اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

مردم محلی پای کار آمدند/ خیز بلند میراث فرهنگی قشم

در چند سال اخیر و با انجام همکاری بین با مردم و جامعه محلی در روستاهای دور و نزدیک شهرستان قشم، شاهد تغییراتی در ثبت، نگهداری و توسعه ابنیه تاریخی، طبیعی و ملی بوده ایم که نویدهای خوشی را برای آینده جزیره تجسم می دارد.

مردم محلی پای کار آمدند/ خیز بلند میراث فرهنگی قشم

به گزارش خبرنگار فارس از قشم، موقعیت جزیره قشم به عنوان جزیره ای با آثار طبیعی بکر، موقعیت زمین شناختی منحصر بفرد، آثار تاریخی مختلف و همچنین پیشینه فرهنگی، موجب شده توجه بسیاری از جهانگردان، علاقمندان به طبیعت و میراث فرهنگی به جزیره قشم و جزایر آن جلب شود و در این آوردگاه مردم به عنوان ستون و پایه اصلی حفاظت از این آثار و تاییدیه ای زنده بر اصالت آن، دست به کار شوند تا با حمایت مسئولان، بتوان این میراث ارزنده را زنده نگه داشت و روز به روز به غنای آن افزود.

رییس شورای اسلامی شهر لافت درخصوص اقدامات این نهاد برای حفظ میراث فرهنگی گفت: با اینکه شورای شهر لافت، بخشی نوپاست؛ اما از زمان تحویل آن توانسته ایم با ارتباط خوبی که با مسئولین میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم برقرار کنیم، اقدامات گوناگونی را انجام دهیم که از ان جمله می توان به تعمیر و بهسازی برج های نوری به ارزش 3 میلیارد ریال اشاره کرد.

چاه های تِلا، طلا می شود!

«سیداحمد پوازی» بیان کرد: در 20 سال گذشته برای لایروبی چاه های «تلا» اقدامی انجام نشد که امسال و با کمک جامعه محلی و دریافت مجوز از سوی سازمان منطقه آزاد قشم برای لایروبی این محل، هم اکنون آخرین مراحل با کمک تمامی اقشار جامعه در حال انجام است.

امام جمعه لافت با بیان اینکه چاه های مردمی در کنار همیاری مسئولان می تواند، موجب رشد روستاها و بخش‌های مختلف شود، افزود: برای لایروبی چاه‌های تلا تاکنون 250 میلیون ریال کمک نقدی شده که این ها بجز کمک نیروهای انسانی و سایر اقلام است.

مرمت بادگیرهای لافت، رویایی بر باد رفته!

وی همچنین از تکمیل نشدن بادگیرهای قشم به دلیل توقف کارهای پیمانکار انتقاد کرد و افزود: این پروژه با همت میراث فرهنگی استان در حال انجام بود که متاسفانه به حال خود رها شده است.

دهیار روستای چاهوشرقی نیز در تشریح آخرین اقدامات گفت: چندین سال پیش مرمت 11 بادگیر این روستا انجام شد که در صورت تداوم، می تواند سهم قابل توجهی از توریسم و گردشگران و علاقمندان به بازدید از جاذبه‌های تاریخی را به سمت خود جلب کند.

محمد پوزیده بیان کرد: هم اکنون برخی بادگیرها در حال ریزش است که در صورت اقدام بموقع و عاجل می توان از بروز خسارت جلوگیری و نسبت به ایجاد فرصت های گردشگری از آن برای روستا استفاده کرد.

تنگه چاهکوه، روی چشم گردشگران

وی آسفالته شدن مسیر دسترسی به تنگه چاهکوه و ثبت این اثر در فهرست ژئو سایت‌های یونسکو را از دستاوردهای بزرگ چند دهه اخیر در حوزه میراث برشمرد و افزود: با ثبت این اثر و ایجاد مسیر دسترسی ایمن، بسیاری از طبیعت دوستان مشتاقانه و از سراسر کشور و جهان از این جاذبه طبیعی دیدن می کنند که این مهم، توانسته اقتصاد جامعه محلی را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

پوزیده صرف اعتبار 13 میلیارد ریالی برای آسفالت این مسیر را گامی بزرگ در راستای اعتلای فرهنگی جزیره ذکر و اضافه کرد: در صورت برق رسانی به ساختمان چاهکوه و جداسازی اعتبار آن از دو پروژه روستاهای همجوار، می‌توان به سرعت بخشیدن اجرای آن امید بست.

وی همچنین از ایجاد آب انبار با ظرفیت 400 متر مکعب با شیوه سنتی در نزدیکی چاه تنگو خبر داد و افزود: در صورت همیاری مسئولین میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم، آب انبار بین دوراهی دیرستان نیز احیا خواهد شد.

درصدد جبران کمبودها هستیم

مدیرکل میراث فرنگی، صنایع دستی وگردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اقدامات دو سال گذشته با سرعت بیشتری نسبت به سالیان قبل از آن شتاب گرفته و می توان گفت با کمک جامعه محلی می توانیم با سرعت جبران مافات کنیم.

علیرضا امری کاظمی بیان کرد: با توجه به توان و ظرفیت بالقوه قشم، هر اقدام که در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی  گردشگری انجام دهیم باز هم کم است؛ اما به نظر می رسد برخی اظهار نظرها از روی ناآگاهی است و مردم قشم و ساکنین هر بخش و روستا، خود بهتر از روند اقدامات انجام شده اطلاع دارند.

وی با بیان اینکه 50 اثر ثبت ملی شده در قشم وجود دارد، افزود: تنها در سال گذشته 9 اثر ملی به ثبت رسید که از آن جمله می‌توان به ژئو سایت‌های دره تندیس‌ها، ساحل کارگه، تنگه مکینه(دره شور)، ژئولینک، گنبد نمکدان، دیوار قاضی، نخ کنار(سرنخ)، تنگه محمدعالی و تنگه چاکاویر اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از تعیین و ثبت ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه و حریم در سال 99 گفت و اضافه کرد که آثار طبیعی ملی چون «بوخو»، «خلیج دیرستان» «جزایر ناز» و «دره ستاره ها» تعیین حریم شدند.

وی همچنین با بیان اینکه امسال ژئو سایت‌های باسعیدو، بام قشم، جزیرتو، دوکلان، کوه کالینگی، کریون، کورکوراکوه و بصیرا در شرف ثبت هستند.

امری کاظمی با انتقاد از بی توجهی مسئولان و متولیان میراث فرهنگی به آثار ملی و طبیعی در قشم، افزود: جزیره قشم به عنوان یک معدن بکر و دست نخورده با فرهنگ و غنای بالا ظرفیت فراوانی برای کار دارد و باید پیش از آنکه این آثار مورد هجمه وارد شود برای آن اقدامی انجام داد.

وی با بیان اینکه پارسال 7 و نیم ملیارد ریال اعتبار برای حوزه میراث فرهنگی قشم در نظر گرفته شده بود، افزود: امسال با افزایش اعتبار به 45 میلیارد ریال، شاهد افزایش 6 برابری بودجه میراث فرهنگی هستیم که در صورت تخصیص، بسیاری از نقصان‌ها و کم کاری‌های سالیان گذشته را برطرف خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: دوری از مرکز کشور و همچنین عدم اتصال به مرکز استان باعث شده توجه کمتری به این میراث شود و بسیاری از آثار در معرض خطر قرار بگیرند.

در پایان باید گفت، به نظر می رسد در این سال ها به حوزه میراث فرهنگی و طبیعت گردی به عنوان بخشی هزینه‌زا یا گامی سخت و بزرگ نگاه شده که همین عامل، مانع از رشد و توسعه این بخش های در کنار رشد توریسم به سبک بازارگردی شده است. در چند سال اخیر با ثبت ژئوپارک قشم در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها و یونسکو، عملا راه برای توسعه این بخش ها مهیا شده و امید است میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم، با ایجاد توسعه متوازن بین بخش های مختلف این حوزه از جمله مرمت آثار تاریخی، ثبت آثار ملی، تاریخی، طبیعی و حفاظت و حراست از آنان، قشم را به جزیره برای میراث دوستان فرهنگ و علم بدل کند.

گزارش از نصیر عالیخانی

انتهای پیام/88050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول