اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

لاوروف: توافقات و تصمیمات خوبی در نشست آتی «سران خزر» اتخاذ می‌شود

در دیدار وزرای امور خارجه روسیه و ترکمنستان، تقویت همکاری‌ میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

لاوروف: توافقات و تصمیمات خوبی در نشست آتی «سران خزر» اتخاذ می‌شود

به گزارش  خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در دیدار «رشید مردوف» وزیر امر خارجه ترکمنستان با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تقویت همکاری‌ میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه ترکمنستان در این دیدار گفت: هدف عشق آباد توسعه و گسترش بیشتر روابط با مسکو است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری نزدیک سیاسی و دیپلماتیک بین روسیه و ترکمنستان وجود دارد، همکاری‌های تجاری و اقتصادی موثر و روابط فرهنگی و انسانی در حال توسعه است.

در این دیدار نقشه راه همکاری در زمینه مسائل امنیتی منطقه، طراحی و اجرای مسیرهای اصلی همکاری روسیه و ترکمنستان در زمینه تضمین امنیت اطلاعات بین المللی برای 2022-2025 تنظیم شد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز بر اهمیت معاهده مشارکت استراتژیک که در اکتبر 2017 با ابتکار «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان امضا شد، تاکید کرد.

لاوروف گفت: این نه تنها یک سند نیست بلکه در واقع در حال اجرا است.

این دیپلمات روس بر برگزاری رویدادهای مشترک به مناسبت سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک اشاره کرد.

وی همچنین از توجه طرف ترکمنستانی به زبان روسی در این کشور تشکر کرد و گفت: جوانان بیشتر آموزش عالی روسیه را انتخاب می‌کنند. ما آماده‌ایم تا به هر طریق ممکن به تامین منافع آنها کمک کنیم. همچنین همکاری خوبی در حوزه بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفت.

وزیر خارجه روسیه اذعان داشت ترکمنستان یکی از اولین کشورهایی بود که واکسن‌های روسی را ثبت کرد. ما تامین این واکسن‌ها را برای ترکمنستان فراهم کرده‌ایم. این واکسن‌ها در مقابله با ویروس کرونا موفق هستند.

در ادامه این گفت و گو، به موضوع افغانستان توجه ویژه شد.

لاوروف با استقبال از مشارکت مداوم عشق آباد در تلاش‌های بین المللی گفت: مانند ترکمنستان، ما نیز علاقه مندیم روابط همسایگان افغان در چارچوب یک کشور آرام، مستقل، بی طرف و عاری از تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر توسعه پیدا کند.

همچنین در این دیدار،  به نشست آتی سران دریای خزر در «عشق آباد» پرداخته شد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به این نکته که دریای خزر ما را با یکدیگر متحد می‌کند، ابراز امیدواری کرد که در پایان ششمین اجلاس سران خزر در عشق آباد توافقات خوبی صورت بگیرد. 

لاوروف ادامه داد: امیدوارم امسال در ترکمنستان بتوانیم دور هم جمع شویم و تصمیماتی را اتخاذ کنیم که اکنون در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: ما روند مذاکرات را به همین صورت درک می‌کنیم و مطمئن هستم که می‌توانیم روی بسته خوبی از اسناد نهایی به توافق برسیم.

در پایان مذاکرات، وزرای خارجه ترکمنستان و روسیه اسناد مشترک همکاری را امضا کردند.

خاطر نشان می‌شود که «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به «مردوف» خاطرنشان کرد که یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ترکمنستان توسعه همه جانبه مشارکت راهبردی با روسیه است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول