اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

ویترین زندگی اشرافی بلاگرها در برابر جیب خالی مردم

کارشناس امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: بلاگر به وسیله ابزارهای مختلف به دنبال درآمد و جذب دنبال کننده است اما این درحالی است که اثر اجتماعی روی مخاطب کاملا مستقیم و مشهود است و موجب تغییر فرهنگ جامعه می‌شود.

ویترین زندگی اشرافی بلاگرها در برابر جیب خالی مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فضای مجازی یکی از مهم ترین ابزارهایی است که این روزها بیشتر از همیشه مورد استفاده مردم قرار گرفته است اما این ابزار هم همانند بسیاری از دیگر ابزارها آسیب ها و تهدیداتی برای جامعه دارد.

پس از شیوع کرونا به دلیل غیر حضوری شدن مدارس سن استفاده از فضای مجازی به حد زیادی پایین آمده است تا جایی که در حال حاضر تقریبا تمام کودکان دسترسی به فضای مجازی دارند.

از آنجایی هم که در کشور ما قانونی مبنی بر عدم استفاده کودکان جهت عضویت در فضای مجازی وجود ندارد بنابراین به سادگی می توانند وارد فضای مجازی شده و به تمام اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

بعضی  والدین نگران فرزندانشان هستند و برخی دیگر از فرزندانشان استفاده ابزاری می کنند تا در فضاز مجازی به در آمد برسند.

استفاده ابزاری از کودکان نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که این روزها توسط بلاگرها مطرح می شود و از کودکان خود برای جذب مخاطب استفاده می کنند که البته به نظر می رسد این استفاده ابزاری هیچ تفاوتی با اینکه کودک در سر چهار راه ها گلفروشی کند ندارد و می توان به هر دو این موارد کودک کار را لقب داد.

بسیاری از کودکانی که پدر و مادر بلاگر دارند از دوران کودکی خود چیزی به یاد نخواهند داشت جز دستورات و نمایش هایی که کودک باید انجام دهد و فیلم و عکس هایی که برای آن باید تبدیل به عروسکی خیمه شب بازی شود.

یکی از بلاگرانی که نزدیک به یک میلیون نفر دنبال کننده دارد در پاسخ به دنبال کننده های خود مبنی بر اینکه از فرزندش استفاده ابزاری می کند به تندی می گوید : حواسم به همه چیز هست و هیچ چیز برای دخترم کم نمی‌گذارم روزانه از بهترین مواد غذایی و پوشاک و غیره که شما ها در خواب هم نمی بینید برایش استفاده میکنم  کسانی که به مفت بودن درآمد ما انتقاد دارید اگر می توانید  خودتان وارد این فضا بشوید .

اگرچه این خانم بلاگر معتقد است برای فرزندش چیزی کم نمی‌گذارد اما به نظر می رسد آنچه که از نظر وی نیاز کودک است صرفا مالی بوده و نمی داند با اقداماتش فرزندش دچار آسیب های روحی و روانی نیز می شود.

 بلوغ زود رس کودکان یکی از مشکلاتی است که در دسترس بودن فضای مجازی و استفاده از آن ها در فضای مجازی  به آن دامن می زند و موجب می شود تا کودکان و نوجوانان تحت تاثیر این فضاها قرار گیرند.

با افزایش استفاده مردم از اینستاگرام شغل هایی در جامعه به وجود آمد که عمدتا آسیب زاست و موجب به وجود آمدن مشکلات متعددی شده است.

بلاگری یکی از مشاغلی است که این روزها رونق فراوانی گرفته است و آسیب های متعددی را به میان آورده است.

مقایسه ویترین زندگی مردم با اصل زندگی یکی از بزرگترین آسیب هایی است که بلاگری به میان آورده است و موجب شده تا مردم با دیدن بخشی از زندگی افرادی که با عنوان بلاگر برایشان به نمایش می‌گذارند زندگی خود را با بلاگرها مقایسه و در موارد بسیاری حسرت زندگی آنان را بخورند.

از آنجایی هم که هیچ نهاد نظارتی وجود ندارد تا به راستی آزمایی مطالبی که توسط بلاگر گفته می شود بپردازد و بنابراین در تولید محتوا آزادی عمل دارد بنابراین نمی توان تشخصی داد که چند درصد از مطالب عنوان شده در این صفحات حقیقت دارد؟

زمانی که یک بلاگر اقدام به انتشار تصاویر مراسمات لاکچری و  خصوصی خود می کند مخاطب های چند ده هزارتایی وی خود را با او مقایسه می کنند و در این بین این قیاس موجب بر هم زدن کانون گرم بسیاری از خانواده ها خواهد شد.

اگرچه در بسیاری از موارد در پس لبخندها، هدایا و جشن ها مشکلات متعددی وجود دارد اما از آنجایی که در این صفحات بیشتر به دنبال آن هستند که مصرف گرایی و خوشبختی نداشته خود را فریاد بزنند و عموما نیازمند جلب توجه هستند  به قسمت های منفی نمی پردازند.

سعید یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس می گوید: عمده مشکلات من و همسرم بر سر موضوعات مالی است چرا که همسرم مدام خودش را با خانم بلاگری مقایسه می کند که جشن تولد میلیاردی می‌گیرد و خودرو و منزل و کلی هدایای گران قیمت از طرف شوهرش دریافت می کند.

وی ادامه می دهد: او مدام  مرا تخریب می کند که چرا تو نمی توانی چنین کنی و چنان کنی و همیشه در حسرت زندگی آن هاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، افزایش آمار طلاق، سردی ارتباط زوجین و بالا گرفتن  بحث های خانوادگی و مشکلات والدین با فرزندان به دلیل زیاده خواهی از جمله آسیب هایی است که فضای ویترینی بلاگرها بر جامعه گذاشته است.

مشاغل مجازی فرصت یا تهدید؟

اگرچه  شبکه های مجازی فرصت های شغلی دیگری از جمله فروش اینترنتی محصولات را نیز به وجود آورده است اما همین فرصت نیز به دلیل بی در و پیکر بودن شبکه تهدیدات متعددی را به همراه داشته است و موجب شده تا در بسیاری از موارد کلاهبرداری های متعددی نیز در این زمینه صورت گیرد.

از آنجایی که در بسیاری از موارد هویت های مطرح شده در اینستاگرام هویت واقعی نبوده بنابراین این غیر واقعی بودن هویت موجب شده تا مشکلات متعددی را شاهد باشیم.

اغلب فروشگاه های اینترنتی زمانی که کار خود را آغاز می کنند به دنبال آن هستند تا به طرق مختلف دنبال کنندگان خود را افزایش دهند یکی از راه های افزایش دنبال کنندگان تبلیغات به بلاگرهایی است که دنبال کنندگان زیادی را دارند.

کسب و کاری که به دنبال فعالیت در فضای مجازی است در اکثر مواقع به دلیل محدودیت های مالی فروش اینترنتی را به فروش حضوری ترجیح داده است اما متاسفانه به قدری فضای مجازی دچار مشکلات شده و عدم نظارت بر روی عملکرد فعالان مجازی موجب شده است تا بلاگرهایی که کارهای تبلیغاتی انجام می دهند بدون هیچ قانونی اقدام به تعرفه های سرسام آور کنند.

هزینه های چند ده میلیونی و گاها چند صد میلیونی بلاگرها موجب می شود تا فروشگاه های اینترنتی نیز دچار مشکل شوند در این میان برخی از فروشگاه ها با دادن هزینه های گزاف متضرر هم می شوند و در پایان نیز آنچه را که از بلاگر و تبلیغ انتظار داشتند به دست نخواهند آورد.

از طرف دیگر  افراد بلاگر نیز زمانی که شاهد هستند عده ای از کسب و کارها تبلیغات خود را به آن ها می‌سپارند دچار خود بزرگ بینی مفرط می شوند و به قدری با اعتماد به نفس رفتار می کنند و شغل خود را سخت‌ترین شغل در دنیا معرفی می کنند و بدون هیچ قانونی روزانه تعرفه های خود را افزایش و پول روی پول می گذارند.

تبلیغات با هزینه های بسیار بالا یکی از دلایلی است که بلاگرها روزانه در حوزه مالی رشد می کنند و این رشد مالی موجب می شود تا موجب ترویج مصرف گرایی و تجمل گرایی در جامعه شوند.

در این بین افرادی نیز هستند که در این فضا به دنبال ترحم می گردند و با ساختن داستان های کذایی و نشان دادن فراز و نشیب های ساختگی زندگی خود به دنبال جمع آوری مخاطب هستند.

عموما افرادی که با عنوان بلاگر فعالیت می‌کنند از نظر تحصیلات آکادمیک در درجه پایینی قرار دارند اما همین افرادی که سواد آنچنانی هم ندارند گاها محتواهایی را به خورد دنبال کنندگان خود می دهند که سبب می شود تا اتفاقات تلخی رخ دهد.

یکی از موارد دیگری که موجب شده تا فضای مجازی در کنار فرصت هایی که دارد آسیب زا باشد سالن های آرایشی هستند که در فضای مجازی نیز فعالیت می کنند.

برخی از سالن داران آرایشی برای اینکه صفحات خود را توسعه دهند اقدام به گذاشتن تصاویری می کنند که خارج از شرع و عرف جامعه است.

در قزوین نیز روزانه شاهد بروز و ظهور سالن های آرایشی هستیم که با قیمت های سرسام آور و نمایش های مختلف اقدام به جمع آوری مشتری می کنند.

اغلب این سالن داران نیز در بازه های زمانی مختلف بیلبورد های شهری را به اشغال تبلیغات خود در می آورند و مردم را به گونه های مختلف به طرف خود می کشند.

گذاشتن تصاویر عروس و داماد هایی که گاها رضایت قلبی ندارند و یا اینکه با گذاشتن تصاویر جامعه را به طرفی سوق می دهند که بسیاری از ضد ارزش ها، ارزش تلقی شود از آسیب های این فضا می توان برشمرد.

آنچه که مسلم است با وجود تمامی فرصت ها و نکات مثبتی که فضای مجازی و خصوصا اینستاگرام می تواند داشته باشد اما متاسفانه در حال حاضر مضرات و آسیب های آن از محسنات پیشی گرفته و مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

طبیعتا عدم نظارت بر فعالیت فعالان مجازی در اینستاگرام موجب شده تا شخص هرطور که دوست دارد به مخاطب خود خوراک دهد و بنابراین تاثیر به سزایی در فرهنگ جامعه داشته باشد.

حال این سوال مطرح است که چرا باید یک فرد که عمدتا از نظر جایگاه علمی جایگاه ویژه ای ندارد و بدون تخصص و تجربه وارد به عرصه ای می شود که خوراک فکری چند صد هزار نفر را تامین می‌کند بدون هیچ فیلتری فعالیت کند و برای مردم مشکلات زیادی را به وجود آورند؟

آیا زمان آن نرسیده تا متولیان فرهنگی و اجتماعی جامعه فضا را به طرفی ببرند که هرکسی نتواند در این فضا ورود پیدا کند و خوراک های فکری به مخاطبان دهد.

در استان قزوین نیز برخی از فعالان مجازی که با عنوان بلاگر فعالیت می کنند و مخاطبان زیادی نیز دارند اقدام به حرکت های غیر تخصصی می کنند که برای شهری که عنوان دارالمومنین را به خود گرفته است بسیار زشت و زننده لست.

فعالیت های افرادی که در پس آن میهمانی ها و دورهمی هایی رقم می‌خورد که بسیاری از این میهمانی ها با ظاهر تبلیغاتی اما با خروجی هایی سراسر حواشی رقم می خورد و در پس آن تصمیم هایی گرفته می شود که به نفع و صلاح مردم نخواهد بود.

فضای مجازی مهم ترین بستر تربیت نوجوانان است

سید بهروز سید موسوی کارشناس امور اجتماعی دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین می گوید :  فضای مجازی این روزها به عنوان مهم ترین بستر تربیت یا انتقال رفتار به مخاطبان  خصوصا نوجوانان است.

وی معتقد است: ساختار قابل توجه و قانون مندی در کشور وجود ندارد لذا هرکسی با هر فرقه، نقطه نظر و شکل و شمایل می تواند از این فضا استفاده کرده  و اظهار نظر کند.

سید موسوی اعلام می کند: طبعا تفاوت اظهار نظر ها مورد توجه مردم، نوجوانان و جوانان قرار می گیرد از این رو  متاسفانه عدم توجه و نبود قانون مندی موجب می شود تا اقدامات افراد به  نوعی شکل و شمایل  کلاهبرداری به خود گیرد.

بلاگرها از هر راهی برای دیده شدن استفاده می کنند

 کارشناس امور اجتماعی دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین خاطر نشان می کند : افرادی که تحت عنوان بلاگر فعالیت می کنند با استفاده از ابزار های نامانوس و نا متعارف درآمد زایی می کنند و از هر راهی برای دیده شدن خود استفاده می کنند.

وی تاکید می کند : بلاگر به وسیله ابزارهای مختلف به دنبال درآمد و جذب دنبال کننده  است اما این درحالی است که اثر اجتماعی روی مخاطب  کاملا مستقیم و مشهود است و موجب  تغییر فرهنگ جامعه  می شود.

سید موسوی می گوید: در جامعه ما موانع ایجاد کسب و کارها موجب شده تا مسیر اخذ مجوز روند بسیار طولانی داشته باشد از این رو  رویکرد مردم به درآمد زایی در بخش فضای مجازی بیشتر شده است.

وی اضافه می کند:  از آنجایی که افراد در نرم افزارهای فضای مجازی بدون نظارت می توانند  محصول را با هر قیمتی به فروش برسانند بنابراین این مسئله موجب می شود  هرکسی جهت این موضوع اقدام کند بنابراین می توان گفت  درآمد نقطه عطف است.

 کارشناس امور اجتماعی دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین تاکید می کند: استفاده ابزاری از هرچیزی از جمله کودکان و نوع پوشش‌ و موارد این چنینی دلیل اصلی این است که قانون ساماندهی روی این فضا نداشتیم و بنابراین در همین راستا بسیاری از خانواده ها متضرر شدند.

وی می گوید: امیدواریم روزی برسد که بتوانیم  ساماندهی را در این فضا ببینیم و اتفاق نامناسب دیگری نیفتد اگرچه در حال حاضر برای این اتفاق دیر هم شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نظر می رسد عمده ترین مشکل موجود عدم نظارت کافی بر فضای مجازی و در دسترس بودن فضای مجازی برای تمامی گروه های سنی موجب شده تا آسیب های این فضا کفه سنگین تری نسبت به فرصت های آن داشته باشد.

طهورا قلی پور برزگر

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول