اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تفاهم ساکنان بومی کلید حل مشکلات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

کارشناس قرقیز معتقد است برای حل مشکلات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان، باید ساکنان بومی به اتفاق نظر برسند.

تفاهم ساکنان بومی کلید حل مشکلات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «دانیار صدیقوف» کارشناس روابط بین الملل و رئیس سابق بخش سیاست خارجی دفتر رئیس جمهور قرقیزستان، در میزگرد «چشم انداز و چالش‌های سیاست خارجی در سال 2022» گفت: در تعیین مرز با تاجیکستان خواست و اتفاق آرا ساکنان محلی مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روابط تاجیکستان و قرقیزستان در سطح بسیار عالی قرار ندارد اما یک رویه خوب برای توسعه روابط وجود دارد. اجرای دیپلماسی عمومی روشی است که با ازبکستان به صورت موفقیت آمیز انجام شده است.

این کارشناس افزود: به هر حال، باید توجه داشت که هر چه مردم مناطق مرزی دو کشور از یکدیگر دورتر باشند، حل مشکل در سطح رسمی دشوارتر خواهد بود.

صدیقوف خاطرنشان کرد: بیشکک و دوشنبه به گفت و گو ادامه خواهند داد، اما لازم است که صلح و آرامش در مناطق باتکن و خجند برقرار باشد و سنگی به سوی دو طرف پرتاب نشود.

کارشناس روابط بین الملل افزود: پیش بینی ثبات سیاست خارجی برای قرقیزستان مهمترین مسئله است. ما باید به قوانین عادلانه با شرکا پایبند باشیم و روابط خود را با کشورهای آسیای مرکزی و متحدانمان توسعه دهیم و این امر باید در عمل نیز منعکس شود. 

وی بیان کرد: وقایع غم انگیز آوریل 2021 اولین اتفاق نیست. پیش از این نیز درگیری‌هایی بین قرقیزستان و تاجیکستان وجود داشت. در عین حال، استفاده از تسلیحاتی که تاجیکستان علیه قرقیزستان استفاده کرد، برای یک کشور همسایه غیرقابل قبول است. این مسائل باید در سطح دوجانبه بررسی شود. شما همیشه می‌توانید یک زبان مشترک در میز مذاکره پیدا کنید.

این کارشناس گفت: من تکرار می‌کنم، باید با مردم محلی هر دو کشور صحبت شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول