اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه رسماً از معاهده آسمان‌های باز خارج شد

وزارت امور خارجه روسیه یک سال پس از خروج آمریکا از معاهده آسمان‌های باز، به‌طور رسمی اعلام کرد کشورش از این معاهده خارج شده است.

روسیه رسماً از معاهده آسمان‌های باز خارج شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک سال پس از خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز»، دولت روسیه نیز روز شنبه به طور رسمی از آن خارج شد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد این کشور پس از یک سال اعلام قصد خروج از این معاهده، رسماً از آن خارج شده است.

کاخ کرملین پیش‌تر گفته بود تصمیم آمریکا برای خروج از این معاهده در سال گذشته میلادی موجب برهم خوردن توازن منافع کشورهای عضو شده و مسکو را بر آن داشته که از آن خارج شود.

پیمان آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند.  این معاهده بین ۳۴ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد. جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفت، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

با این حال دولت «دونالد ترامپ» که آمریکا را از چندین معاهده و توافق بین‌المللی و چند جانبه از جمله توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، درباره معاهده آسمان‌های باز نیز ادعای واهی نقض آن از سوی روسیه را دستاویز قرار داد.

خرداد امسال دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، روسیه را از تصمیم خود برای نپیوستن مجدد به این معاهده کلیدی میان روسیه و ناتو مطلع کرد. این در حالی بود که چنین مواضعی با انتقادهای گذشته بایدن از ترامپ بابت خروج از پیمان آسمان‌های باز مغایرت دارد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه بابت این تصمیم آمریکا ابراز تأسف کرد و گفت، واشنگتن در سهم داشتن از امنیت اروپا ناموفق ماند.

این مقام روس ادعاهای آمریکا در این‌باره که روسیه به‌ نحوی این معاهده را نقض کرده است محکوم کرد و آن‌ها را بی‌اساس دانست.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول