اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شناسایی 160 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان اصفهان/ بهره‌برداری از جاده چادگان تا خرداد 1401

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: محور چادگان اولویت درجه یک ماست، چون حادثه در آن خیلی زیاد است و بر اساس زمانبندی ما باید خرداد ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد؛ برنامه بتن‌ریزی ما ۸۵ درصد پیشرفت کرده است و تقریبا در حال اتمام است و فکر می‌کنم طبق زمانبندی ما در خرداد ۱۴۰۱، 5و نیم کلیومتر باقی‌مانده نیز به بهره‌برداری کامل برسد.

شناسایی 160 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان اصفهان/ بهره‌برداری از جاده چادگان  تا خرداد 1401

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهزاد شاهسوندی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران  با اشاره به ویژگی‌های استان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان با ۹ استان همجوار است و نقطه تلاقی کریدور شمال و جنوب و کریدور شرق و غرب است؛ به همین دلیل تردد ماشین در استان زیاد است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: به همین دلیل یکی از اولویت‌های اصلی ما، تبدیل محورهای اصلی به بزرگراهی و بزرگراهی به آزادراهی است بنابراین اولویت اصلی سازمان، شناسایی و رفع نقاط حادثه خبر است؛ نقاط حادثه خیز با توجه به گزارشات پلیس راه حدود ۱۶۰ نقطه است که ۴۸ مورد آن اولویت ما محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از آن را انجام داده‌ایم؛ بنابراین دستور کار راه و شهرسازی، بزرگراه و آزادراه است.

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه پروژه‌های استان گفت: از جمله مشکلات این احداث‌ها، منابع مالی پروژه‌ها است، طبق برآوردها، هزینه ساخت یک کیلومتر بزرگراه با آسفالت، ۵ تا ۵ و نیم میلیارد تومان است.

شاهسوندی با اشاره به مراحل شناسایی، مطالعه و کار بر روی یک نقطه حادثه‌خیز اضافه کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه مطالعات، بحث زیست محیطی و پدافند غیر عامل است؛ وضعیت فعلی ما این است که فعلا ۲۵ قرارداد مشاوره داریم و طرح بعد از فرآیند مطالعه، به اداره راه و شهرسازی ارسال می‌شود و بعد از تایید کارشناسان ما، سراغ انتخاب پیمانکار می‌رویم و کار برای احداث راه شروع می‌شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان به آمار و ارقام مربو به احداث راه‌ها هم اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام در سطح استان به این قرار است که تا پایان سال ۹۹، طول آزادراه‌های سطح استان ۴۸۰ کیلومتر، بزرگراه‌ها ۲ هزار ۱۷۰ کیلومتر، راه‌های اصلی ۲ هزار ۲۴۵ و طول راه‌های فرعی هزار و ۴۵ کیلومتر بوده است.

وی ادامه داد: در کنار این هم یک سری راه‌های نساخته داریم؛ کل راه‌های استان اصفهان که نیاز به ارتقا دارند، در حدود هزار و ۷۶۷ کیلومتر است که باید برای آن‌ها راهسازی انجام شود.

شاهسوندی با اشاره به اولویت‌بندی راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز استان عنوان کرد: اولویت درجه یک ما آن راه‌هایی است که در زمان کوتاه‌تری باید به فکر ساخت آن باشیم و مجموع این راه‌ها حدود ۴۲۲ کیلومتر هستند؛ راه‌های در اولویت دوم ما حدود هزار و ۲۸ کیلومتر و اولویت درجه سه ما ۳۱۶ کیلومتر است؛ این اولویت بر اساس میزان ترافیک در جاده و میزان حوادث رخ داده در راه درجه‌بندی می‌شوند.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به یکی از مهمترین محورهای حادثه‌خیز استان اصفهان گفت: محور چادگان اولویت درجه یک ماست، چون حادثه در آن خیلی زیاد است و بر اساس زمانبندی ما باید خرداد ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد؛ فعلا هم روند اجرای پروژه با برنامه زمانبندی ما تقریبا یکی است؛ برنامه بتن‌ریزی ما ۸۵ درصد پیشرفت کرده است و تقریبا در حال اتمام است و فکر می‌کنم طبق زمانبندی ما در خرداد ۱۴۰۱، ۵ و نیم کلیومتر باقی‌مانده نیز به بهره‌برداری کامل برسد.

وی عنوان کرد: در حوزه بزرگراهی ۴۲ قرارداد فعال داریم؛ طول راهسازی در قالب این قراردادها ۳۲۷ کیلومتر است و در حال حاضر کار در حال انجام است، بعضی از این پروژه‌ها به دلیل منابع مالی، نیمه فعال هستند؛ جمع قراردادها حدود ۵۱۳ میلیارد تومان در سطح استان است و از این مقدار، چیزی در حدود ۲۸۵ میلیارد تومان تا حالا هزینه شده و پیشبینی ما این است که در سال جاری بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر از محورها را به صورت ۴ خطه زیر ترافیک ببریم.

شاهسوندی با اشاره به پروژه‌های حیاتی که در سطح استان به صورت ویژه در حال پیگیری است، اظهار کرد: احداث باند دوم مبارکه، مجلسی و بروجن یکی از این موارد است که در سطح استان اصفهان حدود ۵۵.۵ کیلومتر طول دارد؛ حدود ۱۵ کیلومتر از این محور، سال‌ها پیش به بهره‌برداری رسیده بود؛ اما به دلیل عدم تامین منابع مالی و وجود معارضان موجود در محور مثل اراضی کشوری، اراضی ملی و موانع دیگر، باعث توقف چندین ساله پروژه شده بودند.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: در سال ۹۸ تصمیم گرفتیم این پروژه را تمام کنیم؛ در سال ۹۹ کل مسیر را به مناقصه گذاشتیم که جمع کل آن ۱۱۰ میلیارد تومان بود، ۷.۵ کیلومتر را اتمام کردیم و ۲۸.۵ کیلومتر دیگر طبق زمانبندی در حال انجام است، طبق پیشبینی ما، اگر مشکلی پیش نیاید، این پروژه در سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد  و در نتیجه یکی از پر خطرترین محورها را به بهره‌برداری می رسانیم.

وی افزود: یکی از ابتکارات این پروژه استفاده از بتن غلتکی به جای آسفالت است که برای اولین بار در سطح استان به صورت پایلوت انجام می‌شود که هم هزینه را کاهش می‌دهد و نسبت به آسفالت دوام بیشتری دارد.

شاهسوندی افوزد: محور مهم دیگر، محور برزک به کاشان است که به جاده مرگ معروف است؛ چون وضعیت جاده موجود به این گوهه است که عرض بسیار کمی دارد و قدمت ساخت جاده بسیار قدیمی است؛ ما باند دوم این محور را در دستور کار قرار دادیم و از سال ۹۷ حدود ۱۰ کیلومتر را به بهره‌برداری رساندیم و ۲۵ کیلومتر دیگر در حال اجرا است و کل محور حدود ۶۹ کیلومتر است و بقیه محور هم در حال انجام کارهای مطالعاتی است و برنامه داریم تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: محور مهم دیگر، رینگ شهر گلپایگان است؛ شهر گلپایگان کمربندی ندارد؛ در اینجا طرحی داریم در حدود ۴۲ کیلومتر که باید عملیات اجرایی آن را در سال‌های آتی شروع کنیم و طرح فعلا در ابتدای فرآیند مطالعاتی خود است.

وی گفت: محور دیگر، بادرود به کاشان به طول ۵۲ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن در سنوات گذشته انجام شده و ۲۶ کیلومتر آن در دست انجام است، ۸ کیلومتر بین این محور باقی مانده بود که با انتخاب پیمانکار الان در حال انجام شد و حدود ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

شاهسوندی بخ تونل مهم خانسار هم اشاره و ابراز کرد: تونل خوانسار هم طرح مهمی است که ارتباط‌دهنده خوانسار به بوئین میاندشت است که طول آن ۱۲۰۰ متر است که خود سازه تونل ۸۰ درصد پیشرفت کرده است؛ خود تونل کاملا کنده‌کاری شده و تا الان برای این تونل حدود ۸۵ میلیارد هزینه شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: در سال جاری برای ۵۰ کیلومتر راه‌سازی و 6 تقاطع غیرهمسطح در کل استان می‌خواهیم مناقصه برگزار کنیم  که با توجه به برآوردها، نزدیک به ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم برای آن‌ها نیاز داریم.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول