت مریم متعلق به مذهب پروتستان از دیگر دیدنی‌های تپه هگمتانه است.

این شهر باستانی دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ ساله است که طی حفاری‌های صورت گرفته در آن، آثار بسیار مهمی کشف شده و در موزه‌ای در جوار همین شهر کهن، جانمایی شده است موزه‌ای که باید ساعت‌ها برای دیدنش وقت گذاشت زیرا با آثارش به آن سوی تاریخ سفر خواهی کرد.

انواع سنگ‌های تزیینی و مهره‌های بسیار قدیمی، سر ستون‌های سنگی و انواع خشت‌های چهارگوش، ظروف سفالی مانند کاسه و کوزه و خمره در این موزه گردآوردی شده‌ که نظر هر علاقه‌مند به تاریخ ایران باستان را به خود جلب می‌کند.

این موزه دارای یک سالن اصلی، دو راهرو و یک سرسرای نسبتا بزرگ است و می‌توان آثار موزه هگمتانه را به چندین بخش تقسیم کرد.

 دسته اول آثار تاریخی کهن مربوط به دوران هخامنشی ساسانی و اشکانی شامل ظروف سفالی قدیمی مانند کوزه و خمره و ظروف شیشه‌ای و مجسمه‌های گلی تابوت‌ها و دسته دیگر مربوط به دوران اسلامی متعلق به ادوار مختلف اسلامی است و معروف‌ترین آنها حوض آبنما، قوچ سنگ و خمره سنگ است.

مهر شیشه‌ای با نقش نیایش‌گر، مهرهایی از جنس استخوان مربوط به دوران هخامنشی، سرپیکان‌ها و پیکره‌های انسانی و کتیبه‌های به خط میخی از دیگر آثاری است که هگمتانه قدیم را به نمایش می‌گذارد.

این کهن شهر قدیمی در این تپه باستانی یادگاری است از هویت دیار هگمتانه که تاریخ همواره در آن زنده است و اکنون سودای جهانی شدن را در سر می‌پروراند، تا بتواند همچنان سرافراز تاریخ سه هزار ساله همدان و تاریخ کهن ایران زمین را در جهان فریاد بزند.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول