اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

ضرورت اصلاح سیاست‌های تعلیم و تربیت در روستا

برنامه‌ریزی درسی روستایی باید احیاگر و تقویت‌کننده هویت روستایی باشد، طوری که دانش آموزان روستایی به فرهنگ و هویت‌شان افتخار کنند. سبک زندگی اجتماعی روستاییان در گذشته یعنی قبل از شیوع فرهنگ رقابتی مدرنیزم، مبتنی بر فرهنگ ارزشمند و قابل افتخار یاری‌گری بوده است. خدیجه زارعی.

ضرورت اصلاح سیاست‌های تعلیم و تربیت در روستا

 

خدیجه زارعی

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد

نهاد تعلیم و تربیت بر همه­ شئون زندگی اجتماعی و فردی انسان تاثیرگذار است، لذا رشد نظام اجتماعی هر جامعه ­ای در ابعاد انسانی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در گرو رشد و اصلاح نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است. این فرآیند اثرگذاری در برخی محیط ­ها مثل جوامع روستایی دوچندان است؛ چراکه در زیست بوم روستایی از کتابخانه، فرهنگ‌سرا، مساجد پرشور، کانون­های فکری و فرهنگی و اجتماعی خبری نیست. تنها نهاد باثبات فرهنگساز آموزش و پرورش است که با حداکثر سرمایه اجتماعی که نوعاً مشارکت حداکثری کودکان و نوجوانان و خانواده ­های روستایی را در بردارد، در رشد و توسعه پایدار آن جوامع می­ تواند نقش بسزایی را ایفا نماید. لذا مسؤولیت خطیری بر عهده تعلیم و تربیت مناطق روستایی است که کوچک‌ترین غفلت و سیاست‌گذاری­ اشتباه آسیب­ های انسانی و اجتماعی جبران‌ناپذیری را متوجه این جوامع و به تبع آن، کل کشور خواهد کرد.

در زیست بوم روستایی از کتابخانه، فرهنگ‌سرا، مساجد پرشور، کانون­های فکری و فرهنگی و اجتماعی خبری نیست. تنها نهاد باثبات فرهنگساز آموزش و پرورش است.

 

روستا رسالت و ظرفیت ویژه­ای دارد و آن ایجاد امنیت غذایی و نجات کشور از وابستگی صنعت غذایی به غرب و شرق است که نگه داشت و ارتقای این رسالت ویژه روستایی در وهله­ نخست بر عهده­ نظام تعلیم و تربیت روستایی است. بدین ترتیب اصلاح سیاست­های کلان حوزه تعلیم و روستایی آغاز این مسیر مهم است.

 

اصلاح سیاست­های کلان تعلیم و تربیت روستایی

۱ـ تربیت معلم مخصوص روستا

سیاست­های حاکم بر تعلیم و تربیت روستایی در برخی مواضع از عدالت به دور است، مثلا بجای بهره­ گیری از مربیان مجرب و خلاق و توانمند، از سرباز معلم­ها و معلمان کم‌تجربه بهره می­ گیرند و این یکی از آسیب‌های اساسی مدارس روستایی است. در حالی که با توجه به کم‌برخورداری مدارس روستایی، لازم است معلمان توانمندتر، خلاق­تر، اندیشمندتر، داناتر و باسوادتر را در روستاها بکار بگیرند، علاوه بر شرایط فوق یکی از ضروری­ترین شروط معلم روستا این است که تجربه زیسته در روستا داشته باشد و به هویت روستایی خود علاقه‌مند و به آن افتخار ­کند. هم‌چنین برای معلم روستا دروسی چون جامعه‌شناسی روستایی، فرهنگ و سبک زندگی روستایی، اقتصاد روستایی و... تدریس گردد.

با توجه به کم‌برخورداری مدارس روستایی، لازم است معلمان توانمندتر، خلاق­ تر، اندیشمندتر، داناتر و باسوادتر را در روستاها بکار بگیرند.

 

۲ـ برنامه‌ریزی درسی مدارس روستایی

الف) برنامه­‌ریزی درسی، یکی از مهم‌ترین و اساسی­ ترین مؤلفه­ های تربیتی هر نهاد آموزشی است، لذا برنامه درسی مدارس روستایی از حیث زمان بازگشایی و پایان مدارس باید مبتنی بر اقلیم و شرایط آب و هوایی باشد.

برنامه‌ریزی درسی روستایی باید احیاگر و تقویت‌کننده هویت روستایی باشد.

 

ب) برنامه‌ریزی درسی روستایی باید احیاگر و تقویت‌کننده هویت روستایی باشد بطوری که دانش آموزان روستایی به فرهنگ و هویت‌شان افتخار نمایند؛ چراکه سبک زندگی اجتماعی روستاییان در گذشته یعنی قبل از شیوع فرهنگ رقابتی مدرنیزم، مبتنی بر فرهنگ ارزشمند و قابل افتخار یاری‌گری بوده است (فرهنگ یاری‌گری در ایران/ ص 18). علاوه بر این باید فرهنگ غنی روستا در حوزه سبک زندگی اجتماعی و نقش اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روستا در ایجاد امنیت غذایی و حفظ و ارتقای سلامت جامعه به شهرنشیان نیز آموزش داده شود تا به درک اهمیت و نقش استراتژیک روستاییان و عشایر در جامعه آگاهی عمیقی پیدا نمایند. در این هنگام علاوه بر اینکه روستاییان را از بار ارزشی منفی و تحقیرآمیز رهایی می­ بخشد، بلکه هر شهرنشینی را نیز نسبت به روستاییان متواضع خواهد نمود.

 

پ) آموزش مهارت­های کسب و کار مبتنی بر زیست‌بوم روستایی

کسب و کار روستایی از دیرباز مبتنی بر فرهنگ یاری‌گری بوده است. این امر همیارانه اجتماعی-اقتصادی، افراد را در قالب تشکل تعاونی­ دور یکدیگر جمع می ­کرده است (فرهنگ یاری‌گری در ایران/ ص 29). بدین ترتیب یکی از مهم‌ترین مهارت ­های کسب و کار روستایی در مدارس جهت فعالیت اقتصادی باید آموزش تشکیل، عضویت، مدیریت و فعالیت اقتصادی در تعاونی ­ها به شکل نظری و عملی باشد.

 

یکی از مهم‌ترین مهارت ­های کسب و کار روستایی در مدارس جهت فعالیت اقتصادی باید آموزش تشکیل، عضویت، مدیریت و فعالیت اقتصادی در تعاونی ­ها به شکل نظری و عملی باشد.

 

حتی بانوان نیز منطبق بر جنسیت زنانه خود در قالب تعاونی ­ها مشارکت اجتماعی-اقتصادی داشتند؛ مثلا فرهنگ «واره» که جهت تبادل شیر بوده است نوعی از این تعاونی اقتصادی زنان بوده است (واره؛ درآمدی به مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی تعاون). بدین ترتیب یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کسب و کار روستایی، تعاونی‌ها هستند. البته این تعاونی ­ها در قالب تشکل­ های همیاران اجتماعی حول ظرفیت­ های زیست بومی روستا و منطقه و براساس نیازهای روستا و کشور باید شکل بگیرد.

۳-آسیب‌شناسی تعلیم و تربیت روستایی

شناسایی آسیب ­های مدارس روستایی، امری بسیار جدی است. این آسیب ­ها از بعد عدالت آموزشی، عدالت تربیتی و عدالت دسترسی به امکانات آموزشی قابل بررسی است.

شناسایی آسیب­ های مدارس روستایی، امری بسیار جدی است.

 

این نوشته کوتاه فرصت و مجال تبیین همه مباحث فوق را ندارد ولی برخی آسیب ­ها که در شرایط کنونی و با اصلاح سیاست­ ها قابل رفع است را تبیین می­ نماید.

یکی از این آسیب­ ها ترک تحصیل زودهنگام دانش‌آموزان مدارس روستایی است. به گفته­ مقامات وزارت آموزش و پرورش، ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدایی و ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه در سال ۹۹ ترک تحصیل کرده‌اند(yjc.news/00XNst).

 این ترک تحصیل به ظاهر خودخواسته بیش‌تر بر اثر استاندارها و قوانین غیرمنطبق بر مناطق روستایی ـ که مدرسه را برای دانش‌آموزان دور از دسترس کرده است ـ مثل مدارس شبانه­ روزی دوره متوسطه که به علت آسیب­ های تربیتی، هزینه مادی و فشار روحی‌ای که برای دانش‌آموزان ایجاد می­ کند، سبب افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان بویژه دختران می­ گردد. یکی از راهکارهای قابل اجرا و کم‌هزینه جهت ممانعت از ترک تحصیل این است که نهاد حکمرانی سرویس ­های کاملا رایگان برای دانش‌آموزان فراهم نماید. در واقع با قرار دادن اتوبوس­ های رایگان جهت حمل و نقل عمومی دانش‌آموزان، فرصت ادامه تحصیل را برای اکثریت فراهم آورد.

عدم عدالت تربیتی یکی از آسیب‌های جدی مدارس روستایی است.

 

عدم عدالت تربیتی یکی از آسیب‌های جدی مدارس روستایی است مثل نبود مشاور تربیتی، عدم پایش و بررسی آسیب­ های رفتاری و شخصیتی و اختلالات یادگیری، بی­ توجهی به تربیت جنسی در مدارس روستایی بویژه فضای مدارس روستایی که در دوره ابتدایی مختلط است و در این فضای آسیب‌زا دانش‌آموزان به مربیان هم‌جنس خود، جهت هویت‌یابی جنسیتی و گفت‌وگو پیرامون مشکلات دسترسی ندارند. بنابراین نظام آموزشی باید دانش‌آموزان روستایی را از حیث تربیت جنسی، هویت جنسیتی، آسیب­ های رفتاری و اختلالات یادگیری، به شکل دقیق و منظم پایش نماید.

علاوه بر آن نحوه تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر در فضای مختلط و نحوه­ مربی‌گری معلم در فضای مختلط، از جمله مؤلفه ­هایی است که جهت کاهش آسیب تربیتی باید به معلمان مدارس روستایی آموزش داده شود.

 

منابع

فرهادی، مرتضی/ واره؛ درآمدی به مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی تعاون/ تهران: شرکت سهامی انتشار/ 1387

فرهادی، مرتضی/ فرهنگ یاری‌گری در ایران، تهران: مرکز نشر دانشگاهی/ جلد اول/ 1394

سند تحول آموزش و پرورش ایران/ 1390

انتهای پیام/

 

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول