اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

همه حواشی حراجی میلیاردی در اصفهان/ مجری برنامه: ۵ میلیارد که چیزی نیست!

روز جمعه علیرغم انتقاد فعالان فرهنگی و رسانه‌ای پیرامون برگزاری نمایشگاه حراج میلیاردی در اصفهان اما این حراجی برگزار شد و در آن یک تابلو فقط به قیمت 5 میلیارد تومان به فروش رفت.دراین گزارش ابعاد مختلف این حراجی پر سر و صدا را بررسی کرده‌ایم.

همه حواشی حراجی میلیاردی در اصفهان/ مجری برنامه: ۵ میلیارد که چیزی نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز جمعه خبر برگزاری حراج آثار فاخر هنری و قدیمی در محل هتل عباسی اصفهان، واکنش کنشگران و فعالان اجتماعی، فرهنگی و مجازی را در پی داشت و حتی باعث شد آن‌ها در نامه‌ای به امام‌جمعه اصفهان، خواستار لغو این حراج پر سر و صدا شوند؛ این کنش‌گران بر این عقیده بودند در حالی که مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، برگزاری چنین حراجی، شایسته نیست و باید لغو شود.

با همه این انتقادات، این حراجی عصر روز جمعه برگزار شد و رضا رشیدپور، مجری نام‌آشنای تلویزیون آن را اجرا می‌کرد، ۴۱ اثر با مبلغ ۲۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان به فروش رفت که عمده آن توسط خانمی تلفن به دست که گویا از فرد پشت تلفن دستور خرید و قیمت می‌گرفت خریداری شد و  بیش از ۹۵ درصد حاضرین فقط برای تماشا آمده بودند و حتی یک بار هم در فرآیند حراج مشارکت نداشتند.

 

بالاترین اثر فروخته شده نیز تابلو نقاشی قدیمی اثر محمد زمان با مبلغ ۵ میلیارد تومان بود؛ البته آثار دیگری نیز وجود داشت که با مبالغی حدود ۴.۵ میلیارد تومان به فروش رسید؛ نکته دیگر نیز که در این بین وجود داشت، این که علی رغم ادعای برگزار کنندگان مبنی بر فروش آثار هنرمندان اصفهان، این آثار به عدد انگشتان یکدست هم نمی‌رسید.

حجت الاسلام رمضان‌علی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص مجوز داشتن این برنامه اظهار داشت: این برنامه از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر هنرهای تجسمی مجوز برگزاری داشته است.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برای برگزاری این برنامه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه زدیم و به اصل برگزاری این برنامه خدشه وارد می‌دانیم از این جهت که از سمت ما مجوزی نداشته است.

وی با بیان اینکه زمانی که از برگزاری این برنامه مطلع شدیم نامه‌ای را تقدیم ارشاد کردیم ادامه داد: هر مجموعه و شخصی متولی حوزه تخصصی خود است، ضمن احترام به مجموعه ارشاد باید بگوییم که ارشاد متولی موضوعات تخصصی خود مانند تابلوهای نقاشی است که در حوزه هنرهای تجسمی می‌گنجد اما اگر بنا به این است که حراجی در حوزه صنایع دستی برگزار شود ما متولی آن هستیم؛ به‌طول کلی موافق چنین برنامه‌هایی هستیم زیرا در دوران کرونا و مسائل اجتماعی که گریبان‌گیر هنرمندان شده است فرصت خوبی است تا علاقه‌مندان آن را خریداری کنند زیرا موجب رونق و برندسازی می‌شود .

ایزدی درخصوص اصالت برخی کالاهای این حراجی توضیح داد: میراث فرهنگی این وسایل را کارشناسی نکرده است که در جریان این موضوع باشد و امیدوارم چنین اتفاقی رخ نداده باشد چون موضوع خوبی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه این  وسایل اشیای تولیدی هنرمندان ما به قیمت فاخر هستند که حق مسلم هنرمندان است تصریح کرد: هنرمند زحمت کشیده و شی‌ای فاخر تولید کرده و قیمت کالاها قیمت هنر شخص است و اگر چنین کاری نکنیم رقابتی در حوزه هنر ایحاد نمی‌شود؛ زمانی که کالاهای برای سلایق مختلف تولید می‌شود، اشیا کاربردی نیستند که آن‌ها را به‌عنوان کالای اشرافی تلقی کنیم؛ این اشیا معمولاً به موزه‌های شخصی یا عمومی می‌روند اما امیدواریم بتوانیم شکل مناسبی به این حراج‌ها بدهیم تا هم قیمت منطقی‌تری پیدا کند و هم نگران اصالت آن‌ها نباشیم.

وی در پایان تأکید کرد: این حراج‌ها اتفاقات خوبی است به شرط اینکه در چارچوب قانون و مقررات باشد و کارشناسان اشیا را ببینند و پایه قیمت آن‌ها را مشخص کنند.

علیرضا جعفری‌زند، باستان‌شناس اصفهانی نیز در صفحه شخصی خود با اشاره به فروش رفتن تابلویی تحت عنوان اثر محمد زمان، نوشت: دیروز این تابلو به عنوان اثری ازمحمد زمان نقاش مشهور زمان شاه عباس دوم ،دریک حراج دراصفهان بفروش رسید؛ تابلویی که در اصالت آن باید تردید کرد چرا که باید پرسید چگونه محمد زمان که سال‌های فعالیتش از سال ۱۰۵۲ تا ۱۰۹۵ هجری بوده یکصد سال بعد زنده بوده و درسال۱۱۹۰ این نقاشی راکشیده است، هرچند این شیوه نقاشی هم مربوط به محمد زمان نیست.

 

وی افزود: این تابلو اگر اثر محمد زمان و از دوره صفویه بود دست کم  ۱۲ تا ۱۵ میلیون پوند بهای آن بود.

هر چند حمایت از هنرمندان یک ضرورت است و برای آثار هنری هم نمی‌توان قیمت قائل شد اما برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با قیمت‌های نجومی و خریدارانی که تلفنی معامله می‌کنند و هویت آن‌ها مشخص نیست محل سوال فعالان فرهنگی و اجتماعی است. که باید پاسخ داده شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ج/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول