اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نماینده مجلس: آب و خام‌فروشی از چالش‌های خراسان جنوبی است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از آب به عنوان بزرگترین چالش استان خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: خام‌فروشی محصولات کشاورزی از دیگر مشکلات مهم استان است که باید توسعه فرآوری محصولات با جدیت بیشتری دنبال شود.

نماینده مجلس: آب و خام‌فروشی از چالش‌های خراسان جنوبی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما آورده بخش کشاورزی تناسبی با مصرف آب در این بخش ندارد.

وی گفت: بهره‌وری آب و توجه به این مقوله با تلاش و پیگیری جدی‌تر یکی از مهمترین مسائلی است که باید در استان دنبال شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس قدم‌های خوبی در حال برنامه‌ریزی است و طرح حمایت و تقویت امنیت غذایی در دست اقدام است و باید کمک و حمایت کنید تا طرح غنی شود.

وی گفت: باید به این طرح کمک کنید تا به مباحث استان کمک شود، مشکلات زیادی در بخش کشاورزی استان مانند خام‌فروشی وجود دارد که شایسته استان نیست.

نخعی تاکید کرد: صنعت فرآوری بخش کشاورزی باید رونق بگیرد و در این صورت مشکلاتی مانند فروش نرفتن زرشک را نخواهیم داشت و با چالش مواجه نخواهیم شد.

وی افزود: چند سال اخیر یکی از سخت‌ترین دوران مدیریت نه فقط در جهاد کشاورزی که در همه عرصه‌های کشور بود و از انتهای سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ با افت شدید ارزش پول ملی مواجه شدیم، تحریم‌های بسیار زیاد و گسترده که بخش زیادی از آن حوزه کشاورزی را هدف‌گذاری کرده بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع کار را بسیار سخت می‌کرد به خصوص اینکه در سیستمی فعالیت می‌کنید که یارانه‌‎های زیادی توزیع می‌شود و اختلاف قیمت واقعی و آنچه طبق مصوبه است باید در اختیار مردم قرار بگیرد که مشکلات و چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند.

وی افزود: خشکسالی مزید بر علت شد، همچنین کرونا تقاضای برخی محصولات استراتژیک استان را به شدت کاهش داد و همچنان گریبانگیر مردم است.

نخعی ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه جهاد کشاورزی استان در چند سال گذشته گفت: خراسان جنوبی از گذشته به واسطه داشتن محصولات استراتژیک از جمله عناب، زرشک و زعفران در بخش کشاورزی و در بخش دامی مانند شتر، بسیار تعیین‌کننده است.

وی اضافه کرد: اشتغال درصد بسیار زیادی از مردم استان با این بخش مرتبط است و می‌‎طلبد نگاه ویژه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با چالش‌های بسیار زیادی در بخش کشاورزی ‌مواجه‌ایم و خشکسالی امان مردم را بریده است، به‌خصوص دامدار، کشاورز و عشایر با مشکلات بسیار جدی مواجه هستند.

وی افزود: با وجود تلاش‌هایی که انجام شده یا می‌شود نتوانسته‌ایم عشایر، دامدار یا کشاورز را درست حمایت کنیم، با خشکسالی بخش زیادی از مراتع از دست رفت اما حمایت‌های ما در سطح کشور تناسبی با مشکلات ایجاد شده ندارد.

نخعی گفت: متاسفانه همچنان گرفتار خیلی از بروکراسی‌ها خواستیم کار را در شرایط بحران به‌صورت طبیعی دنبال کنیم لذا در بخش دولتی باید حمایت‌ها جدی‌تر و بیشتر باشد.

وی افزود: باید از این نگاه بخشی و از بروکراسی‌های معمول بیرون بیایم، جهاد کشاورزی نیز مجموعه‌ای از بخش‌های مختلف است که باید هم‌نوایی و هم‌صدایی‌ها در این مجموعه وجود داشته باشد.

رضایت‌مندی مردم اولویت و سرلوحه کار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: باید در کنار برنامه‌های جهاد کشاورزی با هم عهد و پیمان ببندیم که رضایت‌مندی مردم اولویت و سرلوحه کار ما باشد و این خطر قرمز ما خواهد بود.

مهدی جعفری افزود: در سالی که مزین به "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" است و در راستای شعار «همه با هم جهاد کشاورزی، با تفکر انقلابی و جهادی» دست یاری به سوی تک تک شما دراز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شانی برای ما جز خدمت کردن به مردم نیست اظهار داشت: بیاید در راستای دستورات وزیر جهاد کشاورزی و استاندار اقدام کرده و اصول رضایتمندی مردم اولویت کار ما باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تفسیر قانون به نفع مردم از دیگر اولویت‌ها است و استدعا دارم کمک کنید قانون را به نفع مردم تسهیل کنیم و شجاعانه در این مسیر بایستیم چون استان ما ظرفیت اینکه مُر قانون را اجرا کنیم ندارد.

وی عنوان کرد: میز خدمت جهاد کشاورزی در روز شهادت سردار سلیمانی برای بررسی و مشکلات این حوزه در شهرستان‌ها برپا خواهد شد.

رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: تشدید خشکسالی‌ها و از طرفی شیوع ویروس کرونا در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی را در بخش کشاورزی ایجاد کرد.

غلامرضا قوسی افزود: گرانی و کمبود نهاده‌های دامی، کمبود ارز و سایر موارد نیز چالش‌های برای جامعه هدف کشاورزی ایجاد کرد اما با همه این شرایط اجازه ندادیم کارها روی زمین بماند.

وی بیان کرد: یکی از هدف‌گذاری استان که با اولویت دنبال شد، توسعه ۳۴ هزار هکتار آبیاری تحت فشار بود که در سال‌های اخیر رتبه‌های یکم تا چهارم کشور متعلق به خراسان جنوبی بوده است.

رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی احیا و مرمت قنوات را از دیگر اولویت‌های استان ذکر کرد و گفت: امسال اعتبار قنوات استان چهار برابر افزایش یافته و یکی از مواردی که در سفر رییس جمهور با جدیت پیگیری شد مرمت قنوات بود.

وی با اشاره به اجرای تفاهم‌نامه نهضت گلخانه‌ در استان گفت: در گذشته ۱۸۰ هکتار سطح گلخانه در استان داشتیم که با این تفاهم‌نامه ۷۰۰ هکتار طرح جدید نیز افزوده خواهد شد.

قوسی افزود: تاکنون حدود ۱۲۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که مجموع تفاهم‌نامه ایجاد پنج هزار فرصت شغلی و بهره‌وری ۱۲ درصدی در نظر گرفته شده است.

در این مراسم "مهدی جعفری" از جوانان بومی، دارای تحصیلات عالی و فعال در بخش کشاورزی به عنوان رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی معرفی و از خدمات چهار ساله "غلامرضا قوسی" رییس سابق این سازمان تجلیل و قدردانی شد.

رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی دارای تحصیلات مرتبط با کشاورزی و ۱۶ سال سابقه مدیریتی در این بخش است.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول