اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کاربرد فناوری‌های هسته‌ای از تقویت محصولات کشاورزی تا حل مشکل آب آشامیدنی/ استان فارس، دومین اولویت برای توسعه کاربرد پرتوها

صبح امروز جلسه‌‌ای برای شناسایی مشکلات استان فارس و همکاری سازمان انرژی اتمی برای رفع آن ها به کمک فناوری انرژی هسته‌ای، با حضور معاون سازمان انرژی اتمی و روسای دانشگاه و مدیران دولتی استان در شیراز برگزار شد.

کاربرد فناوری‌های هسته‌ای از تقویت محصولات کشاورزی تا حل مشکل آب آشامیدنی/ استان فارس، دومین اولویت برای توسعه کاربرد پرتوها

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، صبح امروز ۲۴ اسفندماه، جلسه‌ای با حضور سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی، محمدهادی ایمانیه استاندارد شیراز و جمعی از روسای دانشگاه‌ها و مدیران دولتی استان فارس با هدف شناسایی نیازها و مشکلات استان فارس که فناوری انرژی هسته ای توان رفع آن ‌ها را دارد، در استانداری شیراز برگزار شد.

در ابتدای جلسه استاندار شیراز با اشاره به جلسه قبلی خود با دکتر شیرمردی گفت: تا قبل از جلسه با معاون انرژی اتمی از وسعت کار و توانمندی‌های کشور در حوزه انرژی اتمی اطلاع نداشتم. اما بعد از این جلسه متوجه اهمیت این فرمایش رهبرانقلاب در این حوزه شدم که ما چاره ای جز استفاده از این انرژی نداریم و در غیر اینصورت ۲۰ سال آینده حتما دچار مشکل خواهیم شد.

استاندار فارس در ادامه صحبت‌های خود افزود: دشمنان ما اطلاع دارند که چگونه ما را تحت فشار قرار دهند تا ما از انرژی اتمی استفاده نکنیم و ۲۰ سال بعد محتاج آن‌ها شویم.

در ادامه‌ی جلسه معاون سازمان انرژی اتمی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان فارس گفت: یکی از استان‌های هدف و دارای ظرفیت در کشور برای پیاده سازی برنامه‌های توسعه کاربرد پرتوها استان فارس است. 

وی در ادامه توضیح داد: سازمان انرژی اتمی چند ماموریت اولویت دار را دنبال می‌کند که عبارتند از: حوزه چرخه سوخت هسته‌ای، حوزه تولید برق و نیروگاه‌های هسته ای و حوزه‌های کاربرد پرتوها. منظور از کاربرد پرتوها یعنی استفاده از پرتوهای تولید شده توسط چشمه‌های رادیواکتیو و دستگاه‌های پرتوسازبرای استفاده در صنعت، سلامت محیط زیست، کشاورزی و محصولات غذایی است.

شیرمردی با توضیح  وضعیت کشور در حوزه‌های فعالیت سازمان انرژی اتمی گفت:در دو حوزه چرخه سوخت و نیروگاه اقدامات خوبی صورت گرفته است و امروز ما توانسته ایم به عنوان یکی از ۱۳ کشور دنیا چرخه سوخت هسته ای را بومی کنیم. در حوزه نیروگاه‌های هسته ای نیز ما امروز جزو ۳۲ کشور دارای نیروگاه اتمی هستیم.اما در حوزه کاربرد پرتو‌ها جای کار زیادی داریم.

شیرمردی با اشاره به کاربردهای گسترده انرژی اتمی گفت: امروز ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات مختلف از بین می‌رود. یکی از روش‌های کاهش ضایعات و تلفات کشاورزی استفاده از پرتو هاست. ما با پرتوها میتوانیم میکروارگانیسم‌ها و آفات را کاهش دهیم. برای اینکار به سامانه‌های پرتودهی گاما و شتابدهنده‌های الکترونی نیاز داریم که در حال حاضر در کشور ۴ تا از این سامانه‌ها را داریم. نگاه ما این است که در اقصی نقاط کشور از این سامانه‌ها استفاده کنیم.

وی در ادامه درخصوص برنامه ریزی برای تحقق اهداف سازمان انرژی اتمی گفت:در طرح آمایش سرزمینی که انجام شد استان فارس به عنوان دومین اولویت کشور انتخاب شد. استان فارس امروز بعد از خوزستان دومین تولید کننده محصولات کشاورزی در کشور است. این استان در بحث تولید محصولات استراتژیک نیز جزو استان‌های برتر است.

او با اشاره به دستاورهای استان فارس در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: استان فارس در این حوزه یکی از استان‌های پیشرو است. کارخانه و شرکتی که تفاهم نامه راه اندازی سامانه پرتودهی برای تجهیزات ایمپلنت را با ما منعقد کرده است در استان فارس مستقر است. در این روش بجای استفاده از مواد شیمیایی برای استریل سازی تجهیزات پزشکی از پرتودهی که یک روش سالم و بدون عوارض از استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به کاربردهای انرژی اتمی در حفاظت از محیط زیست گفت: کاهش آلودگی آب، خاک، گازهای ناشی از کارخانه جات با استفاده از پرتوها ممکن می‌شود.حوزه دیگر تولید سوپرجاذب‌های بومی مبتنی بر پرتو الکترونی است که آب را در ساختار‌های شبکه ای خود جذب می‌کند و هنگام خشکی خاک، اب را به ریشه گیاه تحویل می‌دهد .

شیرمردی در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی در مباحث تحقیقاتی گفت: نگاه ما این است که دانشجویانی که وارد سازمان می‌شوند یکی از مشکلات کشور را رفع کنند. در بحث رادیو داروها، چرخه سوخت، شتابگرها، پلاسما و لیزر ظرفیت انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک آموزشی و تحقیقاتی وجود دارد.

در انتهای جلسه روسای دانشگاه‌های شیراز به برخی از نیازها و ظرفیت‌های استان فارس در حوزه فناوری هسته‌ای اشاره کردند. رئیس دانشگاه صنعتی شیراز به همکاری دانشگاه با صنایع الکترونیک شیراز در حوزه لیزر اشاره کرد. رئیس دانشگاه شیراز نیز ظرفیت‌های مجموعه تابش دانشگاه را به عنوان اولین دانشگاه کشور که بخش انرژی هسته ای در آن ایجاد شده است معرفی کرد. وی همچنین درخصوص فعالیت‌های این دانشگاه برای پروژه پرتودهی به موادغذایی توضیح داد و اعلام کرد که بزودی دانشگاه شیراز پژوهشکده انرژی خود را با رویکردی کاربردی و رفع نیازهای کشور افتتاح خواهد کرد.

مدیرکل اداره صمت استان ظرفیت فناوری پرتوهای انرژی اتمی برای اسکن کانتینرهای گمرکی را یک کمک بزرگ به صنعت و تجارت دانستند. وی در ادامه از ضرورت ایجاد یک الزام ملی برای استفاده از پرتودهی در صنایع تبدیلی گفت. 

دهقانپور مدیر کل جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های استان فارس در بهره وری محصولات کشاورزی، درخصوص عملیاتی کردن یکی از کارکردهای انرژی هسته ای در کاهش مصرف آب از طریق رصد و پایش مصرف آب در مزارع اعلام آمادگی کرد و از سازمان انرژی اتمی خواست تا پروژه ای را تحت عنوان استفاده کاربردی انرژی هسته ای در کاهش مصرف آب در کشاورزی ارایه نمایند.  با اشاره به کاهش منابع آب به دلیل ایشان با اشاره به خشکسالی و کاهش کیفیت آب در این استان از سازمان انرژی اتمی خواست تا در دو زمینه افزایش کیفیت منابع آب، مدیریت پساب و کاهش مصرف آب با استفاده از فناوری انرژی هسته‌ای به این استان کمک کند چرا که آب مولفه اصلی توسعه آب در استان فارس است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی نیز از معاون سازمان انرژی اتمی درخواست کرد تا یک برنامه و تفاهم نامه برای معرفی کاربرد انرژی هسته ای در صنایع تنظیم شود تا صنایع با این کاربردها آشنا شوند.

همچنین رئیس پارک علم و فناوری شیراز نیز برای انعقاد چند تفاهم نامه با سازمان انرژی اتمی درخصوص همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مرکزی برای استریل کردن تجهیزات، مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی و باغی، تاسیس دانشکده انرژی هسته ای صلح آمیز، ساخت شتابدهنده، کشف معادن، پروژه کاهش مصرف آب کشاورزی، پروژه استفاده از پساب در صنعت و معرفی کاربردهای انرژی هسته ای در صنایع اعلام آمادگی کرد. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول