اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

انجمن اولیا و مربیان قبل از انقلاب تشریفاتی بود/ مدرسه هیچ کشوری در ایام کرونا تعطیل نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: رویکرد به انجمن اولیا و مربیان قبل از انقلاب اسلامی ایران، تشریفاتی بود.

انجمن اولیا و مربیان قبل از انقلاب تشریفاتی بود/ مدرسه هیچ کشوری در ایام کرونا تعطیل نیست

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن اولیا و مربیان که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا، اظهار کرد: در سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و روز تکریم مقام زن و خانواده هستیم و این روز و ایام را تبریک می‌گویم و امیدوارم به خوبی بتوانیم در این مسیر گام بر داریم.

وی ادامه داد: رویکرد به انجمن اولیا و مربیان ۴ رویکرد است؛ رویکرد اول که قبل از انقلاب بود، تشریفاتی بود و فقط می‌خواستند بگویند ما کشوری دموکراسی و در راه ترقی هستیم.

نوری اضافه کرد: رویکرد پس از انقلاب ، امام مردم را توده نمی دانست که هرطور می‌خواهی شکل دهی بلکه مردم را مؤثر می‌دانست انجمن اولیا و مربیان با همین زمینه شکل گرفت ولی بعد دجار سلیقه گرایی و الگوی نامناسبی شد.

وی افزود: در دوران جنگ که کمک مالی جمع می‌کردند برای مدرسه هم کمک مالی جمع می‌شد. یعنی از رویکرد تشریفاتی به تأمین مالی رفت و هنوز هم رگه‌های این رویه را شاهدیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از جنگ، رویکرد آموزشی حاکم شد و بنده از همان نسل هستم که آموزش خانواده را دیدم تا خانواده‌ها را توانمند کنیم. این رویکرد قدم به جلو بود و پیش رفت تا اینکه سند تحول بنیادین تصویب شد.

وی اضافه کرد در سند تحول، ارکان فرایند تربیت را ۴ مورد می‌داند که اولین مورد خانواده است یعنی در سند تحول بنیادین، خانواده به عنوان مهمترین نقش است.

وی با اینکه امروز جای اولیا خالی بود، اظهار کرد: هنوز به این الگوی راهبری نرسیدیم یعنی هنوز ملکه نشده است که اولیا در اینگونه مراسم حضور داشته باشند. 

نوری با تأکید بر اینکه باید اولیا را به طور کامل ببینیم، گفت: پدر یک دانش‌آموز، نجار است. یک روز به مدرسه بیاید و برای دانش‌آموزان از کارش بگوید و یک روز دانش‌آموزان را به کارگاه نجاری او ببریم. این یعنی مشارکت اولیا در آموزش است.

وی با اشاره به اینکه در راهکار ۴-۳ سند تحول بنیادین، خانواده نقش بی‌بدیل دارد، تصریح کرد: به تدوین الگوی مشارکت نیاز داریم. باید خانواده در کنار مدرسه باشد وگرنه تضاد در آموزش داریم. در آموزش و پرورش با ۶۰ میلیون نفر سر و کار داریم که ۴۰ میلیون نفر خانواده‌ها هستند و باید ارج دهیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در تهیه الگوی مشارکت باید از همین امروز شروع کنید و از افراد متخصص دعوت کنید. از ظرفیت تمام اولیا استفاده شود. 

وی خطاب به مسؤولان انجمن اولیا و مربیان، تصریح کرد: نظام انتخاباتی ایجاد کنید که اولیا یعنی خانواده‌ها سازمان انجمن اولیا و مربیان را هدایت کنند. انجمن خیرین مدرسه‌ساز را ببینید که چگونه خودشان بی نظیر کار می‌کنند. نباید کارمان را دولتی کنیم.

نوری در ادامه به بحث باز بودن مدارس اشاره کرد و گفت: در ۳۶ کشور و ۵۰ شهر مدرسه خارج از کشور داریم که مشاهده کردیم هیچ کشوری مدرسه‌اش در ایام کرونا تعطیل نیست البته رعایت پروتکل‌ها الزامی است؛ گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی موجود است مبنی بر اینکه مدرسه آخرین جایی است که تعطیل می‌شود و اولین جایی است که باز می‌شود. دو سال است که مدارس عموما تعطیل است و بچه‌ها آثار زیانباری را از بعد آموزشی، پژوهشی و تربیتی دیدند.

وی با بیان اینکه به جز یک کشور از بقیه کشورها وضعیت‌مان از نظر واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال بهتر است، ادامه داد: کارورزهای وزارت بهداشت در این ایام تعطیل نشدند اما دانشجومعلمان تعطیل شدند. این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید برای رفاه اجتماعی مدارس باز باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما نمی خواهیم هیچ دانش‌آموزی بیمار شود و باید پروتکل‌ها رعایت شود؛ اعلام کردیم در مناطقی که مشکلاتی وجود دارد تعطیل کنند، نه اینکه همه مدارس را تعطیل کنند.

نوری تصریح کرد: امروز جلسه‌ای داشتیم برای بچه‌هایی که مدرسه نمی‌روند و همچنین افت تحصیلی دارند که برنامه داشته باشیم و اعتبار بگذاریم تا نصیب آموزشی و عدالت آموزشی اجرا شود. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول