اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مسؤولان چه تدابیری برای رفع چالش کم‌آبی سمنان دارند؟

سال‌هاست که استان سمنان با چالش کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و باید دید مسؤولان چه تدابیری برای رفع چالش کم‌آبی این استان دارند؟

مسؤولان چه تدابیری برای رفع چالش کم‌آبی سمنان دارند؟

ه گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سال‌هاست که استان پهناور سمنان با چالش کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند که البته استفاده نادرست از منابع آبی به بروز و ظهور این چالش دامن می‌زند.

استفاده بهینه از آب در وضع کنونی که با پدیده و بحران کم‌آبی مواجه هستیم، بهترین راهکار است؛ به ویژه این مهم باید در بخش‌های کشاورزی و صنعت مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

البته در کنار مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف، باید دید که مسؤولان استان سمنان چه تدابیری برای رفع چالش کم‌آبی در این استان اندیشیده‌اند.

لزوم توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین در سمنان

استاندار سمنان گفت: کمبود شدید آب از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی استان سمنان است که باید توجه جدی به مدیریت بهینه مصرف آب در این زمینه صورت گیرد.

سیدمحمدرضا هاشمی اظهار کرد: دانشگاهیان، نخبگان و مدیران استان سمنان لازم است تا در زمینه مدیریت تولید، توزیع و مصرف آب ورود کرده و کمک کنند.

وی ادامه داد: در کنار طرح‌ها و اقدامات به‌منظور تأمین آب، نیاز است تا به‌صورت جدی در زمینه مصرف بهینه و صحیح آب نیز دقت شود و مدیریت صورت گیرد تا بتوانیم شاهد موفقیت در حوزه آب و رفع چالش‌ها و کمبودها باشیم.

استاندار سمنان افزود: توزیع آب جزو وظایف ذاتی آب و فاضلاب است که باید به‌خوبی انجام گیرد و در زمینه مصرف آب نیز از مردم تقاضا داریم تا مدیریت مصرف بهینه در دستور کار باشد.

هاشمی بیان کرد: ۸۹ درصد آب تولیدی استان سمنان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که نیاز است تا توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین، طی برنامه عملیاتی زمان‌بندی‌شده به‌منظور مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی، در دستور کار باشد.

استفاده از پساب فاضلاب برای صنایع

وی ادامه داد: استفاده از پساب فاضلاب، یکی از مؤلفه‌های مهم در زمینه آب تخصیصی صنعت در بسیاری از نقاط کشور است که باید در استان سمنان این مهم به‌صورت جدی مدنظر قرار گیرد و طرح‌های در دست اقدام تسریع یابند.

استاندار سمنان گفت: در کنار کارگروه سازگاری با کم‌آبی و شورای حفاظت از منابع آب استان، کارگروهی با حضور دانشگاهیان، نخبگان و مدیران مرتبط با حوزه آب به‌منظور رسیدگی به امورات مرتبط با تأمین آب، تشکیل و موارد به‌صورت ویژه پیگیری خواهد شد و خودم نیز در این جلسات حضور خواهم یافت.

رصد هفتگی پروژه‌های آبی در سمنان

هاشمی با تأکید بر اینکه پروژه‌ها، سدها و خط‌های انتقال آب در حوزه مدیریت مصرف آب در استان سمنان به‌صورت هفتگی رصد خواهد شد، تصریح کرد: اگر با مشکل فرسودگی شبکه انتقال آب و آبرسانی، با هدررفت آب مواجه هستیم باید به‌صورت جدی رسیدگی، برطرف و اصلاح شود.

وی همچنین خطاب به شهرداران استان سمنان گفت: شهرداری‌ها برنامه‌های خود را برای استفاده از آب غیر آشامیدنی به‌منظور نگهداری فضای سبز شهری، به‌سرعت تدوین و ارائه کنند.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد اعتبارات در حوزه وزارتخانه‌ها قرار دارد و تخصیص می‌یابد و مدیران استان باید به‌صورت ویژه و مستمر نسبت به پیگیری برای جذب اعتبارات ملی به‌منظور اجرا و تکمیل طرح‌های حوزه مدیریتی خود در استان، اقدام کنند.

هاشمی به سفرهای استانی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هفتمین سفر استانی ریاست جمهوری برگزار شده و این سفرها تداوم دارد، نیاز است تا مدیران استان همواره آمادگی لازم را برای این مهم داشته باشند و پروژه‌های عمرانی و اقتصادی را بررسی و برای پیگیری و مطرح کردن در سفر، جمع‌بندی کنند.

۹۳ درصد بارش‌های فلات مرکزی تبخیر می‌شود

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان نیز اظهار کرد: در زمینه بارش‌ها در سال آبی جاری با ۴۲ درصد کاهش روبه‌رو هستیم.

وی اضافه کرد: موضوع تغییر اقلیم وخشکسالی ادامه‌دار است و مدیریت بهره‌وری استفاده از آب باید موردتوجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: از ۱۲۰ میلی‌متر بارندگی در استان سمنان، ۱۰۷ میلی‌متر تبخیر می‌شود و به‌طورکلی می‌توان گفت در اقلیم فلات مرکزی ازجمله سمنان، ۹۳ درصد بارش‌ها تبخیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تصریح کرد: ۹۲ درصد آب موجود در ایران در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که نیاز است مدیریت و اصلاح در این حوزه صورت گیرد.

نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

حیدریان با بیان اینکه ۸۶ درصد چاه‌های آب استان سمنان در بخش کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: از یک‌هزار و ۱۸۲ میلیون مترمکعب مجموع آب زیرزمینی و سطحی، ۸۳ میلیون مترمکعب در بخش آشامیدنی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: از محل نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها، ۴۹ میلیون مترمکعب و از انسداد ۵۲۶ حلقه چاه غیرمجاز، ۱۹ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: میانگین پایین بارندگی و عدم پراکنش مناسب زمانی و مکانی، محدودیت‌های کمی و کیفی و سایر موارد، ازجمله چالش‌ها و محدودیت‌های استان در حوزه آبی است.

حیدریان خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و راهکارهای مختلفی در حوزه تأمین آب برای استان سمنان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول