اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سفر هیأت ترکمنستان به اسلام آباد؛ «تاپ» و «تاپی» محور رایزنی

معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان برای مذاکره در مورد اجرای پروژه‌های خط لوله گاز تاپی و خط انتقال برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان به اسلام آباد سفر می‌کند.

سفر هیأت ترکمنستان به اسلام آباد؛ «تاپ» و «تاپی» محور رایزنی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «وفا خواجه یف» معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان برای مذاکره در مورد اجرای پروژه‌های خط لوله گاز تاپی و خط انتقال برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان به اسلام آباد سفر می‌کند.

در این سفر قرار است وی مذاکرات جامعی با مدیران و متخصصان فنی انجام دهد.

در راستای این سفر و پیش از این در 28 نوامبر سال گذشته، «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس جمهور، در دیدار با «عارف علوی»، همتای پاکستانی خود که برای شرکت در اجلاس سران اکو وارد عشق آباد شده بود، در مورد تکمیل به موقع پروژه تاپی بحث و گفت و گو کرده بودند.

کمی بعد، در 18 دسامبر «رشید مرداف»، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ترکمنستان در دیدار با «شاه محمود قریشی»، وزیر امور خارجه پاکستان، اقدامات مشترک را برای ارتقای پروژه‌های تاپی و همچنین خطوط برق و ارتباطات فیبر نوری در امتداد مسیر ترکمنستان-افغانستان- بررسی کردند.

شایان ذکر است که «شهاب الدین دلاور» وزیر معادن و نفت طالبان پس از دیدار با «وفا خواجه یف» معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان به خبرنگاران گفت که پروژه خط لوله گاز تاپی در نیمه دوم سال 2022 راه اندازی می‌شود.

دو هفته بعد، وزرای خارجه ترکمنستان و پاکستان در تماس تلفنی به اجرای پروژه‌های تاپی و همچنین خطوط برق و ارتباطات فیبر نوری ترکمنستان- افغانستان- پاکستان توجه ویژه‌ای داشتند.

پس از آن، یک هیئت ترکمنستان برای گفت و گو و توافق در مورد پروژه‌های انرژی از جمله تاپی به کابل رفت.

 تحلیلگران معتقدند که چنین فعالیت دیپلماتیک ترکمنستان در پیشبرد پروژه‌های انرژی خود باید در آینده نزدیک نتایج عملی به همراه داشته باشد و سال 2022 سال کلیدی در رسیدگی به این مسائل خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول