اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بلاتکلیفی خودروهای سنگین در مرز ماهیرود/محدودیت‌هایی که به ضرر استان تمام می‌شود

خودروهای سنگین بسیاری دوباره در مرز ماهیرود خراسان‌جنوبی بلاتکلیف مانده و محدودیت‌هایی که از سوی افغانستان انجام می‌گیرد بدون شک به ضرر استان تمام خواهد شد که باید با سیستم مدیریتی قوی این مشکلات حل و فصل شود.

بلاتکلیفی خودروهای سنگین در مرز ماهیرود/محدودیت‌هایی که به ضرر استان تمام می‌شود

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ مرزها ظرفیتی برای توسعه تجارت و روابط تجاری بین دو کشور محسوب می‌شوند.

یکی از کشورهای هم مرز با ایران که جزو پنجمین شریک تجاری ایران نیز محسوب می‌شود، کشور افغانستان است. خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های شرقی کشور بوده که مرز مشترک فراوانی را با کشور افغانستان دارد.

این مرز مشترک سبب شکل‌گیری چهار بازارچه مرزی در خراسان‌جنوبی در سال‌های گذشته شده بود که متأسفانه در حال حاضر تنها بازارچه ماهیرود فعال و بازارچه یزدان نیز نیمه فعال و دو بازارچه دیگر آن غیرفعال هستند.

بدون شک رونق تجاری سبب نگهداشت جمعیت در مرزها و امنیت بیشتر این مناطق و همچنین توسعه استان خواهد شد.

با شکل‌گیری دولت طالبان و تغییرات مدیریتی در کشور افغانستان نوع ارتباط با کشورهای همسایه از جمله ایران نیز تغییراتی کرده که این امر در خراسان‌جنوبی با توجه به مرز مشترک فراوان با این کشور مشهودتر است.

مسؤولان استانی از گذشته و در حال حاضر به بازارچه‌های استان و فعال‌سازی آنها به عنوان یکی از پتانسیل‌های مهم در رونق تجارت، کسب و کار و همچنین توسعه استان نگریسته و در این راستا رایزنی‌های فراوانی با دولت گذشته و دولت کنونی افغانستان داشته و دارند اما یکی از مشکلاتی که در حال حاضر برای بخش حمل و نقل مشتقات نفتی و دیگر کالاها از مرز استان رخ می‌دهد تاکید دولت افغانستان تخلیه بار در خاک افغانستان بوده است.

«جواد قناعت» استاندار خراسان‌جنوبی از زمان پذیرش مدیریت ارشد استان یکی از برنامه‌های فعالیت خود را برای کمک به توسعه استان پیگیری مشکلات بازارچه‌ها و تأکید بر فعال‌سازی بازارچه‌های نیمه فعال و غیرفعال در استان عنوان نموده و در این زمینه تاکنون نشست‌ها و دیدارهایی را نیز با مقامات افغانستان داشته است.

آمادگی خراسان‌جنوبی برای صادرات سوخت به افغانستان

استاندار خراسان‌جنوبی در هفتم بهمن‌ماه در دیدار و نشست مشترک با "ملانور محمد روحانی" والی فراه اظهارداشت: برای احداث مخازن و صادرات سوخت از طریق خط لوله در سایت مرزی ماهیرود آمادگی داریم.

 

وی بیان کرد: استان برای صادرات سوخت به افغانستان و تأمین بخشی از سوخت مورد نیاز ولایت فراه و همچنین ساکنان مناطق مرزی این کشور اعلام آمادگی می‌کند.

50 درصد صادرات ایران به افغانستان از مرز ماهیرود

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر استاندارد بودن تمامی کالاهای صادراتی خراسان‌جنوبی به افغانستان از جمله سوخت، مواد غذایی و مصالح ساختمانی عنوان کرد: مردم استان نیز از همین سوخت استفاده می‌کنند و تأییده استاندارد دارد.

قناعت افزود: بیش از ۹۰ درصد صادرات استان خراسان‌جنوبی به افغانستان بوده و ۹۷ درصد صادراتی که از استان انجام می‌شود به این کشور صادر شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از کل صادرات ایران به افغانستان به لحاظ وزنی از طریق مرز ماهیرود انجام می‌شود که بیانگیر نقش و موقعیت ویژه مرز ماهیرود در مبادلات تجارتی با کشور دوست و همسایه افغانستان است.

قناعت اضافه کرد: برای همکاری فی مابین و دوطرفه، استان خراسان‌جنوبی خواستار فعال شدن و رونق همه بازارچه‌های مشترک مرزی استان و افغانستان است یعنی علاوه بر بازارچه مرزی ماهیرود ۲ بازارچه دوکوهانه یا گلورده و میل ۷۳ نیز فعال شود.

آمادگی ایران برای بازدید کارشناسان افغان از پالایشگاه‌های سوخت

همچنین در ۲۴ بهمن‌ماه استاندار خراسان‌جنوبی در دیدار با جابر انصار سرکنسول افغانستان در مشهد و شیر احمد عمار مسئول نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در هرات اظهارداشت: سوختی که از مرزهای ایران به افغانستان صادر می‌شود، در بهترین پالایشگاه‌ها و طبق استانداردهای ویژه تولید می‌شود.

قناعت متذکر شد: صحبت در خصوص کیفیت و استاندارد سوخت، نظر کارشناسی نیاز دارد و هر کسی نمی‌تواند در این زمینه اظهار نظر کند.

وی با تأکید بر اینکه ما بهترین پالایشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را در سطح کشور داریم، اضافه کرد: همان طور که در دیدار با والی فراه عنوان شد، این امکان برای کارشناسان و مهندسان شما فراهم بوده که از امکانات پالایشگاهی و آزمایشگاهی ما در سطح کشور بازدید کنند و از استاندارد بودن سوخت تولید ایران مطمئن شوند.

آمادگی خراسان‌جنوبی برای ترانشیپ و ترانزیت کالا از مرزهای استان

استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: برای هر دو شکل ترانشیپ و ترانزیت کالا از مرزهای استان، عزم و اراده ما جدی است و آمادگی لازم را هم داریم.

به گفته وی؛ هر کدام از این دو حالت ترانزیت و ترانشیپ، اصول و مقدماتی نیاز دارد و باید طبق چارچوب‌های خاص خود اعمال شود.

هزینه تأخیر در تخلیه بار بر دوش صاحبان خودروهای سنگین

«بستانی» راننده ماشین سنگین بوده که خورویش از مبدأ قم با مشتقات نفتی بارگیری و مقصدش بازارچه مرزی ماهیرود بوده که متأسفانه بعد از عدم تخلیه بار خودوری خود مجبور می‌شود برای تخلیه به  مرز دوقارون در خراسان‌رضوی مراجعه کند.

بستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: مشتقات نفتی برای مقصد میل 78 ماهیرود از مبدأ قم بارگیری و از تاریخ ۶ بهمن‌ماه به مرز ماهیرود در خراسان‌جنوبی برای تخلیه بار مراجعه کردم متأسفانه به سبب مسائلی که در خراسان‌جنوبی به وجود آمده مدتی است مرز بسته و ماشین‌های زیادی حدود ۴۰۰ ماشین سنگین برای تخلیه معطل هستند.

وی افزود: مدت ۲۰ روز که در این مرز خوابیده بودیم و مشکلات بارنامه و تردد برایمان پیش می‌آمد که به همین سبب مجبور شدیم به مرز «دو قارون» در خراسان‌رضوی برای تخلیه بار خودروی خود مراجعه کنم.

بستانی ادامه داد: این معطلی‌ها بدون شک ضرر فراوانی به رانندگان و صاحبان خودروهای سنگین می‌زند بنابراین از مسؤولان استانی خواستار همکاری برای رفع این مشکلات را داریم تا هزینه‌های گزاف بر گردن صاحبان ماشین بار نشود.

صادرات بیش‌از ۶۲۷ میلیون دلار کالا از مرزهای خراسان‌جنوبی

«ابوالحسن ظفرنیا» معاون امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: در ۱۰ ماهه امسال حجم صادرات انجام شده از معابر خروجی استان  به ارزش ۶۲۷ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۴۶ دلار و از نظر وزنی یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۴۰ تن کالا بوده است.

وی ادامه داد: این میزان از نظر ارزشی با توجه به تحولاتی که در کشور افغانستان وجود داشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش و از نظر وزنی ۳۳ درصد کاهش داشته است.

افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان مقصد کالاهای خراسان‌جنوبی

معاون امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان‌جنوبی اضافه کرد: از مجموع صادارت انجام شده در ۱۰ ماهه امسال از معبرهای خروجی استان صادارت ۹۸ میلیون و ۸۱ هزار و ۳۶۶ دلار کالا با وزن ۷۶۸ هزارو ۴۲۹ تن مربوط به کالاهای استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۴ درصد افزایش و از نظر وزنی ۴۱ درصد کاهش داشته است.

ظفرنیا ادامه داد: عمده کالاهای استان که از معبرهای خروجی استان صادر شده شامل سیمان، کاشی و سرامیک، هیدروکربن‌های سبک و سنگین و روغن سوخت تقطیری، خرما، میلگرد و غیره بوده که مقصد آنها کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان بوده است.


وی با اشاره به کالاهایی که از سایر گمرکات آمده و از معابر خروجی استان صادر شده در طی ۱۰ ماهه امسال گفت: در طی این مدت ارزش این کالاها ۵۲۹ میلیون و  ۴۷۶ هزار و ۷۸۰ دلار و با وزن یک‌میلیون و ۱۳۱ هزار و ۷۱۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۷ درصد کاهش داشته و عمده این محصولات شامل مشتقات نفتی، کود شیمیایی و غیره بوده است.

اعمال محدودیت‌هایی از سوی افغانستان برای صادارت کالاهای ایرانی

معاون امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان‌جنوبی اضافه کرد: تغییراتی که رخ داده به سبب تغییر مدیریتی در ایران نبوده بلکه به خاطر تغییراتی بوده که در خاک افغانستان انجام شده است.

ظفرنیا با بیان اینکه قبل از روی کار آمدن دولت طالبان و حتی در ۱۰ روز گذشته مشکل خاصی نداشتیم و فرانشیت به سهولت انجام می‌شد، افزود: رانندگان ایرانی وارد خاک افغانستان نمی‌شدند و هزینه‌های هنگفتی پرداخت نمی‌کردند و در داخل مرز عملیات تخلیه آنها انجام می‌گرفت و ماشین‌های افغانی در لب مرز کامیون‌های ایرانی را تخلیه می‌کردند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه از زمانی که دولت طالبان روی کار آمده هر روز یک سری محدودیت‌هایی ایجاد شده به طوری که از ۱۰ روز گذشته کامیون‌های ایرانی باید در خاک افغانستان بار خود را تخلیه کنند و یکی از مواردی که رانندگان با آن مشکل پیدا کرده‌اند همین قضیه بوده که باید در این صورت ویزا و پاسووت داشته باشند.

آمادگی و تلاش برای رفع مشکلات رانندگان بلاتکلیف در مرز ماهیرود

معاون امور گمرکی اداره کل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به سفر مدیرکل گمرکات استان برای پیگیری مشکل رانندگان ترانزیت در مرز ماهیرود گفت: تعداد زیادی از رانندگان مشکلاتشان حل شده هر چند قسمت عمده این مشکل مربوط به طرف افغانستان بوده و از نزدیک آمادگی داریم برای رفع مشکلات رانندگان اقدام کنیم.

و اما...

هر چند تاکنون اقداماتی در این حوزه برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای مرز انجام شده ولی باید تلاش‌ها برای رایزنی برای تسهیل قوانین در کشور همسایه افغانستان انجام تا رانندگان درگیر اینگونه مسائل نشوند و بتوانند به راحتی تخلیه بار خود را در این مرز انجام دهند و مجبور به مراجعه به دیگر استان‌ها نشوند که البته این موضوع نیازمند سیستم مدیریتی قوی است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول