پیمان بیگدلی
طبق اصل سی ام قانون اساسی و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانش آموزان کل کشور ( نه فقط شهر نشینان) باید از آموزش رایگان و عمومی برخوردار بوده و معلمان حرفه ای و آموزش دیده، امکانات یکسان و متوازن آموزشی و کمک آموزشی در تمام مدارس کشور باید توزیع گردد.
دانش آموزان روستایی در بسیاری از مواقع با توجه به فراهم نبودن فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی مجبور به ترک تحصیل می شوند.
براساس آمار حدود سه و نیم میلیون نفر از دانش آموزان کشور در مدارس روستایی مشغول به تحصیل هستند. این دانش آموزان با مسائل و مشکلات عدیده ای در مدارس روبه رو هستند که مانع پیشرفت تحصیلی آن ها می شود. دانش آموزان روستایی در حالی که استعداد بالایی دارند در بسیاری از مواقع با توجه به فراهم نبودن فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی مجبور به ترک تحصیل می شوند.
علاوه بر این در بسیاری از موارد از لحاظ راهبری و مدیریت نیز سازوکار لازم جهت پیشبرد و بهبود وضعیت مدارس روستایی به صورت جدی مشاهده نمی شود و از سوی دیگر منابع مالی لازم نیز در اختیار این مدارس قرار نمی گیرد. معلمان موجود در مدارس روستایی نیز از مشکلات عدیده در حوزه توانمندی و معیشتی برخوردار هستند که موجباب ضعیف شدن بنیه علمی دانش آموزان را فراهم می کند.
معلمان موجود در مدارس روستایی نیز از مشکلات عدیده در حوزه توانمندی و معیشتی برخوردار هستند که موجباب ضعیف شدن بنیه علمی دانش آموزان را فراهم می کند.
باید به این نکته مسئولان توجه داشته باشند که مسائل مدارس روستایی با توجه به بوم روستا در بسیاری از موارد متفاوت تر از مسائل موجود در مدارس شهری است و لذا نمی توان با نسخه یکسان در حوزه اسناد و قوانین برای آن ها راه حل ارائه نمود. کم تر پژوهشی در حوزه احصاء مسائل و مشکلات مدارس روستایی صورت گرفته است تا به صورت نظام مند نسبت به احصاء این مسائل اقدام نموده باشد.
مسائل مدارس روستایی با توجه به بوم روستا در بسیاری از موارد متفاوت تر از مسائل موجود در مدارس شهری است.
علاوه بر احصای مسائل مدارس روستایی نیاز است تا این مسائل به صورت نظام مند دسته بندی و ارائه شوند تا بتوان برای آن ها راهکارهای عملیاتی ذیل اسنادبالادستی ارائه نمود. در این راستا، پس از بررسی های میدانی و بررسی مسائل و مشکلات مدارس در حدود 131 دهستان کشور، 61 مسئله اصلی در حوزه آموزش و پرورش روستایی احصاء شد که این مسائل در ذیل زیرنظام های شش گانه سند تحول دسته بندی شد.
علاوه بر احصای مسائل مدارس روستایی نیاز است تا این مسائل به صورت نظام مند دسته بندی و ارائه شوند تا بتوان برای آن ها راهکارهای عملیاتی ذیل اسنادبالادستی ارائه نمود.
برای اعتبارسنجی مسائل احصاء شده درقالب یک فرم نظرسنجی، مسائل در اختیار صاحب نظران این حوزه قرار می گیرد تا نتایج آن موجبات دستیابی به مسائل اصلی حوزه مدارس روستایی را فراهم کند.
فرم نظرسنجی درباره مسائل و مشکلات آموزش و پرورش روستایی
با سلام؛ پس از بررسی های میدانی و مطالعات اسناد بالادستی 61 مسئله اصلی در حوزه آموزش و پرورش روستایی احصاء شد.
این مسائل ذیل زیرنظام های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دسته بندی شد.
در فرم نظرسنجی که در این لینک قرارداده شده، به این مسائل اشاره شده است.
*لطفا جهت آشنایی بیشتر با مسائل آموزش و پرورش روستایی، محتوای موجود در فرم نظرسنجی را به دقت مطالعه و در صورتی که موارد اشاره شده از نظر شما نیز مسئله محسوب می شوند گزینه"بله" و در غیر این صورت گزینه "خیر" را انتخاب کنید.*
با تشکر
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.