اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

میزگرد| نگاه نخبگان به «انقلابِ جمهور» بعد از 43 سال/ از لزوم اصلاح ساختارهای معیوب تا نقش مردم در تمدن‌سازی

میزگرد «انقلاب جمهور» با حضور استاد حوزه، رئیس شورای تبیین بسیج دانشجویی، دبیر جامعه اسلامی، مدیر خبرگزاری تسنیم در شهرکرد و تعدادی دیگر از فعالین دانشجویی به میزبانی دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد.

میزگرد| نگاه نخبگان به «انقلابِ جمهور» بعد از 43 سال/ از لزوم اصلاح ساختارهای معیوب تا نقش مردم در تمدن‌سازی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد اولین جلسه از برنامه «انقلاب جمهور» با حضور دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر، رئیس شورای تبیین بسیج دانشجویی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد شهرکرد، مدیر خبرگزاری تسنیم در شهرکرد، دبیر سابق انجمن مستقل دانشجویان مستقل و مدیر مسئول ماهنامه فراز و تعدادی دیگر از فعالین دانشجویی به میزبانی دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد.


مبانی انقلاب بین جوانان خوب تبیین نشده است/ برای دفاع از انقلاب باید مبانی را بشناسیم

مریم رضی‌پور-فعال سیاسی: امروز بسیاری از جوانان و حتی در مواردی بزرگترها در خصوص تئوری‌های انقلاب بسیار ضعیف هستند؛ حتی برخی از افرادی که دم از انقلاب می‌زنند اشراف دقیقی روی مسایل بنیادی انقلاب اسلامی ندارند.

ما معتقدیم بهترین روش برای تخریب یک گفتمان و یا یک اندیشه، دفاع غلط از آن اندیشه یا گفتمان است، اثر تخریبی که دفاع ناصحیح دارد هیچ تخریبی ندارد.

بله ما در تولید علم، در برخی محرومیت‌زدایی‌ها، در مسایل سیاسی و اجتماعی و موارد متعدد دیگری واقعا در این سال‌های پس از انقلاب شاهد انقلابی در شاخص‌های عمرانی، علمی و این موارد بودیم

 

برخی از افراد که متاسفانه گاها مؤثر هم هستند، ولی چون درک درستی از انقلاب ندارند لذا نمی‌توانند درست انقلاب را آنگونه که واقعا بوده برای نسل جدید روایت کنند و شرح دهند؛ امروز ما هر برنامه رسانه‌ای که می‌بینیم در خصوص انقلاب بیشترشان خلاصه شده در دستاوردهای عمرانی و سازندگی انقلاب اسلامی در این سال‌ها و این بسیار غلط است؛ البته توضیح دهم که منظورم این نیست که این‌ها را نباید دید، بله ما در تولید علم، در برخی محرومیت‌زدایی‌ها، در مسایل سیاسی و اجتماعی و موارد متعدد دیگری واقعا در این سال‌های پس از انقلاب شاهد انقلابی در شاخص‌های عمرانی، علمی و این موارد بودیم.
 

امروز ما هر برنامه رسانه‌ای که می‌بینیم در خصوص انقلاب بیشترشان خلاصه شده در دستاوردهای عمرانی و سازندگی انقلاب اسلامی در این سال‌ها و این بسیار غلط است


لطفا برداشت غلط کنید!

اشتباه نشود، عرض من چیز دیگری بود، من گفتم اینکه انقلاب را صرفا خلاصه کنیم در دستاوردهای عمرانی نظیر محرومیت‌زدایی و امثالهم غلط است، این ها را حتما باید بگوئیم و از اصل موضوع غافل نشویم که اساس پیام انقلاب به حاشیه کشیده شود.

ما وقتی شعارهای مردم و امام خمینی و شهید بهشتی رحمت خدا بر آنان را بازخوانی می‌کنیم خبری از این چیزهایی که ما به عنوان دستاورد اعلام می‌کنیم، دیده نمی‌شود یا بسیار بسیار کمرنگ است؛ امام (ره) می‌فرمایند ما می‌خواهیم که مردم را از اسارت جنسی آزاد کنیم، جایی دیگر می‌فرمایند که مقصد نهایی نهضت ترویج اخلاق و آداب اسلامی است!


فتنه تحریف و نقش آن در تبیین آرمان‌های انقلاب

به نظر من این یک بخشی از فتنه تحریف است که برخی شاید سهوا و برخی هم به عمد اجازه نمی‌دهند اصل انقلاب را همانطور که بوده به جوانان منتقل کنند؛ امروز بسیاری از افراد معیارشان برای سنجش موفقیت یا عدم توفیق انقلاب در یک حوزه‌هایی استناد به همین آمارهای دم دستی مرتبط با موضوعات عمرانی و معیشتی است.

من از شما سؤال می‌پرسم کسی برای بهتر شدن وضع معیشتش حاضر است خود و خانواده‌اش را در معرض جنایات سازمان بی‌رحمی مانند ساواک قرار دهد؟ بله آنروز مردم از نظر معیشتی تحت فشار بودند و البته با امروز قابل مقایسه نیست، ولی تمام حرف من این است که مردم برای آن مسایل قیام نکردند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که مردم برای چه قیام کردند؟ این آغاز قصه و بحث من است که در ادامه به آن بیشتر می‌پردازم.


باید برای جوانان یقین ایجاد کنیم که صاحب انقلاب مردم هستند نه مسئولان؛ کارگزاران خادم مردمند

پوریا حشمتی دبیر شورای تبیین بسیج دانشجویی: مبنای انقلاب ۵۷، مردم بودند، مردم خودشان را صاحب انقلاب می‌دانستند و اصلا این نگاه که امروز وجود دارد که برخی گمان می‌کنند انقلاب در مالکیت مسئولان و کارگزاران است، این برداشت نبود.


هر کجا مردم را پس زدیم و دولت تصدی‌گری کرد، آسیب دیدیم

شما ببینید برای تشییع سردار سلیمانی چه جمعیتی به پا خواست؛ یک ملت داغدار شد؛ چرا؟ چون حاج قاسم مردمی بود، مال مردم بود، مردم او را از خودشان می‌دانستند؛ این گفتمان که مردم در جمهوری اسلامی اساس هستند و همه کاره هستند باید حتما تقویت شود؛ هرچند که در سال‌های اخیر در حوزه‌هایی در مردمی کردن امور تصمیماتی گرفته شد که برخلاف سیاست کلان انقلاب، مردم به حاشیه رفتند.

مثلا شما موضوع سوادآموزی را ببینید بعد از فرمان امام (ره) چه موجی در کشور توسط مردم شکل می‌گیرد و چه انقلابی در حوزه سوادآموزی به برکت حضور مردم شکل گرفت؛ اما در جاهایی که ساختارهای عریض و طویل و بعضا پر خرج ایجاد کردیم نتیجه عکس گرفتیم.
 


اولین پیام انقلاب مردم، ناامیدی از اصلاح بود؛ کارد به استخوان‌شان رسیده بود

محمد حیدری دانشجوی علوم سیاسی: برای اینکه درک درستی از حس و حال مردم در سال‌های منتهی به ۵۷ داشته باشیم باید به مفهوم اساسی انقلاب اشاره کنیم، انقلاب یعنی چه؟ اساسا مردم یک جامعه چه موقع به فکر انقلاب می‌افتند؟ انقلاب یعنی احتمال اصلاح ساختارها و معایب، صفر شده! مردم از امر به معروف و نهی از منکر کردن حاکمیت و کارگزاران ناامید شده و اصطلاحا کارد به استخوان‌شان رسیده است.


ریشه بسیاری از مشکلات در ساختارهاست؛ بعد از انقلاب نتوانستیم ساختارهای دولتی را بازسازی انقلابی کنیم

این مردم چیزی برای از دست دادن ندارند، پس سینه سپر می‌کنند و هزینه می‌دهند، شهید می‌دهند، شکنجه می‌شوند تا این سیاهی مطلق را از بین ببرند؛ بعد از انقلاب چه شد؟ یعنی مردم طاغوت را کنار زدند، طاغوتی‌ها را هم از مسند قدرت پایین کشیدند؛ در این حوزه موفق بودیم اما در بسیاری از حوزه‌ها نتوانستیم دولت به معنای عام یا همان ساختارهای اداری را بر اساس گفتمان انقلابی بازسازی کنیم، به نظر من بازسازی انقلابی درست شکل نگرفت و ریشه بسیاری از مشکلات معیشتی، اقتصادی و اداری ما در همین عدم بازسازی انقلابی ساختارهاست؛ کار اصلی جریان انقلابی به خصوص جوانان در گام دوم این است که در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، باید دولت اسلامی را تشکیل دهند.
 


نفوذی‌ها و غرب‌گراها حرکت انقلاب را کند کردند

محمدمهدی رفیعی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد شهرکرد: انقلاب اسلامی یکسری مبانی و اصولی داشت که از مبانی می‌توان مردمی بودن، اسلامی بودن، استقلال و آزادی، عدالت و... را نام برد.

اما اینکه ما یعنی مردم و در کنار مردم دولت چقدر توانسته این مبانی رو محقق کنیم؟ نه می‌توان گفت که کامل اجراشده و نه اینکه بگوییم اصلا اجرا نشده؛ در مسیر تحقق هستیم ولی آهنگ حرکت یکسان نیست و در دولت‌های مختلف این مسایل نوسان داشتند.

اینکه دو بال مردم و دولت با هم همسو باشند یکی از شرط‌های تحقق این مبانی است؛ یک جاهایی ما بر اساس مبانی پیش نرفتیم و مردم کنار گذاشته شدند که همان نقطه شکست شد؛ اما در مواردی که بر اساس مبانی و اصول انقلاب پیش رفتیم و مردم هم محوریت داشتن آنجا نقطه پیروزی شد.

ضمن اینک سوء مدیریت‌ها وابستگی برخی‌ها در کشور به غربی و نفوذی‌ها در کشور در کند پیش رفتن این مبانی تاثیر زیادی داشته
و اتفاقا هر جا شکستی بوده بخاطر عدم پیروی از اصول و مبانی انقلاب بوده است.
 


در حق انقلاب جفا نکنید؛ انقلاب مردم در ۵۷ بیش از آنکه سیاسی و اقتصادی باشد، فرهنگی بود

علیرضا صیادی فعال دانشجویی: از نگاه من انقلاب ۵۷ نه یک انقلاب سیاسی بود و نه یک انقلاب اقتصادی؛ انقلاب مردم صرفا یک انقلاب فرهنگی بود، ببینید امام (ره) قبل از استقرار دولت موقت و شکل‌گیری انقلاب خطاب به مردم فرمودند که شما مردم باید مشکلات را تحمل کنید، باید صبوری کنید؛ امام (ره) نفرمودند که از فردا معیشت‌تان گل و بلبل می‌شود.

 امام (ره) قبل از استقرار دولت موقت و شکل گیری انقلاب خطاب به مردم فرمودند که شما مردم باید مشکلات را تحمل کنید، باید صبوری کنید؛ امام (ره) نفرمودند که از فردا معیشت‌تان گل و بلبل می‌شود

امام (ره) فرمودند هدف نهایی نهضت ما انسان‌سازی است، ما می‌خواهیم انسان را از اسارت جنسی و فساد اداری آزاد کنیم؛ انقلاب برای تحقق عدالت بود، برای ایجاد آزادی بیان بود برای اجرای احکام الهی و انسان‌سازی بود؛ برخی‌ها طوری القا می‌کنند که هدف اول و آخر انقلاب توسعه‌ شاخصه‌های اقتصادی و عمرانی است در صورتی که این جفای در حق انقلاب است.
 


حجت الاسلام ابوالفضل احمدی: من صحبت‌هایم را با بیان این تجربه آغاز می‌کنم؛ دیروز خبرنگاری برای تهیه یک خبر مرتبط با ایام الله دهه فجر با من تماس گرفت و سؤال پرسید که چرا ما به آرمان‌های اولیه مان نرسیدیم؟ گفتم آرمان‌ها چی هستند؟ جوابی نداشت!

ببینید ما امروز تفاوت بین مبانی، اصول، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را درست نمی‌دانیم؛ چرا؟ چون شناخت دقیقی از فضای قبل از انقلاب نداریم، در واقع رسانه‌ها که عمدتا مخالف انقلاب هم هستند اجازه نمی‌دهند ما آزادانه و بی‌طرفانه در خصوص وضع مردم و مطالبه آنان در سال ۵۷ بیاندیشیم.


اگر مبانی را برای مردم تشریح کنیم، مرگ در راه این مبانی هم برایشان احلی من العسل می‌شود

مردمی که در سال‌های منتهی به ۵۷ با پهلوی مبارزه کردند مبانی داشتند، مثل امام حسین(ع) که برای قیامش مبنا داشت؛ چون مبنا داشت و مبانی برای همراهانش تشریح شده بود، حتی مرگ هم نمی‌توانست مانع از ادامه حرکت شود؛ آنجا مرگ احلی من العسل می‌شود.


کار اصلی ما در جهاد تبیین، تشریح همین مبانی است

اینکه حضرت آقا می‌فرمایند جهاد تبیین و بعدا تصریح می‌کنند که باید مبانی و ارزش‌های اصلی انقلاب تشریح شود، دقیقا همین است؛ امروز جریان نخبگانی باید با دقت و حساسیت، موشکافانه مبانی انقلاب را احصا، بازخوانی و برای جامعه تبیین کند.

چون اساس کار، مردم هستند و پنج مرحله تعیین شده برای انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری، باید توسط مردم شکل بگیرد، لذا آگاه شدن مردم به مسیر پیش‌رو حتما به حرکت انقلاب شتاب می‌دهد و رسیدن به اصلی ترین آرمان انقلاب اسلامی که همان حیات طیبه است سرعت خواهد بخشید.


اسلامی شدن دولت صرفا به معنای روی کار آمدن مدیران انقلابی نیست؛ ساختارها باید اسلامی و انقلابی شوند

در پنج مرحله تعیین شده تا رسیدن به تمدن اسلامی، اکنون در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم؛ آیا دولت اسلامی فقط با روی کار آمدن مدیران انقلابی محقق می‌شود؟ خیر؛ برخی از ساختارها معیوب هستند و حتی با نشستن مدیران انقلابی و متعهد هم بر راس آنان دولت اسلامی محقق نمی‌شود.

ببینید اکنون ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، رسانه‌ای و ... همه در عرض هم هستند؛ الان فرهنگ ما اسلامی ایرانی است اما در عرض سایر ساختارهاست؛ این حتما باید تغییر کند و باید مدلی طراحی شود که ولایت مطلقه فقیه محور باشد و تمام حوزه‌های کشاورزی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها همه حول محور فرهنگ ایرانی اسلامی قرار بگیرند، اینکه رهبری می‌فرمایند همه تصمیمات باید پیوست فرهنگی داشته باشد مبتنی بر این اندیشه است.


این همان پیچ تاریخی است که رهبری می‌فرمایند

عبور از مدل معیوب اول به مدل دوم، همان پیچ تاریخی است که باید از آن عبور کنیم که با حرکت عمومی به محوریت جوانان  صورت خواهد گرفت و پیشرانی جوانان برای حرکت منضبط، با سرعت و جهت‌دار به سمت تمدن اسلامی  باید توسط جریان حلقه‌های میانی شکل بگیرد و این، مهم‌ترین قدم روبه جلوی انقلاب در گام دوم انقلاب خواهد بود که نقش جوانان نقش محوری خواهد داشت.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول