اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

لزوم تغییرسیاست‌های تشویقی درصادرات کالا/صادرات زنجان از گمرک این استان انجام نمی‌شود

لزوم تغییرسیاست‌های تشویقی درصادرات کالا، آمادگی پایانه صادراتی برای راه‌اندازی آزمایشگاه، لزوم تغییر سیاست‌های تشویقی در صادرات کالا، تامین اعتبار برای تدوین استاندارد محصولات کشاورزی و تاکید بر سلامت محصولات کشاورزی استان زنجان از جمله مباحث مطرح شده در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت بود.

لزوم تغییرسیاست‌های تشویقی درصادرات کالا/صادرات زنجان از گمرک این استان انجام نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عبدالله جعفری،  معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت با ارائه گزارشی از چگونگی فعالیت واحدهای تهیه و توزیع سموم کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ واحد برای این نوع فعالیت مجوز گرفته‌اند.

 معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از پلمب ۶ واحد توزیع سموم کشاورزی به دلیل تخلفات خبر داد و افزود: در این راستا لازم است که برای صدور مجوز فعالیت دقت بیشتری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان مصرف سموم و کود شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی در زنجان پایین‌تر از نُرم جهانی و حتی کشوری است، ادامه داد: تا الان گزارشی از وجود سم و کود بیشتر از میزان لازم و همچنین فلزات سنگین در محصولات کشاورزی نرسیده است و محصول برگشتی هم برای استان گزارش نشده است.

معاون جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه محصولات استان زنجان به عنوان نمونه و شاهد به مقاصد صادراتی ارائه شده و سپس محصول جایگزین صادر می‌شود، افزود: اما در مورد گزارش‌های آلودگی خارج از عرف باید گفت که این آلودگی‌ها مربوط به مناطق صنعتی بوده است که نمونه آن اطراف شهرک روی و زنجان رود است.

وی در ادامه جلسه با بیان اینکه عمده صادرات استان از مبدا گمرک زنجان انجام نمی‌شود، گفت: برای ایجاد اطمینان در این حوزه باید نسبت به اجرای زنجیره‌ی عرضه محصول تولید شده به مانند آنچه که در تولید مرغ روی داده انجام شود که در این رابطه یک سرمایه گذار نسبت به عرضه سیب زمینی به صورت زنجیره‌ای اقداماتی انجام داده است که می‌تواند الگو قرار گیرد.

جعفری با تاکید بر اینکه در استان زنجان از بابت تولید محصول سالم دغدغه‌ای وجود ندارد، ادامه داد: اقدامات چند کشاورز در این حوزه نباید به کل فعالان این حوزه تعمیم داده شود.

تامین اعتبار برای تدوین استاندارد محصولات کشاورزی

همچنین قاسملو معاون اقتصادی استاندار زنجان هم در این جلسه با بیان اینکه یک طرح استانداردسازی بین بخشی برای چند محصول در حال تدوین است، گفت: برای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که حدود ۶۰ درصد از این اعتبارات در سال جاری تامین شده است.

تولیدات کشاورزی صادراتی زنجان جزو سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات است

با توجه به گزارشات ارائه شده در مورد برگشت محصولات کشاورزی از کشورهای مقصد استاندار زنجان خواستار ارائه توضیح در مورد این مشکل شد که عضو اتاق بازرگانی استان زنجان در تشریح ماجرا گفت: ماجرا از این قرار بود که فلفل‌های صادراتی به کشور روسیه به دلیل عدم شناسایی چند سم استفاده شده در این محصول برگشت داده شده و روسیه خواهان توضیح در مورد آن شد که متاسفانه هجمه عظیمی نسبت به این موضوع انجام شد که نه تنها صادرات این محصول حتی مصرف داخلی آن آسیب دید.

مهدی رنگ رونا با بیان اینکه کشور روسیه در مورد نوع بذر مورد استفاده و محل کشت فلفل صادراتی از ایران توضیح خواسته تا بتواند برای آن گواهی سلامت صادر کند، گفت: در حال حاضر امکان اجرای این پروژه در کشور وجود ندارد و باید برای آن بستر ایجاد شده و سامانه طراحی شود چرا که همین موضوع برای کیوی صادراتی به هند هم تکرار شد.

وی با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی صادراتی ایران از جمله زنجان جزو سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات تولیدی محسوب می‌شوند، ادامه داد: این محصولات مشتری‌های ثابت خود را در جهان دارند.

لزوم تغییر سیاست‌های تشویقی در صادرات کالا

در ادامه جلسه یکی از فعالان صادرات محصولات کشاورزی از پایانه صادراتی عمده مشکل موجود برای صادرات این محصولات را نداشتن تجهیزات آزمایشگاهی دانست.

عبدالله اسماعیلیان گفت: این پایانه آمادگی همراهی با مسئولان استان را در راه‌اندازی این آزمایشگاه حتی تامین حقوق و مزایای کارکنان دارد.

وی اعمال سیاست تشویقی در صادرات را دیگر مشکل موجود در صادرات محصولات کشاورزی دانست و گفت: به نظر باید سیاست تشویق در کمیت صادرات به کیفیت صادرات تغییر کند.

این فعال اقتصادی به سردرگمی در ارائه گواهی استاندارد برای محصولات کشاورزی اشاره و تصریح کرد: آیا استانداردی برای ارائه این نوع گواهی وجود دارد که بتوان با انجام آن نسبت به اخذ آن اقدام کرد.

انتهای پیام/73004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول