اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

محمد: مناطق آزاد ایران در نسل اول مانده است/ قوانین متضاد با تولید در این مناطق هستند

دبیر شورایعالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی با اشار به مناطق آزاد دیجیتال به عنوان نسل هفتم این مناطق در دنیا، گفت: قاعده بازی در مناطق آزادی در کشور اجرا نمی‌شود و قوانین در تضاد با تولید در مناطق آزاد لحاظ می‌شود.

محمد: مناطق آزاد ایران در نسل اول مانده است/ قوانین متضاد با تولید در این مناطق هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سعید محمد صبح امروز در هفتمین جلسه شورای اداری استان کردستان در سنندج اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران و در کل سرمایه‌گذاری لازمه تحقق توسعه در هر منطقه‌ای است اما وقتی موضوعات امنیتی می‌شود سرمایه‌گذاران از حضور در اینگونه مناطق پرهیز می‌کنند، این در حالی است که کردستان نیروی سرافراز و خوبی دارد و در طول تاریخ همیشه پرچم اعتلای نظام را بلند کرده لذا لازم است یک رویکرد جدید نسبت به این استان لحاظ شود.

محمد با عنوان اینکه دشمنان همواره در صدد ضربه‌زدن به کشور هستند اما نباید این مسایل به توسعه استان خدشه وارد کند گفت: منطقه آزاد کردستان یکی از مناطقی است که می‌شود در اینجا یک حرکت خوب اقتصادی پایه‌ریزی کرد و قطعا کمک جدی به اقتصاد استان می‌کند.

وی به فلسفه و تاثیرگذار بودن ایجاد مناطق آزاد در رونق اقتصادی در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و گفت: در دنیا معمولا چیزی که شاهد هستیم اکثر کشورهایی که مناطق آزاد تاسیس کرده و قواعد آن را رعایت کرده‌اند از فواید آن بهره برده و موتور پیشران آنها همان مناطق آزاد بوده است.

محمد تصریح کرد: مناطق آزاد همواره موتور پیشران بوده و با توجه به مشوق‌هایی که در آن لحاظ می‌شود بستر را برای فعالیت تولیدکننده و سرمایه‌گذار فراهم کرده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: ما با هفت نسل از مناطق آزاد در دنیا مواجه هستیم که نسل هفتم آن، مناطق آزاد دیجیتال است.

به گفته وی، علی‌رغم اینکه ۳۰ سال از عمر مناطق آزاد در ایران می‌گذرد ما در همان نسل اول هستیم و توسعه چندانی در مناطق آزاد نسل‌های بعدی نداشته‌ایم.

محمد اضافه کرد: شاخصه‌ها در مناطق آزاد در کشور ما بسیار پایین است و علت آن هم درک پایین مسوولان از ماهیت و فلسفه مناطق آزاد است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: قاعده بازی در مناطق آزاد در کشور اجرا نمی‌شود و قوانین در تضاد با تولید در مناطق آزاد لحاظ می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر قواعد مناطق آزاد رعایت شود امکان سرمایه‌گذاری‌های خوب در این مناطق فراهم شده و اشتغالزایی و صادرات در آنها اتفاق می‌افتد.

محمد ابراز امیدواری کرد؛ منطقه آزاد کردستان با سه شرط تراز اقتصادی، عدم وجود سکونتگاه و محصورکردن منطقه آزاد از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بتواند شروع یک فعالیت پویای اقتصادی در این استان باشد.

وی افزود: منطقه آزاد بانه و مریوان در  ۵ هزار و ۵۰۰  هکتار اجرا خواهد شد و وجود دو مرز تجاری که مرز باشماق از مبادلات بالایی برخوردار است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی عنوان کرد: دنبال این هستیم که هم سرمایه‌گذاران ایرانی و هم سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه از اقلیم کردستان عراق را دعوت به همکاری کنیم که البته آنها هم بسیار مشتاق هستند.

وی با بیان اینکه طرح مطالعات جامع برای منطقه آزاد بانه و مریوان تدوین خواهد شد، گفت: مشاوری برای پیگیری و تدوین طرح جامع در استان تعیین شده و اعتبارات برای ان مهم اختصاص پیدا کرده است.

محمد اضافه کرد: در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در منطقه آزاد کردستان از دستگاه‌های مختلف انتظار داریم همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/2330/71/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول