اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

تولید ۳۵۰ هزار اصله نهال میوه در خراسان شمالی

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از تولید۳۵۰ هزار اصله نهال انواع میوه به عنوان نهال‌های شناسه‌دار برای ایجاد و توسعه باغ‌های استان خبر داد.

تولید ۳۵۰ هزار اصله نهال میوه در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، محمد عفتی، سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، صبح امروز در گفت‌وگو با رسانه ها، اظهار کرد: ۳۵۰ هزار اصله نهال انواع میوه به عنوان نهال‌های شناسه‌دار برای ایجاد و توسعه باغ‌های استان تولید و در بین کشاورزان توزیع شد.

وی گفت: تولید نهال های شناسه دار در این استان نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است اما نهال های تولیدی از کیفیت بسیار بالایی برخورار هستند چرا که تمامی استاندارد های لازم در مراحل تولید رعایت شده است.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: این نهال ها زیر نظر کمیته فنی استان در ۲۰ نهالستان مجوزدار و با نظارت کارشناسان مربوطه تولید شده است.

عفتی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در رابطه با تولید نهال شناسنامه‌دار در کشور از جایگاه مناسبی برخوردار است، گفت: برای بهبود کمی، کیفی و ارتقای عملکرد تولیدکنندگان نهال نظارت های دقیق تری انجام شده است.

وی بیان کرد: امسال اجازه توزیع نهال های غیر استاندارد به فروشندگان داده نمی شود و در این خصوص هیچ مجوزی صادر نخواهد شد.

عفتی افزود: برنامه ریزی شده است تا برای سال آینده تعداد نهال های با کیفیت و استاندارد بیشتری تولید شود چرا که ظرفیت در این خطه به میزان تولید تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال وجود دارد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: به علت اهمیت سلامت نهال ها، قرنطینه نهال ها به منظور جلوگیری از آفات و بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اصالت نهال ها که از شاخص های تولید نهال با کیفیت و استاندارد است، افزود: توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان مورد بررسی قرار می گیرد تا نهال ها با اطلاعات روی برچسب همخوانی داشته باشد به عنوان مثال اگه نهال هلوی زودرس خریداری شود باید میوه این نهال تمام شاخص های اطلاعات بر روی برچسب را داشته باشد در غیر اینصورت کشاورز حتی می تواند از نهالستان ها خسارت نیز بگیرد.

عفتی گفت: اندازه قد و قطر نهال و همچنین حجم ریشه نهال ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد باید طبق استاندارد های لازم باشد.

وی با بیان اینکه انتخاب گونه‌ باغی مناسب از موارد مهم کاشت نهال است، افزود: در خصوص باغداری و کاشت نهال یکی از موارد مهم در کنار اصول فنی کاشت، انتخاب گونه‌ باغی مناسب است.

وی گفت: پیش از ساخت هر باغ باید از سازگاری گونه باغی با شرایط منطقه مطمئن شد و با کارشناسان مجرب جهادکشاورزی مشورت های لازم را انجام داد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه فصل جابجایی نهال عمدتا اسفند و فروردین است، اظهار داشت: باغداران در برنامه های اصلاح و نوسازی باغ ها در انتخاب نهال دقت لازم را داشته و منحصرا از نهال های دارای شناسه دار استفاده کنند.

عفتی با تاکید به اینکه کشاورزان از خرید نهال های بدون شناسه که اصالت و سلامت آن مشخص نیست خودداری کنند، گفت: باغ داران از خرید نهال های آلوده به آفات خودداری کنند زیرا وجود حتی یک نهال آلوده می تواند سبب ایجاد خسارت در باغ شود. 

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول