اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار ریش سفیدان مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

ریش سفیدان مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان ضمن اظهار خستگی از درگیری های مرزی خواستار گفت‌وگوی صمیمانه بین دو طرف شدند.

دیدار ریش سفیدان مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، ریش سفیدان روستاهای مرزی تاجیکستان و قرقیزستان از جمله «خواجه اعلا»، «سامانیان»، «اسفره» و «کاکتاش»، «آکسای»، «تاش تومشوک» با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

این ملاقات با ابتکار و دعوت ساکنان و پلیس قرقیزستان و با مشارکت ده‌ها ساکن مناطق مرزی و مقامات پلیس از هر دو کشور همسایه و در تقاطع روستای سامانیان تاجیکستان که 27-28 ژانویه درگیری‌های خونین بین دو طرف صورت گرفت، برگزار شد.

ساکنان قرقیزستان طی این ملاقات اظهار داشتند که از فرار، جنگ، درگیری، تبعید خسته شده‌اند و خواستار گفت و گوی صمیمانه با ریش سفیدان روستاهای تاجیکستان هستند. طرف تاجیکی به نوبه خود با بیان این که کسی مایل به این جنگ نیست، با ریش سفیدان طرف قرقیز موافق کردند.

هدف از برگزاری این دیدار، تقویت روابط دوستی بین مردم، تضمین امنیت و حفظ وضعیت ثابت در مناطق مرزی عنوان شده است.

ریش سفیدان دو طرف اظهار داشتند که اجداد آنها در این سرزمین‌ها زندگی می‌کردند، در اتحاد و درک متقابل زندگی می‌کردند و نسل امروز نیز باید از این امر پیروی کنند.

لازم به یادآوری است که در 27 ژانویه در مرز تاجیکستان و قرقیزستان درگیری مسلحانه صورت گرفته که بر اثر آن تعدادی از دو طرف زخمی و 2 ساکن تاجیک کشته شدند.

سپس طرفین بر سر میز مذاکرات نشستند و در مورد اعلام آتش بس و عقب نشینی نیروها و وسایل نقلیه اضافی به مواضع دائمی خود توافق کردند.

طول کلی مرز قرقیزستان و تاجیکستان 970 کیلومتر است که 519 کیلومتر مشخص و هماهنگ شده است.

بنابر این گزارش،کمیسیون بین دولتی که در سال‌های اخیر به حالت تعلیق درآمده بود، پس از درگیری ماه آوریل مجددا فعالیت خود را آغاز کرده است. در نتیجه این کمیسیون 48 کیلومتر خط مرزی را هماهنگ کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول