اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اجرای 74 پروژه آبخیزداری در خراسان‌جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی از ابتدای امسال تاکنون ۷۴ پروژه در حوزه آبخیزداری با هزینه‌کرد ۵۱ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: این طرح‌ها برای ۶۷ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

اجرای 74 پروژه آبخیزداری در خراسان‌جنوبی

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: از اقدامات مهمی که در خراسان‌جنوبی توسط منابع طبیعی به عنوان یک ضرورت با توجه به خشکسالی‌ها و وقوع سیلاب و بارش‌ها به صورت رواناب صورت گرفته و دنبال می‌شود اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷۴ پروژه در حوزه آبخیزداری با هزینه‌کرد ۵۱ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این طرح‌ها برای ۶۷ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

نگاه ویژه نمایندگان مجلس به حوزه آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه آبخیزداری استان صورت گرفته است، گفت: حدود ۲۴۰ منبع آبی حداقل دو میلیون مترمکعب افزایش آبگیری با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان داشته است.

نصرآبادی ادامه داد: خوشبختانه نگاه ویژه از طرف نمایندگان مجلس به موضوع آبخیزداری اتفاق افتاده و اصلاحیه‌های در قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی وزارت خانه جهاد کشاورزی در این حوزه پیگیری و حرکت بسیار ارزشمندی در این راستا صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نگاه خاصی از سوی منابع طبیعی کشور به استان در حوزه آبخیزداری با توجه به ضرورت اجرای این طرح‌ها انجام شده است، افزود: از ردیف‌های بودجه‌ای جدید و محرومیت‌زدایی امیدواریم بتوانیم طرح‌های بسیار خوبی در استان اجرا کنیم و در حال حاضر نگران کمبود نیرو انسانی هستیم.

اجرای ۱۳ سازه آبخیزداری در شهرستان‌های مرزی استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همه دستگاه‌ها با تمام ظرفیت‌های خود و فارق از نگاه سازمانی آنچه دارند باید برای خدمت‌رسانی به مردم به کار بگیرند، اضافه کرد: در همین راستا از سال ۹۶ با مشارکت قرارگاه شهید ناصری سپاه به اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق صفر مرزی اقدام که در این بازه چند ساله حدود ۱۳ سازه آبخیزداری را در حوزه مرز شهرستان سربیشه و درمیان انجام داده‌ایم.

نصرآبادی ادامه داد: از این سازه‌ها ۱۷ روستا و ۳۴ رشته قنات به طور مستقیم تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: روستاهایی با جمعیت بیش‌از ۵ هزار و ۲۰۰ نفر که در حال تخلیه بودند با اجرای سازه‌های آبخیزداری با توان جمعی آستان قدس و مشارکت مردم و بارندگی‌هایی که به لطف خداوند داشتیم نه تنها تخلیه نشدند بلکه با احیا قنوات شاهد مهاجرت معکوس به این روستاها هستیم.

مدیریت ۲۰۸ میلیون مترمکعب رواناب در استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان داشت: رواناب‌ها در گذشته به سمت مرز می‌رفت و در مسیر حرکت خود به بخش کشاورزی، قنوات و منازل مسکونی خسارت وارد می‌کرد که با اجرای این طرح‌ها توانستیم علاوه بر کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب به بخش کشاورزی کمک کنیم.

نصرآبادی حجم ذخیره‌سازی و مدیریت رواناب در ۱۳ سازه اجرا شده در مناطق مرزی استان را در هر بار آبگیری حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب دانست و افزود: از سال ۹۸ تاکنون در سال آبی جاری از مجموع سازه‌های آبخیزداری که در استان انجام شده حدود ۲۰۸ میلیون مترمکعب ذخیره سازی رواناب آب و سیلاب صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عملکرد اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان را به عینه می‌توانیم ببینیم، تصریح کرد: به طوری که در برخی از موارد شاهد احیای قنواتی بعد از ۲۰ سال خشک شدن و یا افزایش بسیار زیاد برخی از قنوات هستیم.

اختصاص ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبارات بیابان‌زدایی به استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حوزه مقابله با بیابان‌زایی از محل اعتبارات کارگروه ملی گرد و غبار و صندوق توسعه ملی با پیگیری‌های استان از سال ۹۶ تاکنون حدود ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافته است، گفت: خراسان‌جنوبی رتبه اول کشور را در سطح اعتباری و عملکردی در این حوزه داشته که منجر به اقدامات ارزنده‌ای شده است.

نصرآبادی با اشاره به اینکه در حوزه بیابان‌زدایی در سطح استان حدود ۲ میلیون هکتار اراضی مطالعه انجام و بیش‌از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اجرا طرح شده است، افزود: همچنین در ۲۷ هزار هکتار از بیابان‌های استان هلالی‌های آبی که ظرفیت ذخیره‌سازی آن یک‌میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه بوده اجرا شده است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه کنترل و حرکت ماسه‌های روان که مشکلات بسیار حادی در استان به وجود آورده ۱۸۹ کیلومتر بادشکن زنده و ۵۵۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده انجام که همه این اقدامات از تلفیق کاشت گونه‌های گیاهی با الگوی تلفیقی سازگار با منطقه و تنوع اتفاق افتاده و بسیاری از مناطق به پایداری رسیدند.

برداشت سالانه ۸۰۰ هزار تن علوفه خشک از مراتع استان/درآمد سالانه ۹۰ میلیارد تومان از برداشت آنغوزه در استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه جنگل گونه‌های منحصر به فردی در استان وجود داشته و اقدمات خوبی در این حوزه صورت گرفته است، گفت: عرصه‌های مرتعی استان ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بوده که سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن علوفه خشک از مراتع استان برداشت می‌شود.

نصرآبادی اضافه کرد: علاوه بر استفاده مستقیم از مرتع‌های استان، محصولات فرعی که در مرتع وجود داشته شامل گیاهان دارویی آویشن، آنغفوره، گلپوره، شیرین بیان و غیره مورد استفاده مردم بوده که دو گونه آنغوزه و آویشن ارزش اقتصادی و تولید معیشتی دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه مرتعی استان مطالعه شده و دارای طرح بوده که جزو مراتع دارای آنغوزه هستند که میزان سالانه ۵۰ تا ۶۰ تن آنغوزه از آن برداشت می‌شود، ادامه داد: این گیاه مستقیماً به کشور هندوستان صادر و حوزه طبس در این راستا برند بوده یعنی بیشترین میزان و بالاترین قیمت آنغوزه دنیا مربوط به این شهرستان بوده که هزار خانوار از این محل با حدود ۹۰ میلیارد تومان درآمد سالانه از این محل زندگی خود را تأمین می‌کنند.

نصرآبادی افزود: بیشترین استفاده این گیاه دارویی به عنوان ادویه بوده که در رفع مشکلات گوارشی مؤثر است.

وی در مورد فرآوری این گیاه دارویی در استان گفت: به دنبال فرآوری این گیاه دارویی با ورود مراکز علم و فناوری هستیم.

برگزاری جشن کاداست در استان/افتتاح ۱۱ پروژه آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی امسال به عنوان ایران سرسبز، ایران قوی و همه با هم جهاد برای حفظ و احیاء منابع طبیعی تصریح کرد: در طی این هفته برنامه‌های ویژه‌ای شامل نهال‌کاری دنبال می‌شود.

نصرآبادی از برگزاری جشن کاداست در استان به مناسبت هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت: همچنین روز پنج‌شنبه افتتاح طرح‌های آبخیزداری ۱۴۰۰ استان با حضور معاون اول رئیس جمهور به صورت سراسری و ویدئوکنفرانس صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در طی هفته منابع طبیعی ۱۱ پروژه با اعتباری معادل ۱۰.۵ میلیارد تومان در استان به بهره‌بردای می‌رسد که ۴ هزار و ۱۰۰ خانوار و ۲۵ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول