اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید«میرضیایف» بر تکمیل شبکه ریلی در اتحادیه اوراسیا

رئیس جمهور ازبکستان در نشست سران اتحادیه اوراسیا بر اهمیت تکامل کریدورهای حمل‌ونقلی و زیربناهای لجستیکی به عنوان توسعه پایدار اقتصاد ملی تاکید کرد.

تاکید«میرضیایف» بر تکمیل شبکه ریلی در اتحادیه اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست ویدئویی شورای عالی اقتصادی اوراسیا اولویت های گسترش همکاری های متقابل با این اتحادیه را تعیین کرد.

در این نشست که تحت ریاست «قاسم جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان برگزار شد، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «میگل برمودس» رئیس جمهور کوبا به عنوان کشور ناظر در این اتحادیه و «میخائیل میاسنیکوویچ» رئیس هیات کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز شرکت کردند.

در این نشست مسایل تعمیق بیش از پیش همکاری های اقتصادی و همچنین پیشبرد همکاری های متقابل در ابعاد اولویت دار مانند تجارت، تعاونی صنعتی، توسعه پتانسیل حمل و نقلی- ترانزیتی، امنیت غذایی، دیجیتالی سازی و اقتصاد «سبز» بررسی شد.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود اولویت های گسترش همکاری های متقابل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را که شرکت کنندگان آن همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان می باشند، تعیین کرد.

وی عنوان کرد: در شرایط پاندمی مبادلات بازرگانی ازبکستان با کشورهای سازمان به طور پایدار افزایش یافته، همکاری های متقابل فعال با کمیسیون اقتصادی اوراسیا برقرار شده است، گروه کاری مشترک فعالیت خود را آغاز کرد. علاوه بر این، طرح های اولویت دار همکاری ها با بانک توسعه اوراسیا تنظیم می شود.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین ضمن تاکید بر اهمیت تشدید تلاش ها برای تقویت روابط اقتصادی و بازرگانی، تنظیم نقشه «نقشه راه» مشترک مبنی بر رفع موانع موجود، هماهنگی مقررات و استانداردهای فنی، دیجیتالی سازی تشریفات گمرکی در تجارت متقابل را پیشنهاد کرد.

میرضیایف همچنین بر اهمیت تکامل شبکه های کریدورهای حمل و نقلی و زیربناهای لجستیکی به عنوان توسعه پایدار اقتصاد ملی تاکید کرد.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به موضوع محیط زیستی بر ضرورت انجام اقدامات هماهنگ مبنی بر پایین آوردن پیامدهای تغییرات اقلیمی تاکید کرد.

میرضیایف از کشورهای همکار برای حضور فعال در طرح های مشترک ایجاد مناطق اکولوژیکی نوآوری و فن آوری ها در منطقه دریاچه آرال و همچنین از آنها برای حضور همایش بین‌المللی در انرژی «سبز» که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در شهر «نوکوس» برگزار می شود، دعوت کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که نتایج عملی این نشست برای پیشبرد همکاری های متقابلا سودمند و تعاونی نزدیک با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک کند.

نشست بعدی شورای عالی اقتصادی اوراسیا روز 10 دسامبر در شهر «آلماتی» برگزار می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خودرا با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول