اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اجرای طرح مکان‌یابی مدارس در خراسان‌جنوبی / استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: طرح مکان‌یابی مدارس از سال آینده در استان اجرا می‌شود.

اجرای طرح مکان‌یابی مدارس در خراسان‌جنوبی / استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی

محمود چاوشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: در سال جاری ۵۰ واحد آموزشی با ۱۸۳ کلاس درس  با زیربنای حدود ۳۰ هزار مترمربع در استان به مرحله بهره‌برداری رسیده  و تقدیم حوزه آموزشی استان شده است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این بوده که در دل این فضاهای آموزشی، فضاهای آموزشی بزرگ مقیاس و مجتمع‌های حیات طیبه ایجاد شده که در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و در ادامه آن در راستای افزایش سرانه فضاهای آموزشی پروژه‌های متعددی آموزشی در استان اجرا شده است.

استانداردسازی سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی در  ۹۵ درصد مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در کنار بحث احداث فضاهای آموزشی در استان یکی از برنامه‌ها و رسالت‌های اصلی سازمان نوسازی مدارس، استانداردسازی سامانه‌های سرمایش و گرمایش بوده است، یادآور شد: خوشبختانه پیشرفت 95 درصدی را در این زمینه در استان وجود داشته است.

چاوشان اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال تحصیلی پیش‌رو تمامی فضاهای آموزشی استان به استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی مجهز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در کنار این موضوع بحث تجهیزات فضاهای آموزشی نیز مورد توجه اداره کل نوسازی مدارس استان بوده است، افزود: حدود ۳۰ میلیارد تومان در سال جاری امکانات تجهیزاتی به فضاهای آموزشی و تربیتی اهدا شده و برنامه‌های متفاوتی برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

برنامه‌ریزی برای اجرای طرح استقرار مکان‌یابی مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی یکی از رسالت‌های اصلی سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس را همواره افزایش فضاهای آموزشی دانست اما نکته اساسی که سازمان از ابتدای امسال برای آن برنامه‌ریزی کرده را بحث استقرار مکان‌یابی مدارس عنوان کرد و گفت: این برنامه در راستای استقرار سازمانی و هدف‌مند برای انتخاب زمین مناسب فضای آموزشی بوده است.

چاوشان با اشاره به اینکه رابطه هدفمند بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در این برنامه باید رعایت شود، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های این طرح جمعیت بوده که به لحاظ جمعیت و تراکنش فضاهای آموزشی باید مدنظر بوده تا انتخاب زمین با مشکل روبرو نشود.

وی ادامه داد: عدم رویارویی با مدارس فاقد دانش‌آموز و یا تجمع بیش‌از حد دانش‌آموزان در یک فضای آموزشی در این طرح مورد توجه بوده است.

۳۵ درصد مدارس کشور با ظرفیت ۵۰ دانش‌آموز فعال هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحث مکان‌یابی مدارس باید توجه ویژه‌ای به تحولات جمعیتی و پراکنش فضاهای آموزشی داشته باشیم، تصریح کرد: در کنار آن رعایت اصول و ضوابط، همجواری مناسب، شعاع دسترسی‌‌های محیطی و کاربری‌های مناسب در انتخاب زمین مدارس باید رعایت شود.

چاوشان یکی از مشکلاتی که در گذشته با آن روبرو بوده‌ایم را وجود مدارس فاقد دانش‌آموز عنوان و بیان داشت: براساس آمار ۳۵ درصد مدارس کشور با ظرفیت ۵۰ دانش‌آموز فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از موارد کاربری‌های نامناسب در کنار مدارس خطرآفرین و حادثه آفرین شده‌اند، اضافه کرد: این موضوعات در سامانه مکان‌یابی سازمان نوسازی مدارس اصلاح می‌شوند.

ایجاد مدارس سبز برنامه کلیدی اداره نوسازی استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سه استان خراسان‌شمالی، زنجان و سمنان به عنوان استان‌های پایلوت این سامانه پیاده‌سازی شده و از سال ۱۴۰۱ خراسا‌ن‌جنوبی وارد این سامانه شده تا انتخاب مناسبی برای مدارس داشته باشیم، گفت: با پیوستن به این سامانه نگرانی در باب کمبود دانش‌آموز و هزینه‌های گزاف که بابت ساخت و سازهای غیرضرور انجام می‌گیرد را نخواهیم داشت.

چاوشان از برنامه‌های کلیدی که برای سال آینده در دست اقدام این اداره کل بوده را ایجاد مدرسه سبز دانست و افزود: این مدارس حامی و دوستار محیط زیست هستند یعنی علاوه بر ساخت‌وساز هدف و رویکرد سبز و توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و بازچرخانی آب مصرفی در این طرح مدنظربوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری مطالعات این طرح انجام شده و اولین عملیات اجرایی در سال آینده با پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز انجام می‌گیرد.

وجود ۱۸۶ مدرسه نیمه تمام در استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قبل از انقلاب میانگین فضای آموزشی در کشور ۱.۵ مترمربع و امروز این عدد به ۵.۲۲ مترمربع در کشور و در استان به ۶.۶۷ درصد رسیده که به دلیل ساخت‌وسازهای مختلفی بوده که انجام گرفته است.

چاوشان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۶ مدرسه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که امیدواریم با جذب اعتبارات دولتی و خیران بتوانیم در سال ۱۴۰۱ این پروژه‌ها که جزو اولویت‌های اصلی این اداره کل بوده را به اتمام برسانیم.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول