اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تشریح علت‌العلل خروج نخبگان از کشور/ سخت‌ترین برنامه‌ریزی سرپرست دانشگاه شریف

سرپرست دانشگاه شریف گفت: باید فضا را به نحوی جهت دهیم که دانشجویان، نخبگان و جوانان سعادت در خروج از کشور را باور نکنند، در این صورت اساتیدی که جوانان را به ترک کشور تشویق می‌کنند، راه به جایی نمی‌برند.

تشریح علت‌العلل خروج نخبگان از کشور/ سخت‌ترین برنامه‌ریزی سرپرست دانشگاه شریف

رسول جلیلی سرپرست دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس  با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر خیانت اساتیدی که جوان نخبه را تشویق به ترک کشور می‌کنند، گفت: فرمایش مقام معظم رهبری حجت است و یقیناً برگرفته از گزارشاتی است که انجام شده و به استحضار ایشان رسیده است. بررسی‌ها و مشاهدات میدانی هم بیانات ایشان را در دانشگاه‌های کشور تأیید می‌کند ولی تعداد و درصد افرادی که چنین نگاهی دارند، کم است و در اقلیت هستند.

به گفته وی، این حرکت و نگرانی از خروج جوانان و نخبگان معلول یکسری علت‌ها است، علت‌هایی که منجر به این معلول می‌شوند، بخشی برگرفته از تبلیغاتی است که انجام می‌شود. نگاه‌هایی است که به کشورمان دارند. در رسانه‌هایشان تبلیغ می‌کنند،‌ مصادیقی را از واقعیت اجتماعی ما به هر دلیلی بیان می‌کنند در حالی که گاهی این مصادیق قابل وصل کردن نیستند و آنها با روش‌های رسانه‌ای و محتواسازی آنها را وصل می‌کنند و حس ناامیدی به کشور را در جوانان، دانشگاهیان و نخبگان ما زنده و ترویج می‌کنند.

* باید بذر امید را در دل جوانان و نخبگان کشور بکاریم

سرپرست دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد که اگر بتوانیم علت‌العلل این معلول که ایجاد امید، باور به توان داخلی و باور به مؤثر بودن و کار مهم در کشور کردن را برای جوانان نخبه را فراهم  کنیم، به نحوی که آنها حس کنند که از استعداد، توان و درس‌هایی که خوانده‌اند، می‌شود در وضع نیاز موجود و ایجاد رفتارهای نوظهور به نام کشور استفاده کنند، تلاش این تعداد کم راه به جایی نمی‌برد. ما باید تلاش کنیم بذر امید را بکاریم و مقدمات آن را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از این اقدامات و ایجاد بذر امید در دل جوانان و نخبگان کشور به خارج از دانشگاه‌ مربوط است و مدیران خارج از دانشگاه باید به آن توجه کنند. وقتی امکان فروش خیلی خوب نفت را داشتیم، در کشور را به روی تمام کالاها باز کردیم و عملاً برای کارگران، مهندسان و فناوران خارجی زمینه بروز و ظهور فکرشان را فراهم کردیم. هر چیزی را که از خارج وارد کردیم سبب شدیم کارخانه‌هایمان بسته شود، حس نیاز به نوآوری و فناوری در ما کشته شد. نیازهای ما مثل بقیه جوامع توسط دیگران ارزیابی و تبدیل به فناوری و محصول و با ارزی که از کشور خارج می‌شود به ما می‌رسد. شاید در مرحله اول حس بدی نداشته باشیم، چرا که سوار ماشین بهتری شدیم و در خانه‌هایمان تجهیزات بهتری داشتیم، اما مقطعی است و مدیران باید فکری برای این نگاه زودگذر کنند تا مشکلات دراز مدت ایجاد نکند. از جمله این مشکلات کمی امید در کشور و کم توجهی به صنعت بود. جوانان به صنعت کشور توجه نکردند، جوانان نخبه در  جذب سهم‌شان از این ثروت ملی کم یا حذف شدند.

جلیلی ادامه داد: اگر مسائل حل شود بر علت‌العلل این موارد فائق می‌آییم. معدود کسانی هم که با نیات غیر از خیر و خیر با دانشجو حرف می‌زنند جا می‌مانند.

وی با تاکید بر اینکه شناخت اساتیدی که دانشجویان را به خروج از کشور دعوت می‌کنند، کار سختی است، گفت: یک استاد وقتی خودش در داخل کشور زندگی می‌کند و تلاش می‌کند تا نیرویی تربیت کند، حضورش قابل تقدیر است، نمی‌شود گفت تو خودت در کشور هستی چرا چنین حرکتی انجام می‌دهی؟ جوانان نیز امید را در استادها می‌خواهند و برخورد با این استادان مسأله نیست. مواردی هم که گزارش می‌شود اساتید توصیه می‌کنند، اکثرا نفوذی دشمن نیستند بلکه به نیت خیرخواهانه دارند کاری انجام می‌دهند. باید فضا را از علت‌العلل به نحوی جهت دهیم که مخاطب آن که جوان نخبه ماست، خودش سعادت در خروج از کشور را باور نکند. البته باید تلاش کنیم مشکلات استادان را حل کنیم. بذر امید در دل جوانان ما باید ایجاد شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: این موضوع را سخت‌ترین برنامه‌ریزی برای خودم می‌دانم و دست نیازم را به سوی همه مدیران کشور دراز می‌کنم که نرخ این پدیده را کم کنیم ، روزی خوشحال می‌شوم که این نرخ را به صفر برسانیم، درهای کشور برای رفت و آمد نخبگان و متفکران باز باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول