اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گسترش روابط روسیه و ترکمنستان در سال 2021

بر اساس گزارش کارشناسان منطقه، همکاری تجاری ترکمنستان و روسیه در سال جاری رشد پایداری را نشان می‌دهد.

گسترش روابط روسیه و ترکمنستان در سال 2021

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش کارشناسان منطقه، همکاری تجاری ترکمنستان و روسیه در سال جاری رشد پایداری را نشان می‌دهد.

به گفته کارشناسان، حجم صادرات محصولات ترکمنستانی به روسیه نسبت به سال 2020 حدود 92  درصد افزایش یافته و تقریباً به  680 میلیون دلار رسیده است.

بخش قابل توجهی از گردش تجاری ترکمنستان و روسیه مربوط می‌شود به بخش سوخت و انرژی که پایه اقتصاد ترکمنستان را به خود اختصاص داده است.

در سال 2019، یک قرارداد پنج ساله توسط ترکمنستان  با شرکت گازپروم روسیه امضا شد: عرضه سالانه گاز ترکمنستان به روسیه بالغ بر 5.5 میلیارد متر مکعب است. همچنین محصولات فرآوری شده نفت و گاز از جمله، نفت سفید هواپیمایی، کک نفتی، گاز مایع، بنزین، سوخت دیزل، نفت کوره و پلی اتیلن نیز به فدراسیون روسیه صادر میإشود.

به طور سنتی حجم عرضه محصولات نساجی ترکمنستان به روسیه افزایش یافته است. کارآفرینان روسی به طور مرتب نخ پنبه ای، جین و فرش های دستباف را از ترکمنستان خریداری می‌کنند. همچنین صادرات ورق شیشه، سیمان و سایر مصالح ساختمانی به روسیه نیز صادر می‌شود.

در سال های اخیر سهم صادرات میوه و تره بار به روسیه از ترکمنستان افزایش چشمگیری داشته است. ترکمنستان در 8 ماه سال جاری 32 هزار تن گوجه فرنگی گلخانه ای به روسیه عرضه کرده است و به این ترتیب در رتبه چهارم لیست تامین کنندگان این سبزیجات به فدراسیون روسیه قرار گرفته است.

 روسیه نیز به نوبه خود ماشین آلات، تجهیزات، حمل و نقل، محصولات شیمیایی، مواد غذایی، محصولات فلزی، مواد خام کشاورزی و چوب را به ترکمنستان عرضه می‌کند.

همچنین بیش از 200 شرکت روسی در ترکمنستان فعالیت می‌کنند که در اجرای تعدادی از برنامه‌های اجتماعی-اقتصادی در این کشور مشارکت دارند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول