اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آبخیزداری؛ راهی برای جبران کمبود آب/ امکان کنترل سیلاب در استان سمنان فراهم شد

امکان کنترل بیش از ۸۷ میلیون مترمکعب سیلاب در استان سمنان با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری فراهم شد.

آبخیزداری؛ راهی برای جبران کمبود آب/ امکان کنترل سیلاب در استان سمنان فراهم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، هادی ایمانی کارشناس مسؤول سیل معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با احداث سازه‌های مختلف آبخیزداری و آبخوان‌داری، ظرفیت ذخیره‌سازی ۸۷ میلیون مترمکعب سیلاب در استان فراهم شده است.

وی گفت: استان سمنان با داشتن حوزه‌های وسیع سیل‌خیز با مساحت حدود دو میلیون هکتار همواره در اثر جاری شدن سیلاب‌های متعدد دچار خسارت‌های مالی و جانی فراوان شده؛ به طوری که از سال ۱۳۷۵ تاکنون بالغ بر ۴۹۸ سیل در استان به وقوع پیوسته که از این تعداد ۴۱۹ مورد دارای خسارت بوده است.

ایمانی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر استان، اجرای پروژه‌های کنترل سیل و پخش سیلاب ضروری است. در همین راستا، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۹ بیش از هفت میلیون و ۴۹۰ هزار مترمکعب سازه‌های خاکی و سنگ و ملات با هدف کنترل سیل، فرسایش و رسوب در سطح استان اجرا کرده است.

کارشناس مسؤول سیل معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: این سازه‌ها با توجه به مخازن ایجاد شده پتانسیل لازم برای کنترل بیش از ۸۷ میلیون مترمکعب سیلاب در استان فراهم شده است.

ایمانی اظهار کرد: کنترل سیلاب توسط سازه‌های احداث شده این امکان را ایجاد کرده که ۹ میلیون مترمکعب از حجم سیلاب کنترل‌شده نفوذ کرده و باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی شامل چشمه‌ها، چاه‌ها و قنوات در استان شده است.

وی بیان کرد: با توجه به واقع شدن استان در منطقه خشک و نیمه‌خشک و همچنین کاهش بارندگی‌ها و بروز خشکسالی های اخیر کنترل روان آب‌های سطحی می‌تواند کمک بزرگی در حل چالش کم‌آبی در استان داشته باشد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول