اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

16 کیلومتر تا پایان دلهره در محور بیرجند- قاین/ مسئولان پیگیر راه میان اعتباری برای اتمام محور دلهره

16 کیلومتر بیشتر تا پایان دلهره در محور بیرجند - قاین باقی نمانده اما اتمام آن نیاز به 40 میلیارد تومان اعتبار دارد که مسئولان پیگیر راه میان‌بر برای تأمین آن هستند.

16 کیلومتر تا پایان دلهره در محور بیرجند- قاین/ مسئولان پیگیر  راه میان اعتباری برای اتمام محور دلهره

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ تنها و اولین دستگاه اجرایی که در خراسان‌جنوبی توانست از قابلیت ماده ۵۶ که یک راه میان‌بر اعتباری برای پروژه‌های راه سازی استفاده کند، اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بود.

این اداره کل با دریافت ۵۰ میلیارد تومان از این محل توانست غلطک راه سازی را در جاده مرگ یا محور دلهره خراسان‌جنوبی با سرعت بیشتری به پیش ببرد.

این محور که بیش‌از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد یکی از مطالبه‌های به حق خراسان‌جنوبی‌ها به واسطه حوداث خونین و منجر به مرگی که جاده بیرجند- قاین رخ داده به حساب می‌آید و نه تنها مردم خراسان‌جنوبی بلکه کاربران جاده‌ای این کریدور اصلی نیز خواسته‌شان اتمام این محور دلهره‌آور است.

هر چند از این شریان ۱۰۰ کیلومتر فقط ۱۶ کیلومتر باقی مانده و قرار بود با ۵۰ میلیارد تومان منابعی که سال قبل به ساخت این محور تزریق شد، به اتمام برسد اما با بالارفتن هزینه‌های ساخت این پرونده این محور هنوز بسته نشده و همه امید به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگری بوده که از این محل تخصیص یابد.

این هفته استاندار خراسان‌جنوبی و مدیرکل راه و شهرسازی استان در پایتخت برای رایزنی این موضوع و جلب نظر مدیرعامل بانک رفاه به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی ۲ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومانی پروژه راه آهن خراسان‌جنوبی به سر بردند.

«وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره نتایج این دیدارها اظهارداشت: اتمام دوبانده‌سازی محور بیرجند- قاین به عنوان یکی از کریدورهای اصلی چابهار- مشهد یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان استانی به حساب می‌آید، به همین واسطه چون توانستیم به عنوان اولین و تنها دستگاه اجرایی از منابع این ماده برای سرعت بخشیدن به اتمام ساخت این محور بهره ببریم پیگیر شدیم تا دوباره نیز بتوانیم از منابع این ماده برای اتمام پروژه نیز بهره‌مند شویم.

وی با بیان این که افزایش قیمت‌ها سبب شده تا با ۵۰ میلیارد تومانی که سال قبل از محل منابع ماده ۵۶ دریافت کرده بودیم پروژه شریانی بیرجند- قاین به اتمام نرسد، افزود: موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را برای تزریق ۴۰ میلیارد تومان دیگر از این محل دریافت کردیم و کارشناسان هم برای تهیه گزارش به استان آمدند.

به گفته وی امروز نیز ابهامات وارده به گزارش تهیه شروع رفع و قرار شد متن موافقت‌نامه تهیه و به امضای وزارت راه و شهرسازی برسد.

داعی ادامه داد: همچنین موافقت سازمان برنامه و بودجه با این درخواست را هم بانک مسکن کشور به عنوان تضمین پذیرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: با تزریق این ۴۰ میلیارد تومان پرونده محور قاین- بیرجند بسته می‌شود، چرا که از این محور ۱۰۰ کیلومتری، ۸۴ کیلومتر زیربار ترافیک رفته و ۱۶ کیلومتر باقی مانده نیز با این منابع به اتمام می‌رسد.

کنسرسیوم بانکی راه آهن

داعی در ادامه به دیدار استاندار خراسان‌جنوبی و او با مدیرعامل بانک رفاه کشور نیز برای پذیرفتن عاملیت این بانک به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی و افزایش مبلغ مشارکت اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات خراسان‌جنوبی سرعت بخشیدن به احداث پروژه راه آهن بیرجند- یونسی بوده که در سفر رئیس جمهور به استان این درخواست مطرح شد.

وی اضافه کرد: در سفری که هفته قبل به همراه استاندار خراسان‌جنوبی به تهران داشتیم، صندوق توسعه ملی با پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان موافقت کرد اما چون رقم بالایست باید بانک‌ها به عنوان عاملیت پرداخت این میزان بودجه را قبول کنند.

به گفته وی به همین واسطه مجموعه‌ای از بانک‌ها در قالب کنسیرسیوم باید عاملیت را بپذیرند که پنج بانک پای کار آمدند و بانک رفاه به عنوان سرگروه انتخاب و قرار شده مبلغ سهم عاملیت این بانک هم از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش که مدیرعامل بانک رفاه پذیرفت.

 لازم به یادآوری بوده که (ماده ۵۶) به منظور تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و طرح‌های ملی استانی آغاز شده و با اولویت پیشرفت فیزیکی بیشتر، به دستگاه‌های اجرایی، اجازه داده شده پس ازتأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی با تأمین‌کنندگان منابع مالی مشتمل بر پیمانکار یا سازنده طرح، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی، بان‌ها و سایر مؤسسات اعتباری مالی و پولی در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب ۱۳۶۲/۶/۸  اقدام کنند.

انتهای پیام/۳۶۳۵

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول