اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

استفاده از ظرفیت بسیج برای مبارزه با مواد مخدر در خراسان‌جنوبی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: گلایه‌مندی از کمبود نیرو برای مبارزه با معتادان و موادفروشان در استان وجود دارد، گفت: در این راستا از ظرفیت نیروهای بسیج به ویژه بسیجیان آموزش دیده برای ناامن کردن اماکن استفاده می‌شود.

استفاده از ظرفیت بسیج برای مبارزه با مواد مخدر در خراسان‌جنوبی

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی خراسان‌جنوبی حجم بازداشت‌های مربوط به موادمخدر در استان بیشتر است.

وی با بیان اینکه برخی از بازداشتی‌ها بومی و بخش قابل توجهی از آنها غیربومی هستند، تصریح کرد: همچنین نیروی انتظامی نیز در راستای دستگیری متخلفان فعالیت خوبی دارد و به همین سبب حجم موادمخدر کشف شده و دستگیری افراد نیز زیاد بوده و به واسطه آن حجم ورودی به زندان‌های استان زیاد شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برخی از متخلفان غیربومی دستگیر شده به استان‌های خودشان برگردانده می‌شوند، یادآور شد: برابر آیین‌نامه داخلی زندان، ندامتگاه‌ها تلاش می‌کنند مجرمان را به شرط اینکه ظرفیت پذیرش داشته باشد، به استان‌های خودشان بفرستند.

وحدانی‌نیا ادامه داد: با تمام این وجود هنوز درصدی از مجرمان غیربومی را باز هم در استان داریم.

وی با بیان اینکه خیلی از عوامل دست به دست هم می‌دهد تا مجرم جرمی را مرتکب شود، یادآور شد: بیشتر سرقت‌‌های انجام شده در استان سرقت‌های خرد بوده که فرد در قالب متهم وارد زندان می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ورود نوجوانان به فضای مجازی گفت: کسانی که دارای هوش سیاه هستند و ذکاوت خاصی در فضای مجازی دارند بیشتر قشر نوجوان را تشکیل می‌دهند.

وحدانی‌نیا با بیان اینکه متهمان فضای مجازی با ارسال پیامک‌ها مبنی بر دریافت ابلاغ قضایی سامانه ثنا اقدام به سرقت می‌کنند، ادامه داد: این مجرمان در سنین ۱۵ تا قبل از ۱۸ سال بوده و کسانی که قربانی این جرم هستند.

وی افزود: باید مراقب بود که ابلاغیه‌های قضایی از شماره شخصی نمی‌آید و اگر این گونه باشد به طور حتم کلاهبرداری بوده و در لینک آن کلیک نکنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ورود کودکان به فضای مجازی تصریح کرد: پدر و مادر باید مواظب باشند و رمز موقت و دائم کارت خود را در اختیار فرزندان قرار ندهند چراکه مخفیانه از آن استفاده و ممکن است مورد طمع قرار گرفته و خریدهایی را در فضای مجازی انجام دهند.

وحدانی‌نیا با بیان اینکه در حوزه نوجوانان و اطفال بیشتر باید کار اصلاحی داشته باشیم، یادآور شد: ما بیشتر وجود مشاوره در پرونده اطفال و نوجوان را در استان داریم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بزهکاری اطفال و نوجوانان به خانواده برمی‌گردد، تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز باید آموزش‌هایی را در حوزه قوانین و مقررات به ویژه در پیش‌دبستانی و دبستان داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به مکان‌هایی که معتادان و موادفروشان در آن فعالیت می‌کنند، افزود: طرحی در پلیس مبارزه با موادمخدر و بسیج به نام طرح ناامن‌سازی اماکن پیش‌بینی شده که اماکن را در حوزه ناجا پایش می‌کنند.

وحدانی‌نیا با بیان اینکه گلایه‌مندی از کمبود نیرو برای مبارزه با معتادان و موادفروشان وجود دارد، یادآور شد: در این راستا از ظرفیت نیروهای بسیج به ویژه بسیجیان آموزش دیده برای ناامن کردن اماکن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از مجرمان موادمخدر بعد از آزادی دوباره به جرم خود ادامه می‌دهند، تصریح کرد: یکی از دلایل برگشت آنها نفع مالی بوده و دیگری در حوزه قوانین ارفاغی برای مجرمان در این بخش صورت گرفته است. 

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول