اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه آذرماه از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود

وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کردکه شش ماه پس از این ابلاغیه، از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود.

روسیه آذرماه از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه روز جمعه به تمامی کشورهای عضو ابلاغ کرد که شش ماه پس از این ابلاغیه از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود که این بدان معناست که این موضوع روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ۱۴۰۰) اتفاق خواهد افتاد.

روسیه همچنین از کشورهای عضو این پیمان خواست تا کنفرانسی را در سریعترین زمان ممکن برگزار کرده تا پیامدهای خروج از توافق را بررسی کنند. علاوه بر آن، مسکو تاکید کرد که آمریکا مسئول فروپاشی پیمان آسمان‌های باز است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «این انتظار که برتری فنی غرب این امکان را فراهم می‌کند که روسیه دور زده یا اینکه به حاشیه رانده شود، توجیه پذیر نیست».

دولت «دونالد ترامپ» در تاریخ  ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای از خروج رسمی آمریکا از پیمان آسمان‌های باز خبر داد، اما روسیه اعلام کرد که در این پیمان که ۳۴ کشور عضو آن هستند، باقی می‌ماند. با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز قبل گزارش داد که دولت آمریکا، روسیه را از تصمیم خود برای نپیوستن به این معاهده کلیدی میان روسیه و ناتو مطلع کرده است.

معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند.  این معاهده بین ۳۴ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد.

جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خوانده و گفته بود، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول