اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

فارس من| پیگیری‌ها به نتیجه نشست/ پایانی بر کابوس غارت صید ترال

بعد از گذشت دو سال از شروع اعتراضات جدی به انجام صید ترال مخرب صنعتی در دریای عمان و خلیج فارس، رئیس جمهور بر ضرورت ساماندهی صیادی و ممنوعیت صید ترال صنعتی تاکید کرد تا غارت ذخایر آبزی متوقف شود.

فارس من| پیگیری‌ها به نتیجه نشست/ پایانی بر کابوس غارت صید ترال

به گزارش خبرنگار فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر جمعه در پایان سفر به هرمزگان درباره ضرورت ساماندهی وضع صیادی در آب‌های خلیج فارس گفت: صید ترال به شکلی که به آبزیان، دریا و صیادی سنتی آسیب بزند، ممنوع می‌شود و صیادی در دریا زیر نظر شیلات به صورت قانونی و نظام‌مند صورت می‌گیرد.

این دستور رئیس جمهور را می توان پایانی بر یک دهه صید غیرمجاز ترال با تخلف برشمرد که ذخایر آبزی خلیج فارس و دریایی عمان را به شدت کاهش داده و محیط زیست دریایی منطقه به شدت آسیب دید و معیشت صیادان محلی سواحل جنوب به دلیل کاهش شدید میزان صید، به خطر افتاده است.

ذخایر آبزی در خلیج فارس و دریای مکران با صدور بی ضابطه و گسترده مجوز صید ترال که عمدتا به نام صید فانوس ماهیان رخ می داد، روند نابودی ذخایر آبزی و تخریب محیط زیست دریایی را به طور فزاینده ای تشدید کرد.

بیش از 100 کشتی ترالر تحت عنوان کشتی های صید فانوس ماهی به صورت آزادانه بستر دریا را شخم زدند

به طوری که عملا محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان به طور کاملا رها شده و با کمترین نظارت در اختیار کشتی های ترالر قرار گرفت و متاسفانه بیش از 100 کشتی ترالر تحت عنوان کشتی های صید فانوس ماهی به صورت آزادانه بستر دریا را شخم زده و با تجاوز گسترده به حریم آب های ساحلی زیر 12 مایل، ذخایر آبزی و ماهیان تجاری را غارت و در بیشترین حد ممکن برداشت کردند و سازمان شیلات کمترین کنترل، پایش و برخورد قانونی در مورد این کشتی های متخلف و غیر مجاز داشته و طی سال‌های گذشته این وضعیت فاجعه بار ادامه یافت.

مجوزهای پرشائبه شیلات علی رغم اعتراضات گسترده صیادان و جوامع محلی و فعالان و متخصصین محیط زیست

شیلات طی سال‌های اخیر به طور عجیب و سوال برانگیزی به صدور مجوز بیشتر برای این کشتی ها (با وجود تخلفات آنها) ادامه داد و علی رغم اعتراض گسترده صیادان و جوامع محلی و فعالان و متخصصین محیط زیست ، این روند تخریب محیط زیست دریایی و ذخایر ارزشمند آن ادامه یافت.

نابودی ذخایر و تهدید معاش صیادان محلی و بحران های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به وجود آمده ناشی از صید ترال کشتی‌های صید صنعتی، با قدرت و نفوذ عمیق در لایه‌های مختلف تصمیم‌گیری دولتی و ارتباطات موجود، به ذخایر آبزی از سفره جامعه محروم سواحل جنوب کشور و سودهای نجومی هزاران میلیارد تومانی است.

طی یک دهه اخیر مدیریت غیر اصولی ذخایر آبزی در خلیج فارس و دریای مکران با صدور بی‌ضابطه و گسترده مجوز صید ترال (عمدتا به نام صید فانوس ماهیان) در این منطقه روند نابودی ذخایر آبزی و تخریب محیط زیست دریایی را به طور فزاینده‌ای تشدید کرد.

توقف دوساله صید ترال به ضرب و زور فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم

فراکسیون محیط زیست و نمایندگان مجلس یازدهم هم طی دو سال اخیر با تمام توان موضوع صید ترال را بررسی و پس از مکاتبات متعدد و پی گیری‌های مکرر، اطلاعات و مستندات مهمی در خصوص ابعاد گسترده تخلفات صورت گرفته و خسارات ایجاد شده مربوط به صید ترال بدست آورد.

بر همین اساس و بعد از برگزاری جلسات کارشناسی و بحث های فنی، فراکسیون محیط زیست مجلس با سازمان شیلات و موسسه تحقیقات علوم شیلات توافق نمودند صید ترال فانوس ماهیان از یکم آذر 1399 به مدت دو سال متوقف شده بود و پس از تحقیقات و ارزیابی وضعیت ذخایر خلیج فارس و دریای عمان، در مورد نحوه ادامه این فعالیت تصمیم گیری شود.

سازمان محیط زیست متولی که حرمت دریا را نگه نداشت

اما علی رغم هشدارهای فراوان به مخاطرات این نوع صید  سازمان محیط زیست چندی پیش دستورالعمل ناقصی برای صید ترال را در 4 استان کشور ابلاغ کرد در حالیکه این سازمان به عنوان یک سازمان نظارتی که وظیفه حفاظت از محیط زیست کشور را برعهده دارد و باید آخرین نهادی باشد که این دستورالعمل‌ها را تصویب می‌کند.

رئیس جمهور از آسیب‌های ترال به محیط زیست دریایی و معیشت صیادان آگاهی داشت

اصغر عبدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی، یکی از معترضان اصلی ترال، صید سه ماه پیش همزمان با روز ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست از سوی رئیس جمهور با حضور جمعی از نخبگان و صاحب نظران محیط زیست کشور برگزار شد بر اهمیت جلوگیری از صید ترال تأکید کرده بود و با اشاره به آشنایی شخص رئیس جمهور با صید ترال به زمان حضور وی در قوه قضائیه برمی‌گردد. گفت: رئیس جمهور از آسیب‌های ترال به محیط زیست دریایی و معیشت صیادان که تنها راه درآمد آن‌ها صیادی است آگاهی کامل دارد.

ابلاغ ضمنی توقف صید ترال سه ماه پیش صادر شد

رئیس جمهور  پس از شنیدن نظرات کارشناسان، خطاب به رئیس سازمان محیط زیست، دستوری پیگیری  توقف صید ترال  را مطرح کرد.

درخواست 150 استاد دانشگاه به رئیس جمهور درباره نادیده انگاری نظرات کارشناسی و تصمیمات اشتباه شیلات

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور در رشته های شیلات، محیط زیست  و علوم دریایی هشت روز پیش با انتشار یک نامه سرگشاده  از مواضع قاطع رئیس جمهور در راستای ممنوعیت صید ترال قدردانی کرده و با ابراز تاسف از اینکه در یک دهه گذشته علیرغم هشدارهای متعدد دانشگاهیان و صاحبان اندیشه، حاکمیت در بخش شیلات با نادیده گرفتن نظرات کارشناسی، با اتخاذ تصمیمات اشتباه و اصرار بر تطهیر و تحقق آنها صدمات جبران ناپذیری را به منابع آبزیان کشور وارد کرده است، به طوریکه تبعات منفی اکولوژیک، اجتماعی و اقتصادی آن تا سالهای آینده نیز ادامه­ دار خواهد بود. ابراز داشتند: با روشن شدن ابعاد منفی این راهبردهای غلط بر عموم، پافشاری متولیان این نهاد دولتی بر توسعه بی‌ضابطه ناوگان صیادی، به‌خصوص صدور سخاوتمندانه مجوزهای متعدد صید در ماه‌های اخیر را غیرقابل پذیرش و خارج از هر چارچوب منطقی  و تخصصی می دانیم.

سرانجام پیگیری‌های مخاطبان فارس به نتیجه نشست

مخاطبان فارس نیزاز همان ابتدای  فعالیت سامانه فارس من،  برای مقابله با صید ترال صنعتی پویش های متعددی همچون (جلوگیری از صید ترال در خلیج فارس، جلوی صید ترال را بگیرید،چرا صیادان چینی سرمایه آب‌های جنوب را صید می‌کنند؟ و...) را به امضا رسانده بودند، و مقابله با این روش ضد محیط زیستی صید که به غارت زیستمندان دریایی کشور منجر می‌شود همیشه مورد توجه خبرگزاری فارس بود، که خوشبختانه با دستور صریح رئیس جمهور این کابوس  پایان یافت.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول