اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

راهکار مسؤولان برای مدیریت مصرف آب در سمنان چیست؟

استان سمنان از کم‌آبی شدید رنج می‌برد و با این وجود باید دید که مسؤولان چه برنامه‌ها و راهکارهایی برای مدیریت بهینه آب و جلوگیری از هدررفت آن در استان دارند.

راهکار مسؤولان برای مدیریت مصرف آب در سمنان چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سال‌هاست که استان سمنان از مشکل کم‌آبی شدید رنج می‌برد و طرح‌های آبی مختلفی برای رفع این چالش در نظر گرفته شده است.

اما در کنار اجرای طرح‌های مختلف آبی که لازم است، حتماً موردتوجه ویژه مسؤولان باشد، باید دید که مسؤولان چه برنامه‌ها و راهکارهایی برای مدیریت بهینه آب موجود و جلوگیری از هدررفت آن در استان سمنان دارند و چه تدابیری در این زمینه اندیشیده‌اند.

تشکیل کارگروه ویژه امور آب در سمنان

استاندار سمنان گفت: کارگروه ویژه‌ای به‌منظور بررسی و پیگیری امور مرتبط با آب، با حضور مدیران مرتبط تشکیل می‌شود.

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان اظهار کرد: مدیران حوزه آب، به‌صورت هفتگی جلساتی را با شخص بنده در خصوص بررسی و پیگیری مسائل مرتبط با آب و دستیابی به راهکار و رویکردهای جدید خواهند داشت.

وی افزود: بحث پیگیری از مرکز و وزارتخانه برای جذب اعتبارات ملی در راستای تأمین آب و اجرای طرح‌های حوزه آبرسانی و مدیریت بهینه مصرف، در دستور کار مدیران حوزه آب استان باشد.

هاشمی تأکید کرد: مدیران به بحث گفت‌وگوی صادقانه با مردم و پاسخگویی به مطالبات مردمی به‌صورت جدی و میدانی پای کار بوده و در صدا و سیما و برنامه‌های پاسخگویی حضور یافته و پاسخگوی مطبوعات و اصحاب رسانه باشند.

وی بیان کرد: اصحاب رسانه برای اقناع‌سازی مردم در خصوص کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی، برداشت نکردن از چاه‌های غیرمجاز و رعایت مصرف مجاز از چاه‌های با کنتور هوشمند، می‌توانند نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه باید به بحث صرفه‌جویی و مدیریت مصرف بهینه آب به‌صورت جدی توجه داشت، تصریح کرد: شهرداری‌ها نسبت به جداسازی آب آشامیدنی از غیر آشامیدنی در زمینه نگهداری فضای سبز شهری، طی جدول زمان‌بندی مشخص اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح شبکه آبرسانی در شهرها و روستاها در موارد و مکان‌هایی که نیاز به تعمیر و اصلاح دارد، به‌منظور جلوگیری از هدررفت آب باید توسط شرکت آب و فاضلاب استان انجام شود.

استاندار سمنان با تأکید بر این مهم که توجه به طرح پساب و استفاده از فاضلاب از موارد دارای اهمیت استان است، گفت: برنامه‌های موجود در حوزه پساب و استفاده از فاضلاب به‌منظور توسعه صنعت در استان امری بسیار ضروری است که شهرداران شهرهای استان باید به این مهم توجه کنند.

صرفه‌جویی ۱۷۱ میلیون مترمکعبی آب کشاورزی سمنان تا ۱۴۰۵

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۵، در بخش کشاورزی استان باید ۱۷۱ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب صورت گیرد.

وی افزود: تهیه و نصب کنتور هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها، انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، ازجمله اقدامات آب منطقه‌ای در بحث کاهش برداشت از آبخوان استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان بیان کرد: ۱۶ گروه گشت و بازرسی برای حفاظت از منابع آب در استان مشغول فعالیت هستند.

حیدریان تصریح کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی باقیمانده کشاورزی باید تا پایان سال جاری برای اجرایی شدن برنامه مدیریت حفاظت از آب و خاک استان، زیر پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه آب آشامیدنی استان سمنان نیز طبق هدف، تا انتهای سال ۱۴۰۵ باید ۳۶۰ هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان خاطرنشان کرد: طرح ارتقای کیفی منابع آبی استان نیز طی برنامه‌های مختلف همواره در دستور کار قرار دارد.

۷۵ درصد شبکه فاضلاب سمنان اجرایی شد

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان نیز اظهار کرد: جلوگیری از آلودگی منابع آبی، رونق صنعت، زیباشناختی، افزایش سطح بهداشت و اهمیت اقتصادی و سایر موارد، ازجمله ضرورت‌های اهداف مدیریت پساب است.

وی افزود: برای شبکه و خطوط خط انتقال فاضلاب شهر سمنان، ۱۲۰ کیلومتر شبکه اصلی و ۱۹۰ کیلومتر شبکه فرعی پیش‌بینی شد که تاکنون ۲۳۰ کیلومتر آن انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با بیان اینکه بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای این مهم در نظر گرفته شد، گفت: ۷۵ درصد شبکه فاضلاب شهر سمنان اجرایی شده است.

طاهری با بیان اینکه یک تصفیه‌خانه با مدل ۱۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای سمنان اجرا شده است، افزود: برای ۴۱ هزار فقره انشعاب شهر سمنان بالغ‌بر ۵۰ درصد انشعابات، انشعاب فاضلاب نصب شده است.

وی عنوان کرد: در شهرهای سمنان، دامغان،‌ مهدی‌شهر و گرمسار بیشترین جداسازی آب خام برای استفاده در مصارف مدیریت فضای سبز شهرداری‌ها صورت گرفته و در سایر شهرها نیز طرح‌ها در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان خاطرنشان کرد: مباحث مرتبط با ارتقای تصفیه‌خانه شهر سمنان در راستای استفاده از پسآب و فاضلاب برای صنعت، در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول