اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

۱۲۶ مصدوم چهارشنبه‌سوزی در کرمانشاه/ فوتی و قطع عضو نداشتیم

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تعداد مصدومان حادثه چهارشنبه آخر سال در استان را ۱۲۶ نفر اعلام کرد.

۱۲۶ مصدوم چهارشنبه‌سوزی در کرمانشاه/ فوتی و قطع عضو نداشتیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سنت چهارشنبه‌سوری با شعر خوانی پریدن از آتش با سرودن «زردی من از تو، سرخی تو از من» از قدیم‌الایام بین ایرانیان رسم بوده است.

قاشق‌زنی از دیگر آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری بوده، پوشش مبدل به در خانه ساکنان محله رفته و تقاضای خوراکی از صاحبخانه، از دیگر رسوم این شب در گذشته بود.

ایرانیان از دیرباز در شب سه‌شنبه آخر سال جمع می‌شدند و با جمع‌آوری هیزم، آن را در حیاط، کوچه و خیابان می‌چیدند و آتش روشن می‌کردند، تمامی اهالی خانه از روی آن می‌پریدن با این باور که زردی و بیماری خود را، از راه جادوی سرایتی، به آتش می‌دادند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می‌کردند و در پایان هم نباید آتش را فوت یا با آب خاموش می‌کردند...

اما، متأسفانه الان چنین آداب و رسوم آرام و شادی به تهدیدی برای مردم و عابران تبدیل شده، چهارشنبه‌سوری شب گذشته در کرمانشاه با مصدومیت ۱۲۶ نفر در استان به پایان رسید.

هومن رفیعی رییس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس آخرین مصدومان شب چهارشنبه‌سوری را ۱۲۶ نفر اعلام و اظهار کرد: ۹۳ مورد از این تعداد مربوط به شهرستان کرمانشاه و مابقی مربوط به سایر شهرستان‌های تابع استان (پاوه ۳ مورد، جوانرود ۴ مورد، سرپل‌ذهاب ۳ مورد، روانسر یک مورد، صحنه یک مورد، کنگاور ۵ مورد، اسلام آبادغرب ۵ مورد، هرسین ۴ مورد، قصرشیرین ۴ مورد، سنقر یک مورد و گیلانغرب ۲ مورد) بوده است.

وی عمده مصدومان را با آسیب‌دیدگی به چشم عنوان کرد، گفت: از مجموع ۱۲۶ مصدوم تا ساعت ۸ صبح امروز، ۸۱ نفر دچار سوختگی شده و ۱۰۰ نفر از ناحیه چشم دچار آسیب شده‌اند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: ۳۸ نفر از مصدومان برای رسیدگی و درمان بیشتر در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری، ۱۱ نفر از مصدومان در محل حادثه به صورت فوری و سرپایی درمان و مابقی هم از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

وی کم سن‌ترین مصدوم حوادث چهارشنبه‌سوری را یک بچه چهار ساله و مسن‌ترین را فردی ۶۲ ساله اعلام کرد و گفت: خوشبختانه چهارشنبه‌سوری امسال هیچ فوتی و مصدوم قطع عضوی یا مورد حاد مصدومیت نداشتیم و نسبت به آمار مصدومان سال گذشته با ۱۱۶ مورد با افزایش ۱۰ نفری مصدومان روبه رو بود.

*۴۹۶ تماس با آتش‌نشانی کرمانشاه در خصوص چهارشنبه‌سوری/ انفجار ۳ منزل مسکونی

فرهاد فرهودی، رییس سازمان آتش نشانی کرمانشاه نیز در ادامه به خبرنگار فارس گفت: ۴۹۶ مورد تماس با مرکز اطلاع رسانی ۱۲۵ آتش‌نشانی کرمانشاه در خصوص حوادث چهارشنبه آخر سال از ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته تا ساعت ۱۲ شب برقرار شد که ۱۵ مورد منجر به اعزام نیرو و خودروی اطفایی شده است.

وی با اشاره به انفجار در ۳ منزل مسکونی در بین حوادث یاد شده، خاطرنشان کرد: مهمترین موارد اعلام شده انفجار ۳ باب منزل مسکونی در محلات شهرک جهاد، خیابان رشیدی و خیابان بهزیستی بود که طی آن هفت نفر از همشهریان مصدوم و روانه مراکز درمانی شدند.

رییس سازمان آتش نشانی کرمانشاه ادامه داد:یکی دیگر از موارد اعلام شده به مرکز اطلاع‌رسانی آتش‌نشانی کرمانشاه مربوط به حریق در خودرو بوده است.

وی گفت: ۴ مورد دیگر از موارد اعزام نیرو که به سامانه اطلاع‌رسانی آتش‌نشانی کرمانشاه گزارش شده بود مربوط به حریق درختان در اثر بی احتیاطی همشهریان مربوط می‌شد.

مورد نگران کننده‌ای در آیین چهارشنبه پایان سال کرمانشاه نداشتیم

به گفته حسین خوش‌اقبال، معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمانشاه، با حضور خوب ماموران انتظامی و دیگر نیروهای امنیتی و نظامی، شب گذشته در چهارشنبه‌سوری  مورد نگران کننده‌ای در استان کرمانشاه گزارش نشد.

چهارشنبه‌سوزی و باز هم پشیمانی... به گفته خالدی سخنگوی اورژانس کشور، چهارشنبه سوری امسال یکی از بی‌سابقه‌ترین آمار کشته و زخمی را با ۱۹ فوتی، ۱۷۱ نفر قطع عضو و ۸۸۰ نفر آسیب شدید چشم برجا گذاشت.

۲ هزار ۸۱۷ نفر در حوادث چهارشنبه‌سوری مصدوم شدند که  ۹۰ درصد این افراد درمان و به خانه برگشتند. ۲۷۵ نفر نیز همچنان تحت معالجه هستند.

بیشترین مصدومان هم از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی گزارش شده است.

تا کی تکرار اشتباه...

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول