اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شریک های جنسی متعدد؛ مهمترین عامل سرطان دهانه رحم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان «سرویکس» یا دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

شریک های جنسی متعدد؛ مهمترین عامل سرطان دهانه رحم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی نظام پزشکی مشهد، دکتر مرجانه فرازستانیان گفت: سرطان «سرویکس» یا دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: عامل اصلی سرطان دهانه رحم  ویروس  «اچ‌پی‌وی» است و تماس جنسی راه اصلی انتقال این ویروس است، سایر روش‌ها اثبات نشده اما مطرح شده است.

وی با اشاره به راه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم گفت: این سرطان با  انجام «پاپ اسمیر» و تست  ویروس «اچ‌پی‌وی» قابل تشخیص  است.

فرازستانیان بیان کرد: در حال حاضر سرطان دهانه رحم در کشورهای پیشرفته با پوشش فراگیر واکسیناسیون، تا حد زیادی کنترل شده و اما در کشور ما بسیاری از خانم‌های جوان به این بیماری مبتلا هستند و مهمترین فاکتور خطر ابتلا به آن داشتن شریک جنسی متعدد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بهترین سن واکسیناسیون سنین قبل از شروع فعالیت جنسی است اما واکسیناسیون این بیماری از سن ۹ تا ۲۶ سال انجام  می‌شود و در برخی از کشورها تا سنین ۴۵ سالگی نیز این واکسن تزریق می‌شود.

وی مهمترین سرطان‌های زنان را شامل رحم، دهانه رحم، پستان و تخمدان عنوان کرد و افزود: سرطان‌های رحم و تخمدان غربالگری ندارند.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول