اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ایجاد گروه ویژه برای بررسی وقایع و محاکمه عاملان اغتشاشات اخیر در قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان دستور داد یک گروه ویژه‌ برای بررسی وقایع و محاکمه همه افرادمسئول در اغتشاشات گسترده در سراسر این کشور ایجاد شود.

ایجاد گروه ویژه برای بررسی وقایع و محاکمه عاملان اغتشاشات اخیر در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان خواستار ایجاد یک گروه ویژه برای بررسی وقایع و محاکمه همه آغازکنندگان اغتشاشات گسترده در این کشور شد.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین در رابطه با وضعیت کنونی در این کشور دولت را به انجام چندین اقدام فوری موظف کرد.

تاکایف خواستار ایجاد یک گروه تحقیقاتی ویژه متشکل از نمایندگان دادستانی کل، وزارت کشور، کمیته امنیت ملی و سایر ساختارهای ذی صلاح برای شناسایی علل ایجاد حوادث، شناسایی و مجازات کیفری و اداری همه افراد مسئول شد.

وی نیروهای مسلح، کمیته امنیت ملی، وزارت کشور، گارد ملی و سایر ساختارهای مجری قانون را برای انجام اقداماتی جهت افزایش آمادگی رزمی و تجهیزاتی و حفظ روحیه سربازان، موظف کرد.

تاکایف در ادامه از استانداران خواست که از خانواده‌های کارمندان پلیس و نیروهای مسلح این کشور که در جریان اغتشاشات در این کشور کشته شدند، حمایت مالی شایسته کنند.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری به وزارت توسعه دیجیتال، نوآوری و صنایع هوافضا کشورش دستور داد که در همکاری با وزارت کشور بر اساس مرکز تماس 1414، یک خط مستقیم برای ارائه اطلاعات در مورد قربانیان و افراد ناپدید شده در نتیجه اقدامات گروه‌های جنایتکار به شهروندان را سازماندهی کنند.

تاکایف همچنین خواسته است که کمیسیون‌هایی برای ارزیابی میزان خسارات وارد شده در  نتیجه اغتشاشات ایجاد و بازسازی ساختمان‌های اداری، امکانات اجتماعی، ساختمان‌های مسکونی در آلماتی و سایر مناطق پس از تثبیت وضعیت، آغاز شوند.

به فرمانداران مناطق دستور داده شده کار  خدمات شهری، حمل و نقل عمومی و تاسیسات زیرساخت اجتماعی را تثبیت کنند.

تاکایف همچنین خواستار اتخاذ تدابیر برای حمایت دولتی از مشاغل کوچک و متوسط در شهر آلماتی و سیار مناطق که بر اثر اغتشاشات ضرر دیده‌اند، شد.

رئیس جمهور، بانک ملی و آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی این کشور را موظف به تامین عملکرد پایدار و بدون وقفه بانک‌ها و سایر موسسات مالی بعد از تثبیت وضعیت در این کشور کرد.

علاوه بر این، تاکایف خواستار اتخاذ تدابیری برای حافظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و همچنین تاسیسات سرمایه گذاری و تجارت شرکت‌های خارجی شد.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری وزارت امور خارجه این کشور را موظف کرد که روابط دائمی با کشورهای خارجی، سازمان‌های بین المللی و سایر شرکا در مورد کلیه مسائل جاری همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه حفظ کنند.

تظاهرات در قزاقستان در 2 ژانویه در شهرهای ژانااوزن و آکتائو، استان مانغیستائو (جنوب غرب قزاقستان) در پی افزایش قیمت گاز مایع آغاز و بعد از دو روز به آلماتی (جنوب و شرق) و سایر شهرها و مناطق در سراسر این کشور انتقال یافت. 

رئیس جمهور قزاقستان به مدت دو هفته وضعیت فوق العاده در سراسر این کشور اعلام و دولت را برکنار کرد.

وی ضمن سخنانی در شورای امنیت این کشور که ریاستش را بر عهده گرفت، کسانی را که در حملات دست دارند تروریست خواند و گفت که برای کمک به شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی مراجعه کرده است.

شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی در پی درخواست تاکایف برای تثبیت اوضاع در قزاقستان به این کشور نیروهای حافظ صلح را اعزام کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول