اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حاشیه‌های سومین روز پرواز سیمرغ‌ها در اصفهان/ «تکمیل ظرفیت سالن» بهانه‌ای برای راه ندادن خبرنگار

مخاطبان این چند روز جشنواره می‌گفتند استقبال از سوی مردم و اصحاب رسانه مثل هر سال نبوده و البته شاید مهم‌ترین دلیل آن به جز شدت گرفتن کرونا، عدم هماهنگی و نظم در برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی سال در اصفهان باشد.

حاشیه‌های سومین روز پرواز سیمرغ‌ها در اصفهان/ «تکمیل ظرفیت سالن» بهانه‌ای برای راه ندادن خبرنگار

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز سوم چهلمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان هم به پایان رسید تا بار دیگر سایه سنگین کرونا و سویه جدیدش در استقبال مردمی از فیلم‌ها به شدت احساس شود.

مخاطبان این چند روز جشنواره می‌گفتند استقبال از سوی مردم و اصحاب رسانه مثل هر سال نبوده و البته شاید مهم‌ترین دلیل آن به جز شدت گرفتن کرونا، عدم هماهنگی و نظم در برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی سال باشد.

تاخیر در انتشار جدول اکران فیلم‌ها

جدول اکران فیلم‌ها و جزئیات آن چند ساعت مانده به روز اول اکران یعنی جمعه ۱۵ بهمن منتشر شد تا انتقادات از تأخیر در اعلام برنامه و نامشخص بودن تکلیف اکران فیلم‌های جشنواره چهلم در اصفهان از سوی مخاطبان جدی جشنواره به اوج خود برسد.

 

 

 

تحلیل دو فیلم هناس و شادروان

استقبال از «هناس» با توجه به موضوع خاص ‌و داستانی که انتهایش را همه ما به عنوان تماشاگر می‌دانستیم، خوب بود.اضطراب چهره و بازی نقش اول و فضای فیلم از همان دقایق ابتدایی شروع شد و مخاطب را تا دقایقی مانده به پایان فیلم با خود همراه کرد، گویی ما همه شهره هستیم و هر لحظه منتظر یک اتفاق بد.

شاید به دلیل تصوراتی که از فیلم‌های ارزشی و با موضوع شهدا که داشتیم، این بار هم انتظار مواجهه با یک فیلم مشابه با قبلی‌ها را داشتیم اما آن قهرمان‌محوری که مخاطب به دنبالش بود در این فیلم دنبال نشد، شاید همین مسأله هم کمی حرص مخاطبان را در آورده بود تا بعد از اتمام فیلم و در حلقه‌هایی که برای نقد و بررسی آن زده بودند با تعجب از رفتارهای نقش اصلی فیلم بگویند.

نقطه قوت و طلایی این فیلم «داریوش» آن بود: بهروز شعیبی؛ چهره‌اش، بازی‌اش، حالت‌هایش و همه و همه به اندازه کافی توانسته بود نقش یک دانشمند هسته‌ای با طمانینه که عاقبتش هم شهادت است را در بیاورد تا جایی که یکی از مخاطبان که خودش را احمد سهی مدیرتولید در سینما معرفی می‌کند می‌گوید شعیبی خود خود این نقش‌ها است.

زهرا توکلی که منشی صحنه سینما است و به همراه همسرش به تماشای این فیلم نشسته بود، حرف همسرش را تایید کرده و در تکمیلش می‌گوید اما انتخاب مریلا زارعی با تمام شایستگی‌ها و بازی درخشانش برای این نقش و این سن و سال اصلا مناسب نبود، شاید هم گریم نامناسبی داشت تا ما به او و سن و سالش نتوانیم به چشم همسر شعیبی نگاه کنیم.

او نقش همسر شهید میان سال در فیلم بادیگارد که مریلا زارعی بازی کرده بود را برایمان یادآوری می‌کند و می‌گوید چطور زارعی آنجا هم با همین تم شخصیتی اما با سن بالاتر و شاید در سن و سال مادر نقش شهره بازی کرد اما اینجا باید نقش یک مادر جوان که تنها ده سال از ازدواجش می‌گذرد را بازی کند؟

با تمام انتقادات تخصصی که هر دو به فیلم داشتند نهایتا تأکید کردند که فیلم خوبی را دیدند و آن را دوست داشتند، زهرا توکلی گفت یکی از بهترین فیلم‌هایی بود که تا امروز در جشنواره دیدم اما همسرش فیلم شهرک را بیشتر دوست داشت.

بیرون سالن اما از هر مخاطب عامی که می‌پرسیدیم هنوز در فضای فیلم بود و با نم اشکی در چشم می‌گفت فیلم خوبی دیده است، زن میان‌سال و دختران جوان دانشجو همه هم‌نظر بودند و می‌گفتند از این شهید اطلاعاتی نداشتند و خوشحالند که با او آشنا شدند.

ساعت به ۲۰:۳۰ رسید و با تأخیر چند دقیقه‌ای اکران فیلم دوم یعنی «شادروان» که یک کمدی موقعیت است آغاز شد.

در نگاه اول می‌توان گفت که شادروان بدون لودگی و با شیرینی بازی ساده و ملموس بازیگرانش توانست لبخند روی لب مخاطبان را تا پایان فیلم نگه دارد، لبخندی که تا لحظه خروج از سالن هنوز در چهره تماشاگران باقی مانده بود.

شادروان با بازی سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی ، رویا تیموریان و کارگردانی و نویسندگی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌‌ای حاشیه‌ نشین بود که با مشکلات پس از فوت پدرشان دست و پنجه نرم می‌کردند.

نقطه قوت فیلم قطعا بازی و گریم خوب بازیگران، نگاه محترمانه به حاشیه‌نشین‌ها و مهاجران افغانستانی و البته، شوخی‌های خارج از لودگی و ابتذال دانست.

«تکمیل ظرفیت سالن» بهانه‌ای برای راه ندادن خبرنگار

به نظر می‌رسد ضرورت برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتر برای اصحاب رسانه از سوی متولیان، امری ضروری است، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هفته گذشته با درخواست از خبرگزاری برای معرفی افراد برای صدور کارت شرکت، بعد از آنکه اسامی معرفی شد یک کارت برای خبرنگاران فارس صادر شد، بعد از پیگیری اعلام کردند خبرنگار با معرفی نامه رسمی می‌تواند برای پوشش اخبار جشنواره وارد سالن شود اما در اقدامی تعجب‌برانگیز شب گذشته از ورود خبرنگار فارس علیرغم داشتن معرفی‌نامه رسمی جلوگیری کردند.

خبرنگار فارس در توضیح ماجرا می‌گوید: به عنوان خبرنگار با مجوز رسمی از خبرگزاری برای پوشش خبری روز سوم جشنواره امسال باید به پردیس سینمایی اصفهان سیتی‌ سنتر و سالن هنرمندان و اصحاب رسانه می‌رفتیم. برخلاف سال‌های گذشته چهره‌ها بیشتر ناآشنا بودند و شاید تعداد کمی از اصحاب رسانه و خبرنگاران به چشم می‌خوردند.

وی افزود: دقایقی مانده به آغاز فیلم، در پاسخ به درخواست بلیط در ازای معرفی‌نامه و بعد از بررسی کامل معرفی‌نامه با واکنشی عجیب رو‌به‌رو شدیم: «ظرفیت سالن پر است، بلیط نداریم!».

خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: البته که شیوع کرونا شرایط برگزاری مراسم را تغییر داده بود اما این برخوردها هم در نوع خودش و در سال‌هایی که تجربه پوشش خبری این جشنواره را داشتیم، بی‌نظیر بود. با وساطت نفر دیگری و بدون بلیط و با وجود ادعای تکمیل بودن ظرفیت وارد سالن شدم و به تماشای دو فیلم مخاطب‌پسند این روزهای جشنواره نشستیم.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول