اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای بر حمایت از حقوق بشر در این کشور تاکید کرد

وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای با اشاره به اعتراضات چند روز اخیر در سراسر این کشور اعلام کرد: قزاقستان متعهد به رعایت تعهدات بین المللی در زمینه حقوق بشر و ادامه روند اصلاحات است.

وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای بر حمایت از حقوق بشر در این کشور تاکید کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه قزاقستان بیانیه‌ای را در مورد اعتراضات چند روز اخیر در این کشور منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: در تاریخ 5 ژانویه 2022 با فرامین «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام شد.

در ابتدا، تظاهرات در منطقه مانغیستائو آغاز شد که ساکنان آن خواستار کاهش قیمت خرده فروشی گاز مایع شدند. در پاسخ به این امر، با دستور رئیس جمهور، دولت فورا اقداماتی را برای کاهش آنها انجام و افزایش قیمت محصولات غذایی، سوخت و خدمات شهری را که از نظر اجتماعی مهم هستند، متوقف کرد. تمامی کسانی که در روزهای ابتدایی اعتراضات بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

با این حال، اعتراضات در سایر شهرهای بزرگ به شورش و حمله به نهادهای دولتی تبدیل شد.

علاوه بر این، در آلماتی حمله به تاسیسات اداری و نظامی و تصرف فروشگاه و نگهداری هواپیماهای مسافربری و باری خارجی رخ داد که گواه بر آمادگی و هماهنگی بالای اقدامات مهاجمان است. تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که قزاقستان با تهاجم مسلحانه گروه‌های تروریستی که در خارج از کشور آموزش دیده‌اند، مواجه شده است.

در رابطه با تشدید شدید اوضاع، رئیس جمهور ریاست شورای امنیت قزاقستان را بر عهده گرفت و از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک نظامی برای انجام عملیات ضد تروریستی کرد.

وضعیت فوق العاده اعلام شده شامل مجموعه‌ای از اقدامات با هدف حفظ امنیت عمومی و حاکمیت قانون است. سازمان‌های مجری قانون و نیروهای مسلح جمهوری قزاقستان مجاز به سرکوب هرگونه اقدام غیرقانونی هستند.

در عین حال، دولت به تضمین حقوق و منافع همه نمایندگان مردم چند قومیتی و مذهبی قزاقستان و همچنین امنیت اتباع خارجی در کشور از جمله نمایندگی‌های دیپلماتیک و خبرنگاران ادامه خواهد داد. از سرمایه گذاری‌های خارجی و کسب و کار شرکت‌های خارجی حمایت می‌شود.

ریاست جمهوری قزاقستان متعهد به رعایت تعهدات بین المللی در زمینه حقوق بشر و ادامه روند اصلاحات در چارچوب کانسپسیون «دولت شنوا» که توسط «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور در حال اجرا است.

وزارت امور خارجه قزاقستان با شرکای بین المللی خود در مورد کلیه مسائل جاری همکاری‌ و روابط دوجانبه و چندجانبه تماس‌های مداوم دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول