اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نقش‌آفرینی ارتش در سال‌های دفاع مقدس/ جایگاه ممتاز ارتش در جهان

ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری گفت: امروز در پرتو هدایت‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب ارتش آقای خود و آقای منطقه است و امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان بسیاری شاخصه‌هایی دارد که آن را از دیگر ارتش‌ها ممتاز ساخته است.

نقش‌آفرینی ارتش در سال‌های دفاع مقدس/ جایگاه ممتاز ارتش در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیر سرتیپ ستاد محسن آذرافروز ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به همراهی بدنه مؤمن ارتش در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بیش از صدها نفر از ارتشیان در زمان قبل از پیروزی انقلاب مقلد امام(ره) بودند و بر اساس آمار ۱۰۰ تن از این نیروهای مومن و انقلابی محکوم به زندان،۳۰ تن محکوم به اعدام بودند که از این تعداد ۱۸ نفر اعدام شدند و از شهدای قبل از انقلاب ارتش هستند.

وی با اشاره به خدمات ارتش در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: اولین شهید ترور شهید قرنی فرمانده ارتش بود، همچنین ارتش در سال‌های اول انقلاب و قبل از شروع دفاع مقدس نیز شهدای بسیاری در مقابله با توطئه‌ها و غائله‌ها داشت و حتی قبل از شروع جنگ نیز خلبان شهید داشته‌ایم.

آذرافروز با اشاره به حضور همه قشرها در پیروزی انقلاب اسلامی، مطرح اظهار کرد: یکی از خصوصیات بارز انقلاب اسلامی همراهی بدنه ارتش انقلابی با آن بود و این همراهی از قبل از پیروزی انقلاب، دوران انقلاب و بعد از آن به واسطه ماهیت دینی انقلاب بوده، هست و خواهد بود.

ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: تبلور رهبری حضرت امام(ره) به عنوان محور هماهنگ‌کننده نیروهای انقلابی، مبارزه بر اساس دین و معنویت و خواستگاه مردمی انقلاب از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی بود.

وی تصریح کرد: بهره گرفتن از مرجعیت دینی، تأسی به قیام سیدالشهدا، پایان دادن به افسانه جدایی دین از سیاست، شجاعت در معرفی آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی به عنوان عامل عقب‌ماندگی کشور، احیای تفکر و بصیرت دینی، الگو شدن برای کشورهای منطقه، ارتقای جایگاه عبادیات به ویژه در نیروهای مسلح و رسانه ملی، اعتراض به جنایت‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی و استقلال واقعی از ویژگی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

امروز ارتش آقای خود و آقای منطقه است

آذرافروز تصریح کرد: حضرت امام(ره) از ابتدای شکل‌گیری انقلاب همواره ارتش را محترمانه خطاب می‌کردند و تصریح داشتند هدف انقلاب آن است که ارتش را از سلطه بیگانگان آزاد کند و امروز در پرتو هدایت‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب ارتش آقای خود و آقای منطقه است و امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان بسیاری شاخصه‌هایی دارد که آن را از دیگر ارتش‌ها ممتاز ساخته است.

ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: نامگذاری روز ارتش از ابتکارات امام خمینی(ره) و به عنوان افتخاری برای این نیروی مسلح است و در طول عمر بیش از ۴۰ ساله انقلاب مدال‌های دیگری چون «ارتش کلمه طیبه» و «ارتش حزب‌اللهی» از سوی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به ارتش داده شده است که نشان از رشادت، صلابت و استواری و وفاداری ارتش است.

وی به علل جدایی بدنه ارتش از رژیم پهلوی و همراهی با امام خمینی(ره) اشاره و اضافه کرد: باورهای دینی و اعتقادی کارکنان ارتش، ضعف ساختار فرماندهی نیروهای مسلح در زمان پهلوی، رفتار تبعیض‌آمیز بین بدنه ارتش شاهنشاهی و برخی سران آن، برخوردهای تبعیض‌آمیز مستشاران با ارتشیان، توجه به پیام‌های رهبر دینی، وابستگی سران و رده‌های اول به بیگانگان و عمق باورهای دینی از جمله عواملی بود که موجب همراهی ارتش با نظام اسلامی و بیعت با امام خمینی(ره) از ابتدای ورود ایشان به ایران اسلامی است که تجلی آن در حضور صدها همافر ارتش در روز ۱۹ بهمن بود.

نقش‌آفرینی ارتش در سال‌های دفاع مقدس

آذرافروز با اشاره نقش‌آفرینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های دفاع مقدس، تصریح کرد: بهره‌گیری از مکتب عاشورای حسینی از ویژگی‌های دفاع مقدس ما است که در سایه وحدت همه نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروها رقم خورد و تکرار حماسه‌ها و خاطرات سال‌های دفاع مقدس همواره حلاوت دارد و هیچ‌گاه خسته‌کننده نیست.

ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به رسالت ارتش در سال‌های پس از دفاع مقدس در عرصه‌های ارتقای توان دفاعی، حفظ امنیت کشور در سرحدات و کمک و امدادرسانی به مردم در بلایا، گفت: ارتش در راستای مردم‌یاری با تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری در سال‌های اخیر در بیش از ۱۰ استان در حوزه ایجاد راه‌های روستایی، ترمیم راه‌ها، ساخت مراکز بهداشتی و درمانی، ساخت مسکن محرومان و آبرسانی در حال خدمت به مردم است.

وی به خدمات ارتش منطقه اصفهان در مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: امروز در راستای استفاده از امکانات ارتش در خدمت‌رسانی بهداشتی، حسینیه عقیدتی سیاسی ارتش به مرکز واکسیناسیون تبدیل شده است و بیمارستان‌های ارتش نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت و همچنین یک بیمارستان تنفسی در مجاورت بیمارستان الزهرا(س) ساخته شد و همچنین ارتش با تشکیل قرارگاه پدافند زیستی ارتش آمادگی لازم را در خود ایجاد کرده است.  

آذرافروز با بیان اینکه شعار اصلی ارتش، شعار «ارتش فدای ملت است»، عنوان کرد: این تنها یک شعار نیست بلکه در عمل نیز به منصه ظهور رسیده است و امروز آمادگی رزمی در نیروهای مسلح به پشتوانه فرمانده کل قوا و مردم تبدیل به شایستگی رزمی شده است.

سرنگونی ۱۹۵ هواپیمای رژیم بعث توسط جنگنده‌های اف۱۴

همچنین امیر سرتیپ علیرضا انگیزه فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه نیروی هوایی در سه حوزه وقوع، تثبیت انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن حماسه‌های بسیاری داشته است، افزود: حماسه انقلابی همافران و بیعت حُرگونه با امام راحل نقش مؤثری در سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب داشت و صدها نفر از نیروهای انقلابی و مدافع امام(ره) در این راه شهید یا زندانی شدند، بنابراین امام نیروی هوایی را نیروی هوایی الهی نامگذاری کردند.

وی تصریح کرد: در حوزه تثبیت انقلاب نیز وقتی دشمن با حداکثر توان به ایران حمله کرد و گمان کرد در بمباران‌های متعدد توان پروازی و عملیاتی نیروی هوایی از کار افتاده است، اولین پاسخ را در روز اول مهر ۱۳۵۹ با حمله ۱۴۰ فروند جنگنده ایرانی دریافت کرد و نیمی از زیرساخت ها و توان هوایی عراق از بین رفت.

انگیزه به نقش نیروی هوایی ارتش در طول دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: شرکت در بیش از ۱۰۰ عملیات در پشتیبانی و ترابری نیروهای عمل‌کننده از دیگر نقش‌آفرینی‌های نیروی هوایی است تا جایی که ۱۹۵ هواپیمای دشمن توسط جنگنده‌های اف۱۴ و صدها فروند دیگر توسط سایر جنگنده‌ها و پدافند هوایی سرنگون شد.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان به دستگیری ریگی توسط وزارت اطلاعات، اشاره کرد و افزود: در این عملیات نیروی هوایی و پدافند هوایی در  زمین‌گیر کردن هواپیمای حامل این شروری که در پشت‌پرده او سازمان‌های اطلاعاتی جهان بودند، نقش مؤثری داشتند.

وی به عمق باورهای دینی نیروهای مسلح اشاره و تصریح کرد: یک روز شهید عباس بابایی هنگام نماز در دفتر فرمانده آمریکایی نماز را اقامه می‌کند، یک روز شهید حاج قاسم سلیمانی و یک روز آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان نماز اول وقت را در کاخ کرملین اقامه می‌کنند و به جهان پیام می‌دهند که اتکای ما به خدا است.

توان بازدارندگی نیروهای مسلح یکی از دستاوردهای انقلاب است

انگیزه خاطرنشان کرد: امروز به پشتوانه فعالیت‌های عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح، تقویت برنامه‌های دینی و اعتقادی در دستور کار است که از جمله آن برگزاری مراسم‌های قرآنی و امثال آن است و معتقدیم این باورهای دینی است که فردی مثل شهید دوران را تربیت می‌کند که با علم به شهادت به بغداد حمله کند تا کنفرانس سران عدم تعهد را ملغی و شکست سیاسی بزرگی را بر رژیم بعثی تحمیل کند.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان به توان بازدارندگی نیروهای مسلح به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره و اضافه کرد: بازدارندگی نیروهای مسلح با تعامل، همکاری و اعتقاد نیروهای مسلح و برکت خون شهدا در همه حوزه‌ها و‌ هدایت‌های رهبر معظم انقلاب محقق شده است و نگاهی به منطقه نشان می‌دهد علیرغم اینکه یمن ۲۰ درصد وسعت و قریب ۲ درصد توانمندی‌های دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران را دارد توانسته است بینی دشمنان اسلام، کشورهای وهابی و آمریکای خبیث را به خاک بمالد. 

وی عدم وابستگی را از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: امروز استکبار لقب گاو شیرده را به عربستان می‌دهد و سران این کشور این حقارت را می‌پذیرند زیرا می‌دانند بدون حمایت آمریکا نمی‌توانند دوام بیاورند ولی امروز در نظام اسلامی به برکت خون شهدا نگهداری، تعمیر و حتی ساخت جنگنده توسط متخصصان جوان ایرانی دنبال می‌شود.

انگیزه در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان اشاره و بیان کرد: این پایگاه یکی از اثرگذارترین یگان‌های نیروی هوایی است که بیش از ۳۰۰ همافر آن در روز هفتم بهمن سال ۱۳۵۷ در مسجد سید با انقلاب بیعت کردند و امروز نیز با بهره‌گیری از پرنده‌های شکاری آموزشی، شکاری بمب‌افکن و شکاری رهگیر، آموزش نیروهای جوان را دنبال می‌کند.

همراهی بدنه ارتش با مردم انقلابی ایران در سال ۵۷

همچنین امیر علی سرتیپ حدادی سامانی فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصراصفهانی در این نشست اظهار کرد: حدفاصل بین اعلام بی‌طرفی ارتش و پیروزی انقلاب چند ساعت بود و این نشان از همراهی بدنه ارتش با مردم انقلابی ایران در سال ۵۷ دارد که در مقایسه با سایر انقلاب‌ها به خوبی این مسأله نمایان می‌شود.

وی با اشاره به حضور ارتش در سال‌های دفاع مقدس، ابراز کرد: ارتش علیرغم مسائلی که در ابتدای انقلاب داشت با احیای خود در طول سال‌های دفاع مقدس به ارتشی کارآمد و قوی تبدیل شد و ۴۸ هزار شهید را تقدیم اسلام کرد.

حدادی سامانی به جداشدن پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش در ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ اشاره و اضافه کرد: امروز در سایه بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان داخلی اشرافیت کامل اطلاعاتی و عملیاتی در پدافند هوایی وجود دارد و مأموریت پدافند بدون لحظه‌ای توقف ادامه دارد به گونه‌ای که هر پروازی حتی  صدها کیلومتر دورتر از مرزها اعم از کلیه پروازهای با سرنشین و بدون سرنشین، نظامی و غیرنظامی پایش می‌شود و رصد اطلاعاتی کامل وجود دارد و این توان و آمادگی در سامانه‌های موشکی وجود دارد که در کمترین زمان واکنش کارآمد داشته باشیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی گفت: به واسطه وجود جوانان و متخصصان در شرایطی هستیم که وابستگی به هیچ کشوری نداریم و قابلیت فروش برخی سامانه‌ها در حوزه‌های راداری و موشکی اعم از برد کوتاه، برد متوسط و برد بلند با قابلیت دفاع در برابر انواع پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین در کشور وجود دارد.

وقتی که ارتشیان قبل از انقلاب اعلامیه‌های امام را به ایران آوردند

سرهنگ ستاد بهرام نظری فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز ارتش نیز به نقش کارکنان هوانیروز در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در تاریخ ثبت شده که قبل از پیروزی انقلاب برخی از خلبانان هوانیروز در عبور از عراق، در این کشور به بهانه خرابی بالگرد فرود آمده و پس از دیدار با امام خمینی(ره) اعلامیه‌های ایشان را با خود به ایران آوردند.

وی به نقش هوانیروز در بعد از انقلاب نیز در غرب کشور و مقابله با غائله‌های مختلف به فرماندهی شهید چمران اشاره کرد و ادامه داد:  هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس در کلیه عملیات‌های مشترک و غیرمشترک و به ویژه عملیات مرصاد حضوری مؤثر داشت به گونه‌ای که اگر هوانیروز نبود نتیجه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

نظری اضافه کرد: بعد از هشت سال دفاع مقدس نیز هوانیروز در امدادرسانی در سیل‌های گلستان، خوزستان و سایر بلایا و همچنین در زلزله‌های مختلف مثل زلزله سرپل ذهاب با ایجاد پل هوایی، کمک‌های مردمی را به منطقه ارسال کرد و رکورد ۵۰۰ سورتی پرواز در یک روز  را از خود به جا گذاشت.

فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز ارتش ادامه داد: در حال حاضر نیز هوانیروز ارتش در ۳۰ استان در حال خدمت و امداد پرسانی در امداد جاده‌ای و مناطق صعب‌العبور است و از جمله پایگاه هوانیروز اصفهان در دو استان فارس و مرکزی به مردم خدمت می‌کند.

وی بازآماد بالگردی را از دیگر خدمات هوانیروز عنوان کرد و افزود: در این بخش با تکیه به نیروهای جوان و متخصص صد در صد نیازها در داخل تأمین می‌شود که از جمله صنایع یاعلی هوانیروز ارتش در ساخت انواع قطعات مورد نیاز حتی به سایر یگان‌های بالگردی نیز خدمت ارائه می‌کند.

نظری اظهار کرد: در بحث سیستم‌ها نیز ارتقای سیستم موشکی کبری در دستورکار قرار دارد و برد موشک‌های ما ۲۰ کیلومتر افزایش یافته است و همچنین با تولید و نصب دوربین‌های دید در شب امکان پرواز در شب فراهم شده و همچنین با مسلح کردن بالگردهای ۲۱۴ توان دفاعی افزایش یافته است.

برنامه‌های ارتش در منطقه اصفهان

همچنین حجت‌الاسلام حسین قاسمی ارشد عقیدتی سیاسی ارتش در استان‌های اصفهان یزد و چهارمحالو  بختیاری نیز در این نشست گفت: برنامه‌های ارتش در منطقه اصفهان امسال با شعار «عطر بهار انقلاب» در شهر اصفهان و سایر شهرهایی که یگان نظامی وجود دارد در راستای جهاد تبیین و نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه‌ داد: بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و راه‌اندازی پویش «ارتش پیشگام در انقلاب» ویژه خانواده‌های کارکنان ارتش، برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی به صورت حضوری و مجازی، برگزاری مراسمات ویژه ائمه اطهار در مناسبت‌های این دهه، خاطره‌گویی با بهره‌گیری از از توانایی پیشکسوتان در یگان‌های مختلف، پخش سرودهای انقلابی در کوی‌های سازمانی، پیاده‌روی از ورزشگاه ۲۲ بهمن به سمت گلستان شهدا، اجرای پنج گروه موزیک ارتش در روز ۱۲ بهمن در ۵ میدان شهر و نواختن آهنگ‌های انقلابی، برگزاری همایش سیاسی متشکل از همه نیروی مسلح به میزبانی ارتش در روز  ۱۵ بهمن، دیدار از خانواده‌های شهدا، دیدار از آسایشگاه جانبازان، عطر و گلباران گلزار شهدای اصفهان توسط بالگردهای هوانیروز، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه توسط امیر انگیزه در روز ۱۵ بهمن، دیدار با امام جمعه اصفهان، محفل انس با قرآن و شهدا در گلستان شهدا در روز ۱۸ بهمن، دایر کردن مسابقه عکس با موضوع ارتش پیشگام انقلاب، برپایی نمایشگاه در پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی و پایگاه چهارم هوانیروز از برنامه‌های این دهه است.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول