اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

هشدار تاجیکستان به اتباع خود درباره سفر به قرقیزستان

وزارت امور خارجه تاجیکستان با اشاره به ثبت موارد برخورد مغرضانه نسبت به شهروندان تاجیک در قرقیزستان از اتباع خود خواست به «بیشکک» سفر نکنند.

هشدار تاجیکستان به اتباع خود درباره سفر به قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به ثبت موارد برخورد مغرضانه علیه شهروندان این کشور در قرقیزستان از تاجیک‌ها دعوت کرد از سفر به این کشور خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه تاجیکستان به اطلاع می‌رساند که علیرغم دستور کابینه وزیران قرقیزستان از 22 اکتبر سال 2021 مبنی بر ایجاد فرصت برای تحصیل و کار اتباع تاجیکستان در موسسات آموزشی قرقیزستان، در این کشور موارد برخورد مغرضانه نسبت به شهروندان تاجیک مشاهده می‌شود.

موسسات آموزش عالی قرقیزستان با تاخیر مغرضانه روند بازگرداندن درخواست‌های دانشجویان تاجیک ادامه داده و برای صدور اسناد لازم جهت انتقال به دانشگاه‌های تاجیکستان موانع ایجاد می‌کنند. ضمن اینکه در اکثر موارد برای دانشجویان شرط می‌گذارند که هزینه تحصیل سالانه را به طور کامل پرداخت کنند در حالی که در قرارداد تحصیلی چنین شروطی پیش بینی نشده است.

علاوه بر این، موارد بازداشت دانشجویان تاجیک توسط مقامات ذیصلاح قرقیزستان در گذرگاه‌های مرزی این کشور به ثبت رسیده‌ است.

 با در نظر گرفتن موارد فوق، وزارت امور خارجه تاجیکستان از شهروندان این کشور که در دانشگاه‌های قرقیزستان تحصیل و کار می‌کنند با اصرار خواهش می‌کند از سفر به کشور مذکور خودداری کنند.

همزمان وزارت امور خارجه تاجیکستان خاطرنشان می‌کند که طبق دستور کابینه وزیران قرقیزستان تحت شماره 12 از 21 می سال 2021 ورود شهروندان تاجیکستان به قرقیزستان یا سفر آنها به سایر کشورها از طریق قلمرو این کشور تاکنون ممنوع است.

لازم به یادآوری است، بعد از درگیری سال گذشته بین مرزبانان تاجیک و قرقیز که تعداد زیادی زخمی و کشته بر جای گذشت، قرقیزستان به طور یکجانبه مرز با تاجیکستان را مسدود کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در نشست مطبوعاتی 23 اکتبر سال 2021 گفت که مرزها به دلیل پیش گیری از مناقشات، بعد از تکمیل تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی باز می‌شوند.

طرف قرقیزی بعد از چند ماه درگیری مرزی مجوز ورود اتباع قرقیزی، اساتید و دانشجویان تاجیک را به قلمرو قرقیزستان صادر کرد.

گفتنی است بر اثر درگیری اخیر مرزی (در شب 27  ژانویه امسال) بین دو کشور بیش از 30 نفر از دو طرف مجروح شدند و دو شهروند تاجیکستان که یکی از آنها راننده آمبولانس بود، جان باختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول