اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

استقبال روسیه از تصویب طرح امنیت اجتماعی ازبکستان

همزمان با سرعت تحولات و برخی درگیری‌ها در افغانستان، رئیس جمهور ازبکستان با هدف تامین امنیت در این کشور «طرح امنیت اجتماعی» را تصویب کرد.

استقبال روسیه از تصویب طرح امنیت اجتماعی ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان فرمانی را در مورد تصویب و اجرای «طرح امنیت اجتماعی ازبکستان» شامل استراتژی توسعه سیستم تامین امنیت اجتماعی برای سال‌های 2022 و 2025 میلادی و «نقشه راه» آن را امضا کرد.

بر اساس این سند، وظیفه حفاظت از نظم اجتماعی در زمان اجرای مراسم‌های جمعی و همچنین در اماکن اجتماعی در سراسر کشور بر عهده گارد ملی گذاشته شد.

تاسیس سازمان جدید (بخش امنیت اجتماعی) در ساختار وزارت کشور از اهمیت زیاد برخوردار است. حفاظت از نظم جمعی، مدیریت نیروها و سازمان‌های وزارت کشور، هماهنگی فعالیت واحدهای نظم جمعی، تامین امنیت ترافیک جاده‌ای و اجرای مجازات قانونی از جمله وظایف آن است.    

در این فرمان همچنین حفاظت از محبوسان و بازداشت شدگان با بهره برداری از دستبندهای الکترونیک را اجرایی می‌کند.

سرتیپ «الکساندر میخائیل اف» عضو شورای سیاست خارجی و دفاعی، سازمان امنیت فدرال، رئیس سابق اداره اطلاع رسانی دولتی روسیه در گفت و گو با «نیواینفورم» با اشاره به نوآوری ازبکستان گفت: با تصویب این طرح، می‌توان گفت که بین گارد روسیه و گارد ملی در ازبکستان مشابهت وجود دارد.

وی ادامه داد: گارد محلی واحدی است که باید نظم جمعی را تامین کند و برخی وظایف مانند حمایت فیزیکی به موقع در انجام عملیات‌های مختلف را انجام دهد که این نظریه، وظیفه گارد محلی در حفظ نظم جمعی را قانونی کرده است.   

این کارشناس گفت: نکته دیگر این طرح، رهایی کلانترها از کارهای اضافی است. پس از اجرایی شدن این فرمان، بکارگیری کلانترها در مراسم های غیرمربوط به وظایف آنان ممنوع می‌شود.

میخائیل اف عنوان کرد: در بیشتر موارد وظایف غیرمستقیم بر عهده کلانترها و مربیان گذاشته می‌شود. در نتیجه آنها برای انجام وظایف خود فرصت ندارند. این اقدام، کارآیی سازمان‌ها را افزایش می‌دهد.

وی یادآوری کرد: تصویب این طرح جدید در ازبکستان با ضرورت افزایش اقدامات امنیت ناشی از وخامت درگیری‌های داخلی افغانستان ارتباط دارد. خطر ورود سازمان‌های تروریستی و افراطی به قلمرو کشورهای آسیای مرکزی همچنان وجود دارد. این مسئله برای روسیه نیز مبرم است. «مسکو» علاقمند به هماهنگی اقدامات با کشور ازبکستان مبنی بر افزایش سطح امنیت در منطقه است.

این مقام نظامی تاکید کرد: ما آماده هرگونه همکاری در تامین امنیت در فضای پساشوروی هستیم. ما باید از مرزهای خود دفاع کنیم. بدین دلیل علاقمندیم علاوه بر ازبکستان، همچنین با قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان چنین اقدام سیستماتیکی انجام دهیم. این  برای ما کمربند امنیت است.  

به عقیده «میخائیل اف»، همکاری‌های متقابل در تامین امنیت منطقه‌ای امروز با ازبکستان به صورت دوجانبه از طریق روابط بین اداراتی حل و فصل می‌شود.

وی ادامه داد: موارد زیادی بستگی به ازبکستان دارد. آیا این جمهوری می‌تواند نظم در داخل کشور را تامین کند و چه تصمیماتی در ابعاد سیاست خارجی اتخاذ خواهد شد؟

گفتنی است، صدور فرمان رئیس جمهور ازبکستان در مورد « تصویب و اجرای نظریه امنیت اجتماعی ازبکستان» شامل استراتژی توسعه سیستم تامین امنیت اجتماعی برای سال های 2022 و 2025 میلادی و «نقشه راه» آن است. طبق فرمان یادشده وظیفه حفاظت از نظم اجتماعی در زمان مراسم‌های جمعی و همچنین در اماکن اجتماعی در سراسر کشور از این به بعد بر عهده گارد ملی گذاشته  شد. گارد ملی قبلا هم وظیفه حفظ آسایش مردم در خیابان‌ها، پارک‌ها، نشست‌ها و جشن‌ها را انجام می‌داد. گارد ملی پس از صدور این فرمان نیز تقریبا به کار قبلی خود ادامه می‌دهد. در مقابل کارمندان وزارت کشور، کلانترها وظایف مستقیم خود را انجام می‌دهند و با کارهای اضافی مشغول نمی‌شوند.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول