اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

بررسی مشکلات بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری درجلسه شورای اسلامی استان

در جلسه شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در خصوص تسریع روند طرح‌های نیمه‌تمام جهاد کشاورزی نظیر آب‌رسانی، توزیع نهاده و... تبادل نظر و تصمیماتی اتخاذ شد.

بررسی مشکلات بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری درجلسه شورای اسلامی استان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سیاوش سلیمانی دشتکی دوشنبه شب در جلسه شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۸۰ درصد امنیت غذایی و۲۳ درصد اشتغالزایی توسط بخش کشاورزی که چرخه اقتصاد کشور را به گردش درمی‌آورد تأمین می‌شود، گفت: باتوجه به اینکه مهمترین مشکل در حوزه فعالیت‌های کشاورزی نوع نظام بهره‌برداری و خرد شدن زمین‌ها است لذا با شکل‌گیری نظام بهره‌برداری پویا، کشاورزی به سمت درآمدزایی سوق می‌یابد.

اجرای طرح‌های دوآب صمصامی و سیاوش آباد تسریع شود

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حمایت بانک زمین از اجرای طرح‌های کشاورزی یک فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: با توجه به اینکه بانک زمین اراضی مورد نیاز ملی را از وزارت جهاد کشاورزی و مستثنیات را از مردم دریافت و از محل منابع بانکی فعالیت‌های بزرگ کشاورزی را حمایت می‌کند، تسریع در عملیاتی شدن طرح‌های سیاوش آباد و دوآب صمصامی و تامین اعتبار برای انتقال آب اراضی کشاورزی جهت رفع موانع قانونی از ضروریات است.

وی با اشاره به طرح‌های کشاورزی شهرستان اردل از جمله دهکهنه، سرچاه ودوازده امام، بیان کرد: تامین اعتبار جهت تکمیل انتقال آب و رفع موانع قانونی نیز در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار گیرد همچنین در خصوص طرح کشاورزی تلخاب در میانکوه پیگیری‌های لازم بعمل آمد.

سلیمانی افزود: انجام اموری که گره از مشکلات مردم و منطقه باز کند در راس امور قرار دارد و می‌طلبد مسئولان نسبت به تکمیل طرح‌های نیمه تمام کشاورزی اقدام نمایند.

عبدالله صفیان، در ادامه جلسه با اشاره به مشکل نحوه توزیع دام از بالا به پایین، اظهار داشت: مشکل دامداران در عامل توزیع نیست بلکه مشکل توزیع ناعادلانه است به گونه‌ای که این نهاده‌ها به دست صاحبان اصلی خود نمی‌رسد ضمن اینکه تخلفات دیگری از قبیل احتکار آن‌ها و بعد فروش با قیمت بالا نیز مشاهده می‌شود.

جهاد کشاورزی بر توزیع نهاده بیشتر نظارت کند

نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان گفت : با توجه به اینکه این نهاده‌ها بر اساس هویت‌گذاری توزیع می‌شود متاسفانه نظارتی بر چگونگی امر نیست که می‌طلبد جهاد کشاورزی استان تمهیداتی را اتخاذ کند چرا که نسل دام در حال از بین رفتن است. 

وی با اشاره به تامین آب کشاورزی روستاهای زیردست سد چغاخور، افزود: کشاورزان روستای کلبی در زمان گذشته به دنبال تخصیص آب نرفته و اکنون جهت تامین آب زمین‌های کشاورزی از سد چغاخور با مشکل تخصیص آب و برق مواجه شده‌اند.

رسول غیبی‌حاجیور نیز در پایان با اشاره به مشکلات اساسی در حوزه کشاورزی در شهرستان کوهرنگ گفت: طرح‌های آبیاری تحت فشار در این شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد چراکه آب کمیاب‌ترین عامل تولید محصولات کشاورزی است و توسعه بخش کشاورزی رابطه مستقیمی با کمیت و کیفیت منابع آب و نحوه مدیریت و استفاده از این منابع دارد، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان و بهره‌وری، بیشتر مورد نیاز است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ نبود ادوات کشاورزی به روز و انجام کشاورزی با ابزار سنتی را از مشکلات برشمرد و افزود: شغل اغلب مردم شهرستان کوهرنگ کشاورزی است ولی هنوز تجهیزات پیشرفته‌ای وجود ندارد و لاجرم کشاورزان با ابزاری سنتی کار می‌کنند که صرفه اقتصادی ندارد و همه وظایف مربوط به تأمین تا واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی به جهاد کشاورزی واگذار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی در چند ساله گذشته، اهمیت استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی و بهبود تولیدات باغی در سطح شهرستان مطرح شد که اجرای طرح چشمه چپ در شهرستان کوهرنگ بمنظور اجرای طرح آبیاری کم فشار زمین‌های کشاورزی و باغات این شهرستان مصوب شد اما به علت کمبود اعتبارات تا کنون اجرا نشده است.

جهادکشاورزی در ساخت شیلات در کوهرنگ اقدام کند

غیبی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از ۲۲ هزار تن ماهی قزل‌آلا رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را در یک دهه اخیر به خود اختصاص داده است،گفت: لازمه پیشرفت بیشتر در این حوزه این است جهادکشاورزی در شهرستان کوهرنگ جهت احداث شیلات به صورت مستقیم و غیرمستقیم اقدام کند.

اراضی بدون سند منجر به عدم کارآفرینی در کوهرنگ شد

وی حل مشکل اراضی بدون سند در شهرستان کوهرنگ که منجر به عدم کارآفرینی و اشتغال در منطقه شده و اختصاص یک دستگاه بیل مکانیکی برای کشاورزی شهرستان کوهرنگ را از رئیس جهاد کشاورزی استان خواستار شد و افزود: درختکاری در کوه‌های اطراف شهر چلگرد جهت توریستی کردن شهر قدمی موثر است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پایان جلسه مقرر شد فاز دوم اراضی۲۰۰ هکتاری دره گرم دشتک برای اجرای سیستم قطره‌ای بعد از واگذاری از منابع طبیعی و یا رفع تداخلات ملی و مستثنیات تامین اعتبار شود و ۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان اردل و کوهرنگ برای رفع تداخلات ملی و مستثنیات در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار گیرد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول