اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

وقف ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی به دانشگاه بیرجند

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی چهار نسل از خاندان شریف وقف موزه و مرکز اسناد و مفاخر این دانشگاه شد.

وقف ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی به دانشگاه بیرجند

دکتراحمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از بیرجند، اظهارداشت: خانواده شریف تعداد ۴۸۰ کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی را برای مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند وقف کردند.

وی افرود: این مجموعه از دوره قاجار تا اواخر دوره پهلوی اول در چهار نسل این خاندان جمع‌آوری و حفظ شده که قدیمی‌ترین نسخ خطی و کتب چاپ سنگی مربوط به کتابخانه مرحوم آقا سید ابوطالب مجتهد قاینی پدر خانم آیت ا... آقا محمدرضا شریف است.

 سرپرست دانشگاه بیرجند تصریح کرد:همچنین بخشی از کتاب‌ها از کتابخانه و برخی نیز تألیفات آقا سید ابوتراب مجتهد مشهور به انوار از علمای بزرگ بیرجند و فرزند آقا سید ابوطالب مجتهد است.

لامعی‌گیو یادآور شد:در مجموعه سوم عمده کتاب‌ها مربوط به آیت‌الله آقا محمدرضا شریف مشهور به شریعت‌مدار بوده که در حین تحصیل در حوزه‌های نجف، مشهد و اصفهان ابتیاع شده است.

وی موضوع کتب این مجموعه غنی را در حوزه دین، معارف، تاریخ، حقوق، جغرافیا و ادبیات برشمرد و گفت: از ۴۸۰ جلد کتاب اهدایی ۲۲۰ نسخه چاپ سنگی، ۶۵ نسخه خطی و دستنویس و ۱۹۵ نسخه از این کتب چاپ جدید بوده که برخی از کتاب‌ها مربوط به نویسندگان بیرجندی می‌باشد که دیوان اشعار گلزار سعیدی و تفسیر سوره توحید بخشی از کتب این مجموعه غنی را تشکیل می‌دهد.

سرپرست دانشگاه بیرجند افزود: بخش دیگری از این مجموعه نفیس شامل کتب مرحوم محمدحسن شریف آزاده از بزرگان و صاحب‌نظران و دومین فرماندار شهر بیرجند است.

 لامعی‌گیو تأکیدکرد: کتب وقفی در آینده اسکن شده و از طریق کتابخانه الکترونیک در اختیار علاقمندان و دانش‌پژوهان قرار می‌گیرد.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول