اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تسریع در اجرای «تاپی» محور رایزنی وزیر خارجه ترکمنستان با همتایان هندی و پاکستانی

وزیر امور خارجه ترکمنستان در تماس تلفنی به طور جداگانه با وزیران امور خارجه هند و پاکستان در مورد تسریع در اجرای پروژه خط لوله گاز تاپی گفت وگو کرد.

تسریع در اجرای «تاپی» محور رایزنی وزیر خارجه ترکمنستان با همتایان هندی و پاکستانی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان و «سوبرامانیام جیشانکار» وزیر امور خارجه هند به صورت تلفنی در مورد گسترش روابط دوجانبه گفت وگو کردند.

طرفین بر اهمیت گسترش و تعمیق روابط همه جانبه در زمینه‌های سیاسی و دیپلماتیک، همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تبادلات فرهنگی و بشردوستانه تاکید کردند.

وزرای خارجه بر لزوم اجرای سریع توافقات به دست آمده در بالاترین سطح ایالتی در سال‌های اخیر، عمدتاً در دیدارها و مکالمات تلفنی بین «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و « رام نات کوویند» رئیس جمهور و «نارندرا مادی» نخست وزیر هند، تأکید داشتند.

در این راستا، وزیران در مورد اجرای پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (TAPI) تبادل نظر و بر ضرورت تشدید اقدامات در سطوح دوجانبه و چندجانبه تاکید کردند.

وزرای خارجه به مقدمات اولین اجلاس آسیای مرکزی و هند که طی روزهای آینده از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود، توجه ویژه‌ای نشان دادند.

همچنین «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان با « شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان نیز مکالمه تلفنی برقرار کرد.

در این گفت وگو وزیران خارجه، درباره مقدمات برگزاری چهل و هشتمین نشست آتی شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در «اسلام‌آباد» در 22 تا 23 مارس سال جاری بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین بر اهمیت این مجمع برای تقویت همکاری‌ها در پرداختن به موضوعات کار منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید داشتند.

 در این گفت‌وگو، برخی از موضوعات روابط دوجانبه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین وزرای خارجه بر ضرورت اجرای توافقات مهم به دست آمده از جمله در دیدار «قربانقلی بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان با «عارف علوی» رئیس‌جمهور پاکستان در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در تاریخ 28 نوامبر 2021 در شهر «عشق آباد» تاکید کردند.

در این زمینه، طرفین به موضوعاتی مانند اجرای پروژه‌های خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (TAPI) و خطوط برق و ارتباطات فیبر نوری در مسیر ترکمنستان - افغانستان - پاکستان (TAP) توجه ویژه نشان دادند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول