اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بیش‌از 676 میلیون دلار کالاهای صادارتی از گمرکات خراسان‌جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: مجموع کالاهای صادارتی خروجی از گمرکات استان در 11 ماهه امسال 676 میلیون و 500 هزار و 353 دلار بوده است.

بیش‌از 676 میلیون دلار کالاهای صادارتی از گمرکات خراسان‌جنوبی

حسین رحیمی‌زاده مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت:  مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ از نظر ارزشی ۶۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۵۳ دلار و از نظر وزنی یک‌میلیون و ۹۸۹ هزار و ۴۳۷ تن بوده است.

وی تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش سه درصد و از لحاظ وزن ۳۷ درصد کاهش داشته است.

افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان مبدأ کالاهای صادارتی استان

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از مجموع کالاهای صادراتی خروجی از کمرگات استان در طی این مدت میزان صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود با صدور تعداد ۶ هزار و ۱۰۴ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش۱۰۷ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۴۶۱ دلار و به وزن بالغ‌بر ۸۳۳ هزار و ۳۴۵ تن تشکیل شده است، تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۰ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظر وزن ۴۲ درصد کاهش را نشان می­دهد.

رحیمی‌زاده افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی‌جات، سیمان، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، خرما، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، روغن سوخت تقطیری، قیر و میلگرد بوده است.

وی اضافه کرد:عمده این اقلام به کشور افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان صادر شده است.

کاهش ۱۷ درصدی صادارت ماده ۱۱۶ در استان

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به میزان صادرات ماده ۱۱۶ ( کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) در ۱۱ ماهه امسال گفت: در طی این مدت تعداد پروانه ارائه شده ۱۲ هزار و ۸۷۹ فقره به ارزش ۵۶۹ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۸۹۲ دلار و به وزن بیش‌از یک‌میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۲ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۷ درصد کاهش، از نظر ارزش تغییری نداشته و از نظر وزنی ۳۳ درصد کاهش داشته است.

رحیمی‌زاده اضافه کرد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ استان شامل مشتقات نفتی، کود، پروفیل، شیشه، ایزوگام و ... بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه امسال تعداد ۸۸ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۰۷ دلار به وزن ۲ هزار و ۴۶۰ تن کالا از کمرگات استان وارد شده است، یادآور شد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۸۳ درصد، از نظر ارزش یک‌هزار و ۷۶ درصد و از نظر وزن ۲۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

صدور ۱۴۸ فقره اظهارنامه صادارتی در حوزه امانات پستی استان

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی عمده اقلام وارداتی به استان را لوازم و قطعات مربوط به معدن، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، ترنجبین، لودر، کلروبوتیل، بذر یونجه، شاهدانه بو داده، زغال شسته نشده و بارهنگ فرآوری عنوان کرد و گفت: این اقلام از کشور امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است.

رحیمی‌زاده به حوزه امانات پستی اشاره داشت و یادآور شد: از ابتدای امسال تعداد ۱۴۸ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۷ هزار و ۶۸ دلار و به وزن ۹۳۴ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۵۳ درصد، از نظر ارزش ۵۷ درصد و از نظر وزن ۱۲۶ درصد افزایش را نشان داده و عمده کالاهای صادر شده شامل خشکبار، زعفران، البسه، حوله و غیره بوده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین در ۱۱ ماهه امسال تعداد ۳۰ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۱۲ میلیون و ۸۱۸ دلار و به وزن ۱۸۲ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظرتعداد اظهارنامه ۱۷۳ درصد، از نظر ارزش ۳۴۴ دردصد و از نظر وزن ۲۷۷ درصد افزایش داشته که شامل کالاهایی همچون دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه بوده است.

افزایش ۱۸ درصدی مسافرین ورودی از گمرک استان

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی ادامه داد: کشور مقصد و مبدأ صادرات و واردات امانات پستی استان کشورهای آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا، دانمارک و غیره بوده است.

رحیمی‌زاده با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه سال جاری به ۶ هزار و ۴۹۳ نفر مسافر ورودی و ۶ هزار و ۳۱۹ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است، اضافه کرد: در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۱۸ درصد و مسافرین خروجی ۹ درصد افزایش داشته است.

وی به موضوع ترانزیت از طریق گمرکات استان اشاره داشت و خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه امسال تعداد ۳ هزار و ۱۴۱ دستگاه کامیون به وزن ۸۹ هزار و ۳۵۴ تن کالا شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و غیره از کشور عراق، هند، اندونزی، ترکیه، فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۱ درصد و از نظر وزن ۴۶ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷                

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول