اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تأثیر اصفهان بر جریان انقلاب اسلامی/ تحصن مادران زندانیان ساواک در خانه آیت‌الله خادمی

حجت‌الاسلام احمد سالک، از پیشگامان و مبارزان انقلابی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پنج بار توسط ساواک دستگیر، زندانی و شکنجه شد از حال و هوای آن روزها و این تأثیر عظیم اصفهان و اصفهانی‌ها بر جریان انقلاب اسلامی ایران می‌گوید.

تأثیر اصفهان بر جریان انقلاب اسلامی/ تحصن مادران زندانیان ساواک در خانه آیت‌الله خادمی

حجت‌الاسلام احمد سالک، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص تأثیر عظیم اصفهان و اصفهانی‌ها بر جریان انقلاب اسلامی اظهار داشت: اساس پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت روحانیت بود و در رأس آن‌ها امام خمینی(ره) قرار داشت، تمام روحانیت انقلابی کشور به عنوان بازوان پرتوان و مروجان تبلیغ اسلام ناب از سنگر منابر و نمازها و مساجد استفاده کردند و در جهت دو موضوع مهم فعالیت داشتند.

این مبارز انقلابی افزود: موضوع اول معرفی اسلام ناب بدون هیچگونه پیرایه و خرافه به توده مردم بود که این نقش اصلی امام در ۱۵ سال پیش از پیروزی انقلاب هم بود. 

وی ادامه داد: اقدام دوم افشاگری نسبت به جنایات ستمگران عالم به ویژه حکومت دست‌نشانده پهلوی در ایران بود، این دو خط مبارزاتی روحانیت بود.

سالک با بیان اینکه در سطح کشور و استان اصفهان شخصیت‌ها و رجالی در این جهت میدان‌دار حرکت بزرگ انقلاب اسلامی بودند، افزود: به یاد دارم که مرحوم آیت‌الله سید محمد احمدی امام جمعه خمینی‌شهر، در مسجد حکیم اصفهان منبر آتشینی علیه حکومت شاه رفت و ماهیت مبارزاتی اسلام ناب را به مردم و به ویژه جوانان معرفی کرد.

این پیشگام انقلاب اسلامی که بیش از پنج بار توسط ساواک در پیش از انقلاب دستگیر شده بود، ابراز داشت: شاید در سطح کشور اولین شخصیتی بود که فریاد مرگ شاه برآورد و بعدها هم امام خمینی (ره) فرمودند که مرگ برشاه یک دعاست.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های بسیاری در اصفهان فریادگر این حرکت بزرگ انقلابی به اشکال مختلف بودند، توضیح داد: مثلا آیت‌الله کمال فقیه‌ایمانی بودند که در منزل ایشان اعلامیه‌ای تنظیم شد و بالغ بر ۴۰ روحانی امضا کردند که این نامه علیه حکومت شاه و ساواک و روشنگری در جهت خط حضرت امام خمینی (ره) بود و این مطلب، به هیچ وجه مسأله ساده‌ای نبود.

سالک ادامه داد: در مسجد کمر زرین سبزه میدان اصفهان که امروز آیت‌الله ناصری امام جماعت آن هستند، در آن موقع در یک ماه رمضان با محوریت و امام جماعت مرحوم آیت‌الله صافی، رئیس حوزه اصفهان سخنرانی بعد از نماز ظهر و عصر و افشاگری علیه جنایات حکومت شاه بود که گوینده این جلسه من بودم و تا یک ماه در این باره صحبت کردیم.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دقت کنیم می‌بینیم که در اصفهان رجال بزرگی در صحن دفاع از خط امام خمینی (ره) علیه استکبار جهانی و دست‌نشانده در داخل کشور در حال مبارزه بودند که ثمره این مبارزات این بود که بسیاری از آن‌ها دستگیر شده و به زندان رفتند و زندان‌های ساواک شاه پر از انقلابیون زن و مرد و در رأس آن روحانیت شد.

وی انقلاب یادآور شد: عده‌ای از اصفهانی‌ها هم در ۱۱ بهمن ۵۷ به تحصن دانشگاه تهران پیوستند که این تحصن در اعتراض به حکومت بختیار که مانع ورود پرواز حضرت امام به تهران بود، برگزار شده بود. 

سالک همچنین اظهار کرد: در اقدامی دیگر من مادران افرادی که زیر شکنجه ساواک در زندان‌ها بودند را به منزل آیت‌الله خادمی بردیم که در آنجا تحصن کردند.

این پیشگام انقلاب اسلامی افزود: تحصن این مادران که در زیر شکنجه‌های سختی بودند مدتی در منزل ایشان ادامه داشت و پس از آن واقعه ۵ رمضان منزل آیت‌الله خادمی شکل گرفت که نیروهای شاهنشاهی حمله کرده و تعدادی را به شهادت رساندند و مرحوم شهید دوازده امامی در منزل ایشان و شهید نم‌نبات در خیابان ابن‌سینا و ... به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی بزرگانی همچون استاد پرورش منجر به تحول عظیمی شد که به حکومت نظامی هم رسید و اصفهان به دلیل پیشکسوتی در مبارزه اولین استانی بودند که به حکومت نظامی رسیدند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ر۲۰/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول