اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های دوجانبه محور دیدار مقامات ازبکستان و افغانستان

در دیدار وزیر تجارت خارجی ازبکستان با معاون نخست وزیر دولت موقت افغانستان در شهر «کابل» گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

همکاری‌های دوجانبه محور دیدار مقامات ازبکستان و افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و « ملاعبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر دولت موقت افغانستان در شهر «کابل» گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سرمایه گذاری، تجاری، حمل و نقلی و لجستیکی، انرژی، کشاورزی، آموزشی و بهداشتی را بررسی کردند.

طرف افغانی گزارشی را در مورد اقدامات در دست انجام برای تامین امنیت در کشور، بازسازی اقتصاد و زمینه‌های اجتماعی و همچنین مبارزه با فساد در اختیار طرف ازبکی قرار داد.  

طرفین به تقویت همکاری‌های متقابل در اجرای ساخت خط ریلی ترانس افغان «ترمذ- مزار شریف- کابل- پیشاور» توجه کردند و چگونگی اجرای طرح را بررسی و آمادگی خود را برای حل و فصل مسائل موجود اعلام کردند.

در این دیدار همچنین امکانات جلب شرکت‌های ازبکستان برای حضور در طرح‌های مشترک در ساخت و بازسازی زیربناها، توسعه کشاورزی و استخراج منابع طبیعی بررسی شد.

طرفین همچنین در مورد تنظیم و تصویب در آینده نزدیک برنامه ها مبنی بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و افغانستان و اقدامات مشترک در اجرای آن به توافق رسیدند.

همچنین هماهنگ شد که طرفین در آینده نزدیک حجم مبادلات بازرگانی را افزایش دهند و مسیرهای ترانزیت از طریق قلمرو دو کشور ایجاد کنند.  

در این دیدار روسای وزارتخانه‌ها و ادارات دو کشور پیشنهاداتی را مبنی بر گسترش همکاری‌های متقابل مطرح و آمادگی خود را برای تشدید روابط دوجانبه با هدف حل و فصل سریع مسائل موجود اعلام کردند.     

عمرزاق اف در شهر «کابل» همچنین با «عبدالسلام حنفی» معاون رئیس دولت موقت افغانستان نیز دیدار کرد.

در این دیدار روند اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب سفر هیئت افغانستان به شهر «ترمذ» در اکتبر سال 2021 میلادی در زمینه امنیت مرزها، سرمایه گذاری، تجاری، انرژی، حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت، آموزش و فرهنگی بررسی شد.

طرف افغانی آمادگی خود را برای حمایت از ابتکارات ازبکستان در اجرای طرح‌های زیربنایی مشترک در افغانستان با هدف افزایش ظرفیت حمل و نقل و ترانزیتی کشورهای منطقه ابراز کرد.

در همین راستا در مورد انجام اقدامات مشترک برای ایجاد شرایط قابل قبول دو طرف برای تردد وسایل نقلیه و کالاها از طریق خاک افغانستان، با چشم انداز افزایش قابلیت ترانزیتی آن از طریق ایجاد راه‌های حمل و نقل جایگزین، توافق حاصل شد.   

مبادلات بازرگانی این دو کشور در 7 ماه سال 2021 میلادی در سطح از 406 میلیون و 400 هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغانی و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول