اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پیروزی‌های یکساله‌ی محور مقاومت؛ از «سیفِ» قدس تا «حسانِ» حزب‌الله

محور مقاومت طی یک سال گذشته با پشت‌سر گذاشتن تهدیدات عبری-عربی مختلف توانسته است در تمام عرصه‌های راهبردی بر قدرت خود بیفزاید و معادلات درگیری در فلسطین، یمن، لبنان، سوریه و عراق را ترسیم کند.

پیروزی‌های یکساله‌ی محور مقاومت؛ از «سیفِ» قدس تا «حسانِ» حزب‌الله

به گزارش گروه بین‌الملل فارس، محور مقاومت در یک‌سال گذشته علی‌رغم تهدیدات فزاینده از سوی محور عبری-عربی در نهایت قدرت و هماهنگی توانسته است چالش‌های سیاسی پساآشکارسازی را با موفقیت پشت سر بگذارد. علاوه بر این محور مقاومت نه تنها قادر بود تا مواضع سیاسی، دستاوردهای تسلیحاتی و تاکتیک‌های نظامی‌اش را تقویت کند، بلکه با در دست گرفتن نبض تحولات، موفق به ترسیم معادلات و تحمیل شکست به طرح‌های اسرائیلی-آمریکایی شد. در ادامه این گزارش به مهم‌ترین دستاوردها و پیروزی‌های محور مقاومت در یک‌سال اخیر و در کشورهای مختلف آن می‌پردازیم:

فلسطین

بزرگ‌ترین دستاورد محور مقاومت در فلسطین را باید عملیات «سیف القدس» دانست که توسط گروه‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی علیه رژیم صهیونیستی انجام شد. این عملیات که در نوع و بُرد تاکتیکی خود بی‌سابقه بود، ۱۱روز به طول انجامید و پس از تحمیل هزینه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی فراوان به صهیونیست‌ها با تن دادنشان به آتش‌بس متوقف شد. مقاومت فلسطین در این درگیری  ۴۰۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد و ۷۵ درصد از یهودیان ساکن را به پناهگاه‌ها فراری داد. طی این عملیات نیروها و گروه‌های مقاومت فلسطینی برای اولین بار موفق به شلیک موشک از قدس به تل‌آویو شدند.

غافلگیری رژیم صهیونیستی با قدرت نظامی و توان موشکی مقاومت فلسطین

پس از پایان عملیات سیف القدس، مردم فلسطین با وجود تقدیم ۲۴۳ شهید از جمله ۶۶ کودک و ۳۹ زن و ۱۷ شهروند فلسطینی سال‌خورده و همچنین زخمی شدن ۱۹۰۰ تن، از پیروزی و اتحاد گروه‌های سیاسی خود شادمان بودند. گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی جنبش حماس با به نمایش‌گذاشتن تسلیحات و موشک‌های خود در خیابان‌های فلسطین، اقتدار و قدرت خود را نشان دادند.

نمایش انواع راکت‌ها و موشک‌های گردان‌های القسام مقاومت در خان یونس

اوج درگیری‌های سیف‌القدس در روز دوم بود؛ روزی که نیروهای مقاومت فلسطین با شلیک ۴۸۰موشک، نهایت ترس و وحشت را برای اشغالگران صهیونیستی رقم زدند. علاوه بر تلفات انسانی تل‌آویو که به ۱۲ کشته و ۳۳۰ زخمی رسید، صهیونیست‌ها متحمل خسارات اقتصادی و چالش‌های سیاسی شدند. طبق ارزیابی‌های اولیه، رژیم صهیونیستی در نتیجه ضربه‌های سنگین مقاومت فلسطین رقمی بالغ بر دو میلیارد دلار [ خصوصاً در بخش‌های حمل‌ونقل هوایی و گردشگری] متحمل شده است. در پی به بار آمدن این نتایج مفتضحانه برای تل‌آویو و با وجود اعترافات مقامات رژیم صهیونیستی به شکست‌های متعدد در این ۱۱روز، دولت «بنیامین نتانیاهو» سقوط کرد.

شدت حملات گروه‌های مقاومت فلسطین به شهر «عسقلان» و تحمیل خسارات اقتصادی

همچنین پس از مجبور شدن تل‌آویو به پذیرش آتش‌بس، مقامات و رسانه‌های این رژیم ضمن اعلام صریح شکست، خود را بازنده میدان معرفی کردند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به این که تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه از لحاظ برنامه‌ریزی و آمادگی بدترین عملیات نظامی تل‌آویو تاکنون بوده، پیروزی گروه‌های مقاومت به رهبری جنبش حماس را غیرقابل باور توصیف کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی با انتقاد از انکار دستاورد تاریخی مقاومت فلسطین توسط سیاسیون تل‌آویو، ترس خود را از گسترش دامنه درگیر‌ها برای آینده و ورود حزب‌الله لبنان به معادلات میدانی مخابره کردند و گفتند هدف بعدی مقاومت نه عسقلان، بلکه تل‌آویو خواهد بود.

یمن

پیروزی‌های محور مقاومت در یمن ابتدا با پیش‌روی نیروهای انصارالله و جبهه‌ی مردمی در عملیات «ربیع النصر» یا بهار پیروزی خود را نشان داد؛ جایی که نیروهای یمنی در «مأرب» و «شبوه» با بازپس‌گیری مناطق این استان‌ها، مزدوران ائتلاف سعودی را مجبور به عقب‌نشینی کردند. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن درباره این پیروزی و طی کنفرانسی خبری اعلام کرد که نیروهای مسلح دولت نجات ملی در این عملیات شهرهای «عسیلان» و «بیحان» و «عین» را در استان شبوه و شهرستان‌های «العبدیه» و «حریب» را در استان مأرب آزاد کرده‌اند.

قبل از این پیش‌روی‌ها نیروهای دولت نجات ملی از آزادسازی بخش‌هایی از شهرستان‌های «الجوبه» و «جبل مراد» واقع در استان مأرب خبر داده و گفتند که مساحت مناطق آزاد شده ۳۲۰۰ کیلومتر مربع است. یحیی سریع ضمن خبر پیروزی در این عملیات‌ها، اعلام کرد که صدها تن از مزدوران وابسته به ائتلاف سعودی از جمله عناصر گروهک‌های تروریستی القاعده و داعش یا کشته و زخمی شده‌اند و یا به اسارت درآمده‌اند. علاوه بر این نیروهای یمنی طی این عملیات‌ها مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات نظامی به غنیمت گرفته‌اند.

 مناطق آزاد شده توسط نیروها و قبایل یمنی با مساحت ۳۲۰۰ کیلومتر مربع

عملیات «طوفان یمن۳» اوج قدرت موشکی و توان راهبردی نیروهای انصارالله یمن را به ائتلاف سعودی و هم‌پیمانانش نشان داد. عملیاتی که به گفته سرتیپ یحیی سریع، عملیاتی گسترده با مشارکت ارتش دولت نجات ملی در عمق خاک امارات بوده است. وی در تشریح ابعاد این عملیات خاطر نشان کرد که چند موشک بالستیک «ذوالفقار» به اهداف مهم و حیاتی ابوظبی اصابت کرده است؛ علاوه بر این اهداف حساسی در دبی با تعدادی پهپاد تهاجمی «صماد ۳» مورد هدف قرار گرفته‌اند.

اهداف عملیات طوفان یمن۳ در عمق خاک امارات

 سخنگوی نیروهای مسلح یمن پس از انجام عملیات طوفان یمن۳ خطاب به ابوظبی گفت: دولت کوچک امارات تا زمانی که به عنوان دست‌نشانده دشمن اسرائیلی به تجاوزات خود علیه ملت یمن ادامه دهد، ناامن خواهد بود. ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به دلیل تشدید حملات ائتلاف سعودی به صنعاء و همچنین حضور گسترده مزدوران وابسته به امارات در استان شبوه، در دو هفته سه عملیات‌ گسترده  پهپادی و موشکی را در خاک متجاوزان به ویژه امارات اجرا کردند که به طوفان‌های یمن معروف شدند.

آسیب به تأسیسات حیاتی امارات و تلاش شهروندان برای دور شدن از این مناطق

پس از این عملیات، آمریکا و سایر کشورهای غربی نظیر فرانسه با ارسال تجهیزات و انتقال جنگنده‌های جدید به امارات، حمایت خود را از ابوظبی اعلام کردند. افزایش مراودات و سفرهای اماراتی-صهیونیستی نیز از دیگر نشانه‌های بحران در این شیخ‌نشین بود که کاری از پیش نبرد. ارتش و نیروهای مردمی یمن همچنان در خصوص اقدامات امارات هشدار می‌دهند و آماده انجام عملیات‌های جدید هستند.

سوریه

درخصوص وضعیت سوریه باید گفت که عملیات‌های مربوط به آزادسازی «حلب» و «ادلب» مهم‌ترین اقدامات دولت دمشق و هم‌پیمانانش بوده‌اند. عملیات‌هایی که با حملات گسترده جنگنده‌های سوریه و با همراهی روسیه علیه مواضع تروریست‌های مورد حمایت آنکارا انجام گرفتند؛ آن هم در مناطق مختلف استان‌های حلب و ادلب از جمله محور دارعزه، احسم، حومه الفوعه و کفریا و سایر بخش‌ها. توپخانه و یگان‌های موشکی ارتش سوریه موفق شدند به صورت مداوم مقرهای مربوط به گروهک‌های تروریستی را در این مناطق مورد هدف قرار دهند و آنان را متحمل خسارت‌های سنگین در بخش تجهیزات نظامی کنند.

نیروهای سوری پس از عملیات‌های آزادسازی حلب و ادلب در شمال سوریه

پیش از این، آزادسازی دو شهر راهبردی دیگر در سوریه به نام های «معرة النعمان» و «سراقب» به لحاظ استراتژیک حتی از وضعیت حلب و ادلب نیز مهم‌تر بود. شهر سراقب نقطه تقاطع دو بزرگراه M5 و M4 سوریه بود که ترکیه نمی‌توانست از تلاش برای تسلط بر آن دست بردارد. چرا که بزرگراه M5 در موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه‌ای قرار دارد؛ این بزرگراه حلب را به حماه، حمص و دمشق وصل می‌کند و از سمت دمشق نیز به بزرگراه‌های برون‌مرزی و بین‌المللی مثل لبنان و اردن راه دارد. در واقع این نقطه جغرافیایی را باید مهم‌ترین بزرگراه ارتباطی شمالی جنوبی سوریه بدانیم؛ جایی که مناطق نفت خیز شمال شرق سوریه را به حلب ارتباط می‌دهد. هنگامی که نیروهای مقاومت و ارتش سوریه به سمت آزادسازی بزرگراه M4 رفتند، ارتش آنکارا نیز به صورت مستقیم و طی عملیات «درع الربیع» (سپر بهار) رسما درگیری را آغاز کرد. در پی این درگیری‌ها شهر سراقب چندین بار دست به دست شد تا اینکه بالاخره نیروهای مقاومت موفق به تصرف و پاکسازی کامل این شهر شدند.

آزادسازی کامل شهر سراقب توسط نیروهای ارتش سوریه

علاوه بر این پیروزی‌ها ارتش سوریه بعد از دوماه تلاش، موفق به سرکوب شورشیان «درعا» شد. نیروهای لشکر چهارم ارتش سوریه با ایجاد پاسگاه در این مناطق و طی حملاتی توانستند این شورشیان را تسلیم کنند. همزمان با تلاش‌های نظامی-امنیتی دمشق، رسانه‌های سوریه نیز از تقویت تدارکات نظامی ارتش برای خاتمه دادن به هرج و مرج و  بی‌قانونی‌ در استان درعا خبر دادند؛ جایی که آخرین منطقه باقی‌مانده در دست مخالفان ساکن در جنوب سوریه محسوب می‌شد.

عراق

گروه‌های مقاومت عراق طی یک‌سال گذشته با چالش‌های سیاسی متعددی در درون عراق مواجهه شدند؛ چالش‌هایی که مهم‌ترین‌شان مدیریت تحرکات معترضین اکتبری و حفاظت از امنیت تامین‌شده پس از تروریسم داعش بود. علاوه بر آن مدیریت فضای حاصل‌شده در عراق پس از اعلام نتایج انتخابات و اعتراضات جریان‌های نزدیک به مقاومت از دیگر چالش‌های حساس سیاسی بود؛ که مقاومت عراق هر کدام را به نوعی رهبری کرد و پشت سر گذاشت. از این مهم‌تر مخالفت جریان‌های سیاسی نزدیک به محور مقاومت عراق با تلاش‌های عربی-صهیونیستی برای کشاندن عراق به روند عادی‌سازی بود؛ جایی که یهودیان حمایت‌شده از سوی کشورهای عربی و پس از نشست اربیل برای تبلیغ عادی‌سازی فهمیدند وضعیت و موضع بغداد در این خصوص با شرایط سایر پایتخت‌های عربی متفاوت است.

گذشته از این، نیروهای مقاومت در عراق ضمن اعتراض به تداوم حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور، با تبدیل نقش آن‌ها به مستشاری و استمرار حضورشان مخالفت کردند. مهم‌ترین نمود عملی این مخالفت و فشار نیروهای مقاومت بر آمریکایی‌ها در قالب حملات مداوم به کاروان‌های پشتیبانی ائتلاف آمریکایی شکل گرفت. اشغالگران آمریکایی در یک‌سال گذشته به طور مرتب مورد حمله گردان‌های مقاومت عراق در مناطق مختلف این کشور واقع و خسارت‌های نظامی را متحمل شدند.

کاروان‌ آمریکایی موردهدف قرارگرفته در عراق

لبنان

صحبت از توانمندی‌ها و موفقیت‌های حزب‌الله در لبنان را باید با تعداد نیروهای نظامی این جنبش آغاز کرد؛ جایی که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل این حزب از ارتش ۱۰۰هزارنفری مقاومت لبنان خبر داد. این تعداد نیروهای اعلام‌شده برای نیروهای آموزش‌دیده و  آماده به رزم بود که شامل داوطلبان و نیروهای فاقد تجربه جنگ نمی‌شد. واکنش‌ها نسبت به این خبر سیدحسن نصرالله در تمام دنیا بی‌سابقه بود؛ زیرا این تعداد بالای نیرو آن‌هم با آموزش و آمادگی، مظهر قدرت فزاینده حزب‌الله در محور مقاومت بود. به عنوان مثال نشریه تایمز انگلیس در گزارشی اذعان کرد که  تعداد نیروهای حزب‌الله از ارتش لبنان و حتی از ارتش بریتانیا هم بیشتر است.

نیروهای نظامی حزب‌الله لبنان

سلاح‌های دریایی حزب‌الله به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی منطقه موردتوجه بسیاری هستند؛ علاوه بر این ناظران تحولات کنونی معتقدند امروزه این نوع سلاح‌های حزب‌الله بسیار پیشرفته‌تر از گذشته شده‌اند. در جنگ جولای ۲۰۰۶ اولین جایی که مقاومت توانست رژیم صهیونیستی را غافل‌گیر کند در دریا بود؛ زمانی که با حمله و انهدام ناوچه «ساعر۵» قدرت دریایی خود را نشان داد. 

قدرت دریایی حزب‌الله لبنان

هم‌اکنون حزب الله لبنان موشک‌هایی را در اختیار دارد که می‌توانند ماموریت‌هایی در شعاع ۳۰۰کیلومتری انجام دهند. برای مثال موشک «C-802» کروز ضد کشتی یکی از مهم‌ترین سلاح‌های دریایی حزب‌الله است که با ویژگی‌هایی همچون داشتن رادار بازتابی پرواز در ارتفاع ۵ تا ۷متر بالای سطح دریا در نزدیکی هدف و همینطور مجهز بودن به سامانه هدایت با توانایی ضد اغتشاش پذیری قوی، نمونه بسیار کارایی شده است. این موشک با داشتن توانایی پرتاب از هواپیما ، شناور سطحی، زیر دریایی و نیز خودروهای زمینی، جزو بهترین موشک‌های ضدکشتی جهان به شمار می‌رود.

توان موشکی حزب‌الله

علاوه بر تسلیحات و تجهیزات جدید نظامی، اخیراً حزب‌الله لبنان با انتشار فیلمی از تمرینات نظامی یگان ویژه‌اش مشهور به «رضوان» در کوهستان برفی، سطح بالای آموزش‌ها و آمادگی‌های نظامی را نشان داد. در این ویدئو که تحت عنوان « بعضٌ من بأسنا» (بخشی از شجاعت ما) منتشر شد، به خوبی نشان داده شد که نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان با تجهیزات کامل و در ارتفاع ۱۳۷۰متری و در دمای منفی ۲ درجه در حال تمرین‌ هستند و معنای این موضوع آمادگی حداکثری نیروها برای نبرد در شرایط مختلف بود.

تمرینات نظامی یگان رضوان وابسته به حزب‌الله در کوهستان جنوب لبنان

پرواز ۴۰دقیقه‌ای پهپاد «حسان» طی یک عملیات اطلاعاتی و در عمق ۷۰کیلومتری فلسطین اشغالی جدیدترین موفقیت حزب‌الله لبنان در عرصه تسلیحات و نوآوری نظامی بود. عدم توانایی رژیم صهیونیستی در رهگیری این پهپاد و بازگشتش به لبنان پس از اتمام ماموریت، موجب واکنش‌های فراوانی شد. به طوری که رسانه‌های تل‌آویو در بحث از جزئیات ورود پهپاد حزب الله به عمق اراضی اشغالی تاکید می‌کنند که این یک فاجعه برای صهیونیست‌هاست. فاجعه‌ای که کارشناسان دنیا معتقدند به تغییر معادلات درگیری و افزایش قدرت فزاینده محور مقاومت خواهد انجامید.

پهپاد «حسان» حزب‌الله لبنان

واکنش‌های رژیم صهیونیستی نسبت به قدرت و امکانات فزاینده حزب‌الله لبنان در نوع خود جالب و قابل توجه است. تقریباً تمام مقامات سیاسی و نظامی تل آویو، هر کدام‌شان چندین بار به این واقعیت اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله بزرگترین تهدید و کابوس آنها است. کابوسی که ارتش اسرائیل شب و روز تلاش می‌کند با توسعه توانایی‌های نظامی‌اش در برابر آن بایستد؛ باوجود آنکه تاکنون توفیقی در این عرصه نداشته و گنبد آهنین‌شان حتی قادر به رهگیری یک پهپاد از محور مقاومت نبوده، باز هم برای امور نظامی هزینه می‌کنند. علی‌رغم اینکه تل‌آویو به خاطر پیامدهای منفی بحران کرونا بر اقتصاد، شرایط خوبی ندارد اما باز هم بودجه کلانی به بخش تسلیحات و امور نظامی اختصاص می‌دهد. این رژیم زنده‌مانده به لطف سلاح و حمایت آمریکایی با تمام بی‌عدالتی‌ها و تجاوزگری‌ها، یارای رقابت با حزب الله را پیدا نکرده و هنوز هم محور مقاومت با پیروزی‌های راهبردی خود معادلات منطقه را ترسیم می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول