محمود چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانجنوبی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: در سال جاری ۵۰ واحد آموزشی با ۱۸۳ کلاس درس با زیربنای حدود ۳۰ هزار مترمربع در استان به مرحله بهرهبرداری رسیده و تقدیم حوزه آموزشی استان شده است.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این بوده که در دل این فضاهای آموزشی، فضاهای آموزشی بزرگ مقیاس و مجتمعهای حیات طیبه ایجاد شده که در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری رسید و در ادامه آن در راستای افزایش سرانه فضاهای آموزشی پروژههای متعددی آموزشی در استان اجرا شده است.
استانداردسازی سامانههای سرمایشی و گرمایشی در ۹۵ درصد مدارس استان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانجنوبی با بیان اینکه در کنار بحث احداث فضاهای آموزشی در استان یکی از برنامهها و رسالتهای اصلی سازمان نوسازی مدارس، استانداردسازی سامانههای سرمایش و گرمایش بوده است، یادآور شد: خوشبختانه پیشرفت 95 درصدی را در این زمینه در استان وجود داشته است.
چاوشان اضافه کرد: طبق برنامهریزی صورت گرفته در سال تحصیلی پیشرو تمامی فضاهای آموزشی استان به استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی مجهز میشوند.
وی با اشاره به اینکه در کنار این موضوع بحث تجهیزات فضاهای آموزشی نیز مورد توجه اداره کل نوسازی مدارس استان بوده است، افزود: حدود ۳۰ میلیارد تومان در سال جاری امکانات تجهیزاتی به فضاهای آموزشی و تربیتی اهدا شده و برنامههای متفاوتی برای سال آینده پیشبینی شده است.
برنامهریزی برای اجرای طرح استقرار مکانیابی مدارس
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانجنوبی یکی از رسالتهای اصلی سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس را همواره افزایش فضاهای آموزشی دانست اما نکته اساسی که سازمان از ابتدای امسال برای آن برنامهریزی کرده را بحث استقرار مکانیابی مدارس عنوان کرد و گفت: این برنامه در راستای استقرار سازمانی و هدفمند برای انتخاب زمین مناسب فضای آموزشی بوده است.
چاوشان با اشاره به اینکه رابطه هدفمند بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در این برنامه باید رعایت شود، یادآور شد: یکی از ویژگیهای این طرح جمعیت بوده که به لحاظ جمعیت و تراکنش فضاهای آموزشی باید مدنظر بوده تا انتخاب زمین با مشکل روبرو نشود.
وی ادامه داد: عدم رویارویی با مدارس فاقد دانشآموز و یا تجمع بیشاز حد دانشآموزان در یک فضای آموزشی در این طرح مورد توجه بوده است.
۳۵ درصد مدارس کشور با ظرفیت ۵۰ دانشآموز فعال هستند
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانجنوبی با بیان اینکه در بحث مکانیابی مدارس باید توجه ویژهای به تحولات جمعیتی و پراکنش فضاهای آموزشی داشته باشیم، تصریح کرد: در کنار آن رعایت اصول و ضوابط، همجواری مناسب، شعاع دسترسیهای محیطی و کاربریهای مناسب در انتخاب زمین مدارس باید رعایت شود.
چاوشان یکی از مشکلاتی که در گذشته با آن روبرو بودهایم را وجود مدارس فاقد دانشآموز عنوان و بیان داشت: براساس آمار ۳۵ درصد مدارس کشور با ظرفیت ۵۰ دانشآموز فعالیت میکنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از موارد کاربریهای نامناسب در کنار مدارس خطرآفرین و حادثه آفرین شدهاند، اضافه کرد: این موضوعات در سامانه مکانیابی سازمان نوسازی مدارس اصلاح میشوند.
ایجاد مدارس سبز برنامه کلیدی اداره نوسازی استان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانجنوبی با بیان اینکه در سه استان خراسانشمالی، زنجان و سمنان به عنوان استانهای پایلوت این سامانه پیادهسازی شده و از سال ۱۴۰۱ خراسانجنوبی وارد این سامانه شده تا انتخاب مناسبی برای مدارس داشته باشیم، گفت: با پیوستن به این سامانه نگرانی در باب کمبود دانشآموز و هزینههای گزاف که بابت ساخت و سازهای غیرضرور انجام میگیرد را نخواهیم داشت.
چاوشان از برنامههای کلیدی که برای سال آینده در دست اقدام این اداره کل بوده را ایجاد مدرسه سبز دانست و افزود: این مدارس حامی و دوستار محیط زیست هستند یعنی علاوه بر ساختوساز هدف و رویکرد سبز و توجه به انرژیهای تجدیدپذیر و بازچرخانی آب مصرفی در این طرح مدنظربوده است.
وی ادامه داد: در سال جاری مطالعات این طرح انجام شده و اولین عملیات اجرایی در سال آینده با پیشبینی اعتبارات مورد نیاز انجام میگیرد.
وجود ۱۸۶ مدرسه نیمه تمام در استان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانجنوبی با بیان اینکه قبل از انقلاب میانگین فضای آموزشی در کشور ۱.۵ مترمربع و امروز این عدد به ۵.۲۲ مترمربع در کشور و در استان به ۶.۶۷ درصد رسیده که به دلیل ساختوسازهای مختلفی بوده که انجام گرفته است.
چاوشان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۶ مدرسه نیمهتمام در استان وجود دارد که امیدواریم با جذب اعتبارات دولتی و خیران بتوانیم در سال ۱۴۰۱ این پروژهها که جزو اولویتهای اصلی این اداره کل بوده را به اتمام برسانیم.
انتهای پیام/۶۹۰۲۷