اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان خواستار آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده افغانستان شد

نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان گفت: تاشکند خواستار آزادسازی سریع دارایی های افغانستان در خارج از این کشور است.

ازبکستان خواستار آزادسازی دارایی‌های  بلوکه شده افغانستان شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان در نشست رایزنی نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در امور افغانستان در شهر «تاشکند» گفت: ازبکستان خواستار آزادسازی سریع دارایی‌های افغانستان در خارج از کشور است که بدون آن مقامات فعلی کشور نمی‌توانند آن را از بحران بیرون بیاورند.

وی افزود: در حال حاضر تنظیم استراتژی پسادرگیری در افغانستان موضوع کلیدی حل و فصل اوضاع این کشور است.

ایرگاش‌یف اظهار داشت: مقامات کنونی «کابل» در زمینه‌های آموزش، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر موفقیت‌هایی داشتند. ما از این به بعد نیز باید از آنها اجرای مفاد معلوم را درخواست کنم. اولین درخواست، ایجاد یک دولت فراگیر، رعایت حقوق و آزادی بشر از جمله زنان و اقلیت‌های ملی و جلوگیری از حضور سازمان‌های تروریستی بین المللی در افغانستان است. فکر می‌کنم «طالبان» می‌توانند از عهده این کار برآیند.  

نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که تنظیم برخوردهای مشترک تمام جامعه جهانی چه در ارتباط با مقامات جدید افغانستان و چه در مساله ارائه کمک بشردوستانه فوری، برای برقراری سریع صلح در این کشور زجر کشیده از جنگ کمک خواهد کرد.  

ایرگاش‌یف ادامه داد: اما هم اکنون دولت جدید افغانستان با مشکل کمبود وجوه مواجه است. این موجب آن است که مردم کشور نمی‌توانند مواد غذایی، کالاهای مصرف اولیه، پوشاک و دیگر بخرند. بانک‌ها دیگر فعالیت نمی‌کنند.

وی گفت: با توجه به این ما خواستار آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان در خارج از کشور هستیم. بدون این امر مقامات جدید افغانستان نمی‌توانند کشور را از بحران بیرون بیاورند، به معلمان، پزشکان و دیگر افراد دستمزد پرداخت کنند.

به گفته نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان، این دارایی‌های مالی نه به برخی نمایندگان افغانستان بلکه به تمام مردم افغانستان تعلق دارد.   

ایرگاش‌یف در افغانستان همچنین یادآوری کرد: زمان آن فرا رسیده است که ما باید تلاش‌های خود را برای ارائه کمک بشردوستانه فوری به افغانستان هماهنگ کنیم. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم از امکانات مرکز لجستیک در شهر «ترمذ»، یعنی پتانسیل بزرگ حمل و نقلی ازبکستان برای نجات مردم افغانستان استفاده شود.  

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در امور افغانستان در پایان این نشست رایزنی همچنین بیانیه مشترک صادر و بر تلاش خود مبنی بر تبدیل افغانستان به یک کشور با ثبات، ایمن، مستقل و شکوفا که در آن زنان و مردان افغانی می‌توانند از تمام حقوق و آزادی بهره ببرند، تاکید کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول